2024-05-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Är detta starten på narrativet "demokratiförespråkarna går Kremls ärende"? Kommer människor som förespråkar demokrati att demoniseras och börja hängas ut som Putins handgångna män?
Vad för slags demokrati är BLM? Islamism? Tredje vågen feminism? Politisk korrekthet? Massinvandring? Klimatpsykos?
Det är alla vänsterextrema antidemokratiska rörelser förklädda som demokratiska rörelser. Syftet är att skapa konflikt och polarisering. Söndra och härska. Och i dessa rörelser finns massor med kontakter med Ryssland.
Citera
2024-05-30, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Panzershreck
Vad för slags demokrati är BLM? Islamism? Tredje vågen feminism? Politisk korrekthet? Massinvandring? Klimatpsykos?
Det är alla vänsterextrema antidemokratiska rörelser förklädda som demokratiska rörelser. Syftet är att skapa konflikt och polarisering. Söndra och härska. Och i dessa rörelser finns massor med kontakter med Ryssland.
Jag förstår att i din värld finns det bara svart och vitt och att "demokrat" bara är en annan stavning av "vatnik".
Citera
2024-05-30, 13:51
Medlem
På 70 och 80-talet stöttade KGB nedrustningsaktivister i väst för de hoppades att det skulle leda till ensidig nedrustning så Sovjet blev ensamma med kärnvapen.

Nu menar du att de gör samma sak med människorättsrörelser så att Ryssland blir ensamma med repressivt samhällssystem?
Citera
2024-05-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
På 70 och 80-talet stöttade KGB nedrustningsaktivister i väst för de hoppades att det skulle leda till ensidig nedrustning så Sovjet blev ensamma med kärnvapen.

Nu menar du att de gör samma sak med människorättsrörelser så att Ryssland blir ensamma med repressivt samhällssystem?
Ryssarna hatar väst och allt som rör till det för väst älskas av dom. Även om det inte ändrar deras skitliv ngt nämnvärt så är det en seger om de så bara får till bara litet jävelskap.
Citera
2024-05-30, 18:49
Medlem
Citat:
Jag förstår att i din värld finns det bara svart och vitt och att "demokrat" bara är en annan stavning av "vatnik".
Du svarade inte på ifall du ser vänsterextremism och vänsterextrem aktivism som något demokratiskt. Varför?
Citera
2024-05-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Mina exempel var antivaxxers och de mest radikala klimatförnekarna, vilket bör gälla inom din definition av extremhöger/pro-ryss. Sedan finns det helt klart pro-ryssar inom vänsterorganisationer. Svenska Freds nämnde du. De grundades ur en prosovjetisk kampanj för att stoppa NATO/hindra kärnvapen utveckling och för att främja sovjetiska intressen. VPK hade kontakter med Sovjet, Pol pots regim, CCP. Hur det ser ut för dessa två idag kan jag inte uttala mig om, men det är inte omöjligt att misstänka visst inflytande, eller åtminstone romantisering, bland vissa personer (inte rörelsen som helhet).

https://www.regeringen.se/contentassets/d09d50b2b70a494ea1e9025eaab1ce3f/den-farliga-fredsrorelsen.-sakerhetstjansternas-overvakning-av-fredsorganisationer-varnpliktsvagrare -och-fnl-grupper-1945-1990.-del-1

Jag känner ett gäng individer (ja, jag umgås politiskt gränsöverskridande) som är involverade i KP och en viss antifascistisk organisation. Några av dessa åker alltså till Ryssland årligen (!) för att fira revolutionen eller stalin eller liknande. I vilket fall springer de runt på röda torget med kommunistflaggor och bilder på Lenin och Stalin. Samma individer har gott om prosovjetiskt propagandamaterial hemma. De är också uttalade NATO-motståndare och var engagerade i detta när det var aktuellt.

Sedan är jag inte emot dig kring att det finns fler kontakter inom högerrörelser. Jag håller dock inte med om SD. AFS, AFD och liknande organisationer i Europa har förmodligen flest kopplingar. Men inte uteslutande.

Mitt svar var för övrigt inte menat att avse direkt inflytande i partier eller organisationer, utan snarare påverkanskampanjer online. Dessa förekommer överallt, inte enbart på högerkanten. Jag har lyckats identifiera ett väldigt misstänkt rysstroll i en aktiegrupp där denne konstant manar till att köpa guld och rubel, samt sälja alla västerländska aktier du äger. Så propagandakriget förs på många fronter.

