2024-05-29, 18:49
Medlem
Jag tror att många västerlänningar känner ett behov av en vanlig, icke-elektronisk skrivmaskin. Det är så moraliskt under-minerande att se alla göra anteckningar på skärmar. Folk för t.om. dagbok på bloggar istället för privat. Och ändå är alla överens om att teknologin får oss att må dåligt.

Många säger att det är för krävande att skriva för hand. Då är ju en el-lös skrivmaskin det perfekta valet.

Det tillverkas inte en enda skrivmaskin längre. Begagnade skrivmaskiner säljs för typ 3000 spänn, och även om man har råd med en sån så finns det inget bläck att köpa till den.

Det här är ju en enorm lucka på marknaden. Nån tech-nörd borde ju kunna bygga såna som sido-inkomst åtminstone.

Visst skulle ni uppskatta att ha skrivmaskin som val till vardags?
Citera
2024-05-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag tror att många västerlänningar känner ett behov av en vanlig, icke-elektronisk skrivmaskin. Det är så moraliskt under-minerande att se alla göra anteckningar på skärmar. Folk för t.om. dagbok på bloggar istället för privat. Och ändå är alla överens om att teknologin får oss att må dåligt.

Många säger att det är för krävande att skriva för hand. Då är ju en el-lös skrivmaskin det perfekta valet.

Det tillverkas inte en enda skrivmaskin längre. Begagnade skrivmaskiner säljs för typ 3000 spänn, och även om man har råd med en sån så finns det inget bläck att köpa till den.

Det här är ju en enorm lucka på marknaden. Nån tech-nörd borde ju kunna bygga såna sim sido-inkomst åtminstone.

Det finns mängder med beggade maskiner under 1K, och även bläck att köpa, så det är ett icke-problem.
Citera
2024-05-29, 18:53
Avslutad
Jag skulle absolut kunna tänka mig ha en till vardags. Passar bra med min fax, min VHS-spelare, grammofon och morse-station.
Citera
2024-05-29, 18:56
Avslutad
Datorn är överlägsen skrivmaskinen eftersom man lätt kan publicera och dela dokument snabbt i jobb och privat. Vidare så är skrivmaskiner inte så miljövänliga då du nämner att man måste tillverka bläck och papper för att skriva. Vill man blogga kan man göra det med papper och penna, jag för själv dagbok medelst denna metod.
Citera
2024-05-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Jag skulle absolut kunna tänka mig ha en till vardags. Passar bra med min fax, min VHS-spelare, grammofon och morse-station.

Vev-grammofon är inte dumt, faktiskt. Det ska ju komma en sol-storm som smälter all elektronik ovan jord...
Citera
2024-05-29, 19:14
Medlem
isgetens avatar
Har en sådan rackare någonstans. Halvt elektronisk så måste varit deluxe modellen. Dock har ju dator med printer den fördelen att man kan redigera texten INNAN man skriver ut den. Att upptäcka att man behöver fixa lite stavfel och liknande på en skrivmaskin var något man kunde få mardrömmar av.
Citera
2024-05-29, 19:17
Moderator
OYs avatar
Finns det en marknad som ger tillräcklig avkastning finns produkten.

Sannolikt för få som efterfrågar en klassisk skrivmaskin.
Citera
2024-05-29, 19:28
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Var inte så länge sedan jag köpte nytt bläckband till skrivmaskinen, har det slutat säljas?
Citera
2024-05-29, 19:44
Medlem
smickras avatar
Citat:

Det här är ju en enorm lucka på marknaden. Nån tech-nörd borde ju kunna bygga såna som sido-inkomst åtminstone.

Alltså… har du provat att Googla?
Citera
2024-05-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Alltså… har du provat att Googla?

Alltså... har du lust att förklara vad du menar?
Citera
2024-05-29, 19:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Svaret på frågan i rubriken är ju naturligtvis att ingen köper dem längre och det finns därför ingen ekonomi i att tillverka dem. Begagnatmarknaden är dock fortfarande stor.

För nostalgiker finns ju dessutom Qwerkywriter som är ett mekaniskt tangentbord som kan anslutas till en dator eller platta via Bluetooth.
Citera
2024-05-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Svaret på frågan i rubriken är ju naturligtvis att ingen köper dem längre och det finns därför ingen ekonomi i att tillverka dem. Begagnatmarknaden är dock fortfarande stor.

För nostalgiker finns ju dessutom Qwerkywriter som är ett mekaniskt tangentbord som kan anslutas till en dator eller platta via Bluetooth.

Fast jag tror att människans preferens för elektroniskt skrivande är en fluga på teknologins tidslinje. När Microsoft word kom så övergav många skrivmaskinen för att de tyckte datorn var bättre, men då var de flesta inte ute på internet utan levde i verkligheten. Nu när alla lever sina liv på internet så vill de flesta hitta sätt att slippa datorn på. Så om skrivmaskinen började tillverkas igen så skulle många köpa en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in