Citat:
Ursprungligen postat av
MpunktM
Mina exempel var antivaxxers och de mest radikala klimatförnekarna, vilket bör gälla inom din definition av extremhöger/pro-ryss. Sedan finns det helt klart pro-ryssar inom vänsterorganisationer.
Svenska Freds nämnde du. De grundades ur en prosovjetisk kampanj för att stoppa NATO/hindra kärnvapen utveckling och för att främja sovjetiska intressen. VPK hade kontakter med Sovjet, Pol pots regim, CCP. Hur det ser ut för dessa två idag kan jag inte uttala mig om, men det är inte omöjligt att misstänka visst inflytande, eller åtminstone romantisering, bland vissa personer (inte rörelsen som helhet).
https://www.regeringen.se/contentassets/d09d50b2b70a494ea1e9025eaab1ce3f/den-farliga-fredsrorelsen.-sakerhetstjansternas-overvakning-av-fredsorganisationer-varnpliktsvagrare -och-fnl-grupper-1945-1990.-del-1
Jag känner ett gäng individer (ja, jag umgås politiskt gränsöverskridande) som är involverade i KP och en viss antifascistisk organisation. Några av dessa åker alltså till Ryssland årligen (!) för att fira revolutionen eller stalin eller liknande. I vilket fall springer de runt på röda torget med kommunistflaggor och bilder på Lenin och Stalin. Samma individer har gott om prosovjetiskt propagandamaterial hemma. De är också uttalade NATO-motståndare och var engagerade i detta när det var aktuellt.
Sedan är jag inte emot dig kring att det finns fler kontakter inom högerrörelser.
Jag håller dock inte med om SD. AFS, AFD och liknande organisationer i Europa har förmodligen flest kopplingar. Men inte uteslutande.
Mitt svar var för övrigt inte menat att avse direkt inflytande i partier eller organisationer, utan snarare påverkanskampanjer online. Dessa förekommer överallt, inte enbart på högerkanten. Jag har lyckats identifiera ett väldigt misstänkt rysstroll i en aktiegrupp där denne konstant manar till att köpa guld och rubel, samt sälja alla västerländska aktier du äger. Så propagandakriget förs på många fronter.
SD har haft minst tre (!) rysstroll anställda. Chang Frick, Egor Putilov och den "nätkrigare" som sa upp sig nu i maj. Kan inte vara tillfälligheter. För att splittra Sverige och Nato finansierade Chang Frick Paludans koranbränning, och lyckades därigenom reta Erdogan. Paludan misstänks också för att ha band till Ryssland enligt
denna diskussionstråd här på Flashback.
Jag tror att en sammanblandning ligger bakom ditt påstående att "Svenska Freds ... grundades ur en prosovjetisk kampanj för att stoppa NATO/hindra kärnvapen utveckling och för att främja sovjetiska intressen. VPK hade kontakter med Sovjet, Pol pots regim, CCP. "
Du har nog blandat ihop "Svenska freds" med en liten kommunistisk organisation kallad "Svenska Fredskommittén", del av "Världsfredsrådet", grundat 1949 i Paris. De har fått stöd av Sovjet och gett stöd till Stalin. Enligt din källa.
Jag är medlem i Svenskafreds.se som egentligen betyder "Svenska freds- och skiljedomsföreningen" och har 9 gånger så många medlemmar. De grundades på 1880-talet, långt innan Sovjet och kärnvapen. Jag har bara skummat igenom din källa, men flera uppgiftslämnare säger där att säkerhetspolisen inte har haft ögonen på dem, men på deras ungdomsförbund "Ungdomens Fredsförbund", men misstanken att ungdomsförbundet var "kryptokommunistiska" (att de skulle ha varit kommunistiska utan att erkänna det) visade sig bygga på lös grund. Det var ju på den tiden säkerhetstjänster i västvärlden felaktigt anklagade en massa människor för att vara kommunistiska utan att erkänna det. (För min del var det min frikyrkliga bakgrund som fick mig att göra vapenfri tjänst och att jag fick intresse för icke-kommunistiska fredsrörelser som Svenska Freds, och Kristna Fredsrörelsen.)
Numera är många av de aktiva i Amnesty, och kanske även i Svenska Freds, vänsterkristna eller vänsterpartister, men jag vet inte om det är ett nytt fenomen, och om de äldre någonsin har varit kommunister eller pro-sovjetiska. Jag har inte frågat. Men de är väldigt Rysslandskritiska och demokratiförespråkande, det är tydligt i deras sätt att skriva Amnesty-brev till olika regimer.
Har du träffat kommunister som vill ha revolution? De två femtiotalister som jag känner som var med i APK i sin ungdom brann för Kubas, Colombias och Vietnams sak, men är demokratiförespråkande när de diskuterar svensk politik. Trots att APK var pro-sovjetiskt innan 1989. APK:arna är inte som vissa SD:are som bara låtsas vara icke-rasistiska, men är rassar anonymt, utan APK:arna känns genuina i sitt demokratiförespråkande. Nån kommunist som jag känner idag ogillar bankernas makt och vägrar därför bankid, hen är inte mer revolutionär än så. Dock träffade jag en ung kommunist på 80-talet som verkligen ville ha revolution i Sverige - vet inte vilket parti han sympatiserade med.