2024-05-29, 20:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För nostalgiker finns ju dessutom Qwerkywriter som är ett mekaniskt tangentbord som kan anslutas till en dator eller platta via Bluetooth.
Intressant, kostar 2 700, finns med ÅÄÖ och kan se ut så här ser jag på deras sajt (utklipp).
Citera
2024-05-29, 20:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Intressant, kostar 2 700, finns med ÅÄÖ och kan se ut så här ser jag på deras sajt (utklipp).

Visst ser det häftigt ut.

Undrar om vagnreturspaken har någon funktion? Har inte läst specifikationer.
Citera
2024-05-29, 20:45
Medlem
Måste ju finnas en marknad för manuella skrivmaskiner på några håll i världen tycker man, avlägsna negerbyar utan strömförsörjning, i Indien långt ute på landsbygden, polarstationer mfl platser och för querky prylnördar.
Citera
2024-05-30, 00:30
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Visst skulle ni uppskatta att ha skrivmaskin som val till vardags?
Du menar en sådan där maskin man kan skriva på och få texten direkt på papper i samma ögonblick som tangenten trycks ner och som i samtidigt fungerar som en skrivare så att man slipper trycka på "print" och gå till kopieringsrummet och upptäcka att det är fel på printen eller kö med dokument?
En sån vill jag ha.
Citera
2024-05-30, 00:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Känner inte en enda person som har uttryckt att de skulle vilja ha en gammaldags skrivmaskin. Så jag gissar att marknaden är tämligen begränsad.
Citera
2024-05-30, 07:20
Medlem
Lucianuss avatar
Skrivmaskiner, både mekaniska med typarmar och elektriska med typhjul, tillverkas fortfarande. Frågan är bara om det går att få fram med svenska tecken, om någon på forumet skulle vara sugen.
Citera
2024-05-30, 07:30
Medlem
Galejans avatar
Av samma anledning som man inte tillverkar hästdroskor längre. Behovet av gammal teknik är inte riktigt vad det en gång var. De enda ställena jag kan tänka mig att skrivmaskiner fortfarande köps in är i mycket små volymer till statliga doomsday bunkers, platser där regeringen ska husera om atombomberna börjar vina och ändå ha någon form av sekretariat eller kontor. I de fall där man inte kan garantera el eller internet men ändå inte vill helt hemfalla åt penna och papper kanske det finns en köpare eller två. Med det är nog också allt.
Citera
2024-05-30, 10:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Begagnade skrivmaskiner säljs för typ 3000 spänn, och även om man har råd med en sån så finns det inget bläck ...
Fast begagnade kostar snarare ett par hundralappar (tex denna, på Blocket) och färgband verkar säljas fortfarande (tex här, nån butik).
Citera
2024-05-30, 10:13
Medlem
Dorniers avatar
Det var väl ett yrke förr till och med, att skriva på maskin, ett kvinnoyrke, eller iallafall ingick det om personen arbetade på kontor. Det krävs att man skriver rätt, annars får man börja om från början, det går ju inte att korrigera i efterhand som på dator. En skrivmaskin låter en del också, knattrar.
Senast redigerad av Dornier 2024-05-30 kl. 10:16.
Citera
2024-05-30, 10:27
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Alltså… har du provat att Googla?
Det går inte att googla på en skrivmaskin, duh!
Citera
2024-05-30, 12:45
Medlem
Citat:
Jag tror att många västerlänningar känner ett behov av en vanlig, icke-elektronisk skrivmaskin. Det är så moraliskt under-minerande att se alla göra anteckningar på skärmar. Folk för t.om. dagbok på bloggar istället för privat. Och ändå är alla överens om att teknologin får oss att må dåligt.

Många säger att det är för krävande att skriva för hand. Då är ju en el-lös skrivmaskin det perfekta valet.

Det tillverkas inte en enda skrivmaskin längre. Begagnade skrivmaskiner säljs för typ 3000 spänn, och även om man har råd med en sån så finns det inget bläck att köpa till den.

Det här är ju en enorm lucka på marknaden. Nån tech-nörd borde ju kunna bygga såna som sido-inkomst åtminstone.

Nej. Det skulle jag verkligen inte uppskatta. Detta trots att jag skippar (a)sociala medier, är väldigt begränsad hur jag använder smart phone (har även ett par dumb phones som digital detox). Detta trots att jag även har rent analoga kameror.

Är uppväxt i skiftet mellan skrivmaskin och dator. Man vill verkligen inte tillbaka till tiden med skrivmaskiner och tippex.

För att svara på frågan i din rubrik; för att det inte finns någon efterfrågan på det.
Senast redigerad av mtflash 2024-05-30 kl. 12:47.
Citera
2024-05-30, 12:46
Medlem
RagnarRunkdotters avatar
Citat:
Jag tror att många västerlänningar känner ett behov av en vanlig, icke-elektronisk skrivmaskin. Det är så moraliskt under-minerande att se alla göra anteckningar på skärmar. Folk för t.om. dagbok på bloggar istället för privat. Och ändå är alla överens om att teknologin får oss att må dåligt.

Många säger att det är för krävande att skriva för hand. Då är ju en el-lös skrivmaskin det perfekta valet.

Det tillverkas inte en enda skrivmaskin längre. Begagnade skrivmaskiner säljs för typ 3000 spänn, och även om man har råd med en sån så finns det inget bläck att köpa till den.

Det här är ju en enorm lucka på marknaden. Nån tech-nörd borde ju kunna bygga såna som sido-inkomst åtminstone.

Jag håller med dig helt! Jag saknar verkligen dom där ljuden:
*KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!**KLICK* *KLICK* *KLACK* *DING!!!*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in