2024-05-30, 12:47
Avslutad
Idag kan t om den mest avlägsna negerby ha ett dieselkraftverk och en pentium att skriva med.

Skulle dock vara kul att ha en fullständigt manuell och fungerande skrivmaskin som nostalgi.
Citera
2024-05-30, 13:17
Medlem
Venators avatar
Jag har min pappas gamla skrivmaskin stående på en byrå i arbetsrummet. Jag använder den de få gånger jag skriver adresser på kuvert, det ser trevligt ut. Skrev mina första uppsatser på universitetet på den, och någon artikel till ett politiskt ungdomsförbunds tidning, så viss nostalgi.
Citera
2024-05-30, 13:49
Medlem
Fanns det efferfrågan och nostalgi kring det skulle säkert någon göra en retro meknisk skrivmaskin. Se bara tex på retro computing som blivit populärt och företag utvecklar nytt till 40 år gamla datorer.

Finns säkert massvis med begagnade mekaniska skrivmaskiner ännu. Det svåra är troligen få tag på färgband.
Förstår dock inte varför någon som har el i sin bostad skulle vilja gå tillbaka till en sådan.
Det finns mycket ny teknik som får folk att må dåligt, är tidstjuvar eller bara slöseri med tid och gör dig dum i huvudet men använda datorn som ordbehandlare istället för en gammal mekanisk skrivmaskin ser jag i princip bara fördelar med,

Fylla i en blankett är extremt mycket lättare på en skrivmaskin än försöka få det inpassat i någon mall på en ordbehandlare och skriva ut den på ett färdigt tryckt blankett men hur mycket pappersblanketter fyller man i nuförtiden.
Senast redigerad av sidsix 2024-05-30 kl. 13:56.
Citera
2024-05-30, 14:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Måste ju finnas en marknad för manuella skrivmaskiner på några håll i världen tycker man, avlägsna negerbyar utan strömförsörjning, i Indien långt ute på landsbygden, polarstationer mfl platser och för querky prylnördar.
Är nog färre och färre platser kvar i världen där man inte har strömförsörjning på något sätt. Polarstationer har garanterat någon form av generatorer.
Citera
2024-05-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är nog färre och färre platser kvar i världen där man inte har strömförsörjning på något sätt. Polarstationer har garanterat någon form av generatorer.

Seglare ute oceanerna som samtidigt skriver på en bok om sina upplevelser kan vara betjänta av en oöm skrivmaskin som tål lite fukt och annat. Slippa elektronik som krånglar förr eller senare. Varma, fuktiga ställen i Afrika och Sydamerika där all konsumentelektronik slås ut inom några veckor. Bra för utskrift av flersidiga fraktsedlar och dokument.
Jan Guillou lär ju fortfarande använda en gammal manuell skrivmaskin för sitt författande så intresse finns i vissa kretsar.
Jag har själv en Facit Privat som står vid skrivbordet. Numera ytterst sällan använd men kan kanske vara bra att ha om the shit hits the fan..
Senast redigerad av brakfesten009 2024-05-30 kl. 15:41.
Citera
2024-05-30, 15:28
Medlem
Du pratar strunt. Det går att hitta en fungerande skrivmaskin för 150kr. Men det kanske är nån sorts speciell variant du tänker på som kostar 3000, som du glömmer att nämna.
Citera
2024-05-30, 15:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarRunkdotter
Jag håller med dig helt! Jag saknar verkligen dom där ljuden:
*KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!*

Haha. Då är detta något för dig (The Typewriter)

https://www.youtube.com/watch?v=g2LJ1i7222c

Det finns fortfarande en reparatör och försäljare av renoverade skrivmaskiner i Fruängen i södra Storstockholm

https://dahlboms.nu/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in