SD har haft minst tre (!) rysstroll anställda. Chang Frick, Egor Putilov och den "nätkrigare" som sa upp sig nu i maj. Kan inte vara tillfälligheter. För att splittra Sverige och Nato finansierade Chang Frick Paludans koranbränning, och lyckades därigenom reta Erdogan. Paludan misstänks också för att ha band till Ryssland enligt denna diskussionstråd här på Flashback.

Jag tror att en sammanblandning ligger bakom ditt påstående att "Svenska Freds ... grundades ur en prosovjetisk kampanj för att stoppa NATO/hindra kärnvapen utveckling och för att främja sovjetiska intressen. VPK hade kontakter med Sovjet, Pol pots regim, CCP. "

Du har nog blandat ihop "Svenska freds" med en liten kommunistisk organisation kallad "Svenska Fredskommittén", del av "Världsfredsrådet", grundat 1949 i Paris. De har fått stöd av Sovjet och gett stöd till Stalin. Enligt din källa.

Jag är medlem i Svenskafreds.se som egentligen betyder "Svenska freds- och skiljedomsföreningen" och har 9 gånger så många medlemmar. De grundades på 1880-talet, långt innan Sovjet och kärnvapen. Jag har bara skummat igenom din källa, men flera uppgiftslämnare säger där att säkerhetspolisen inte har haft ögonen på dem, men på deras ungdomsförbund "Ungdomens Fredsförbund", men misstanken att ungdomsförbundet var "kryptokommunistiska" (att de skulle ha varit kommunistiska utan att erkänna det) visade sig bygga på lös grund. Det var ju på den tiden säkerhetstjänster i västvärlden felaktigt anklagade en massa människor för att vara kommunistiska utan att erkänna det. (För min del var det min frikyrkliga bakgrund som fick mig att göra vapenfri tjänst och att jag fick intresse för icke-kommunistiska fredsrörelser som Svenska Freds, och Kristna Fredsrörelsen.)

Numera är många av de aktiva i Amnesty, och kanske även i Svenska Freds, vänsterkristna eller vänsterpartister, men jag vet inte om det är ett nytt fenomen, och om de äldre någonsin har varit kommunister eller pro-sovjetiska. Jag har inte frågat. Men de är väldigt Rysslandskritiska och demokratiförespråkande, det är tydligt i deras sätt att skriva Amnesty-brev till olika regimer.

Har du träffat kommunister som vill ha revolution? De två femtiotalister som jag känner som var med i APK i sin ungdom brann för Kubas, Colombias och Vietnams sak, men är demokratiförespråkande när de diskuterar svensk politik. Trots att APK var pro-sovjetiskt innan 1989. APK:arna är inte som vissa SD:are som bara låtsas vara icke-rasistiska, men är rassar anonymt, utan APK:arna känns genuina i sitt demokratiförespråkande. Nån kommunist som jag känner idag ogillar bankernas makt och vägrar därför bankid, hen är inte mer revolutionär än så. Dock träffade jag en ung kommunist på 80-talet som verkligen ville ha revolution i Sverige - vet inte vilket parti han sympatiserade med.
Senast redigerad av guru1966 2024-05-30 kl. 19:42.
Citera
2024-06-02, 21:13
Medlem
rex144s avatar
Sovjet har alltid stöttat terrororganisationer och andra samhällsomstörtande rörelser i Väst och andra länder.
Man har lyckats infiltrera tyska miljöpartiet de gröna och andra anti-kärnkraft organisationer vilket resulterat i att Tyskland har avskaffat kärnkraft och istället satsat på rysk gas.

KGB/FSB stöttar både vänsterradikala och högerradikala grupper, allt för att skapa kaos och splittring.
Citera
2024-06-02, 21:44
Medlem
HipToBeSquares avatar
Så George Soros är en agent för Putin?
Citera
2024-06-02, 22:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Så George Soros är en agent för Putin?

Soros kör sitt eget race.
Citera
2024-06-09, 22:41
Medlem
ForumApaches avatar
Fallet Angela Merkel (och Gerhard Schröder).

Äntligen börjar även allmänheten och msm få upp ögonen hur denna rysshora tagit många farliga beslut för Europa, men gynnsamma för Ryzzland.
T. ex. nedstängningen av tysk kärnkraft som drevs igenom tillsammans med miljötalibanerna gjorde Tyskland helt beroende av ryzk gas:
Citat:
For years, some Eastern European colleagues were concerned that Ms Merkel might have some hidden loyalty towards Moscow.

Such notions were systematically and indeed violently ridiculed by everyone else. By everyone in Germany, but also by pretty much everyone in Western Europe.

Indeed the generally accepted, politically correct way of thinking about Ms Merkel in established centrist or liberal circles was that she was some kind of "leader of the free world".

In reality, she was a rotten leader who made several major strategic decisions that strongly helped Moscow while typically being bad for the collective European interest, and in some cases also clearly bad for Germany even in a narrow sense.

Not only that, but Ms Merkel lied to the public in very egregious ways after leaving office on very fundamental questions concerning the current war and the role played by her policies in the years preceding it.

In November 2022, she seemed to seek credit for having bought time, through the Minsk agreements and from 2014 onwards, for Ukraine to prepare itself for a future large war. Given that Germany did nothing whatsoever to help Ukraine in that direction under her leadership, that claim is thoroughly indecent and dishonourable.

It was already clear by mid- to late 2022 that Ms Merkel's legacy would come to be viewed very negatively in any honest historical assessment, given the catastrophic conditions she left Germany and Europe in on the eve of Putin's full-scale war of aggression against Ukraine -- notably through years of deliberate under-investment in defence and through deliberate increases in Germany's dependence on Russian gas.

The most recent revelations about Ms Merkel's actions considerably darken an already very negative picture.
https://x.com/EHunterChristie/status/1799236337259667737
Citera
2024-06-09, 23:03
Medlem
Citat:
Är detta starten på narrativet "demokratiförespråkarna går Kremls ärende"? Kommer människor som förespråkar demokrati att demoniseras och börja hängas ut som Putins handgångna män?
Ja, ungefär. Det är säkert ungefär så DN:s ledarsida har tänkt också: om man håller på den nationella, en-statliga nivån och menar att det är där, i fungerande nationella parlament med verklig egen makt och kontroll, och i politiska samtal inom det egna landet, som demokratin har sitt fokus, att det är där den hör hemma - inte i överstatliga sammanslutningar som EU, FN och WEF - då är man Putins hantlangare och sprider misstro mot demokratin. Underförstått den globalistiska och gränslösa ny-demokratin.

Om man vill ha enskilda länder som kan fungera, politiskt och kulturellt, och som klarar att ta ansvar för sig själva och fatta långsiktiga, egna beslut - dvs att de också tillåts fungera på det sättet - och om man premierar den nivån före eurokratin, överstatlighet och tanken på diffusa strömmar av "världsmedborgare", då är man Putinist. Så kommer det att låta från flera håll framöver.
Citera
2024-06-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Fallet Angela Merkel (och Gerhard Schröder).

Äntligen börjar även allmänheten och msm få upp ögonen hur denna rysshora tagit många farliga beslut för Europa, men gynnsamma för Ryzzland.
T. ex. nedstängningen av tysk kärnkraft som drevs igenom tillsammans med miljötalibanerna gjorde Tyskland helt beroende av ryzk gas:

https://x.com/EHunterChristie/status/1799236337259667737
Haha, vilken superhök den här mannen är. Amerikan men tydligen verksam i Finland, förmodligen med stöd från någon amerikansk organisation. Låter som en mix av Victoria Nuland, Dr Strangelove och Simon Sebag Montefiore... Det här är från i december förra året:

Citat:
Ursprungligen postat av Edward Hunter Christie
We're on the verge of being check-mated by just one man, namely Vladimir Putin.
He overreached so much, we could've wrecked him, his regime, his expeditionary forces, and to some extent even his country.

But he could count on his cattle-like population to just obey, obey, obey.

And he could count on decades of chosen weakness on the part of European leaders to simultaneously give him tons of money and power by buying his oil and gas and refuse to have any serious military strength.
And he could count on the West's nuclear policy "experts" to be fully predictable little meat robots - all he had to do was imply a few threats and the seed of fear was planted, guaranteeing that no American troops, and no European troops, would stand in his way.

And he knew he could count on, especially, Biden, Scholz, and Macron being ultimately too afraid to directly stop him.
Once the key Western states were on an intermediate trajectory of helping Ukraine somewhat, but not too much, and with any strong actions completely off the table, he then only needed to gradually erode the resolve of the Western world and to create distractions and diversions elsewhere. In that, he could count on the incredible brittleness of American democracy, where you can brainwash tens of millions of voters just by buying some key influencers, which in turn gets you half of one of the two political parties to get legs of jelly in front of Moscow while they talk bombastically about everything but Moscow.

Sensing the weakness dish was close to ready, he did the same trick he'd done in 2015, when he'd seen he couldn't get more in Europe - open a 2nd front (at that time, Syria, and then our elections).
First, he's been tearing through the Sahel region with near-complete impunity, expelling France while America remained passive.

Then he tested the waters: what if Iran openly helps Russia to attack Ukraine? Can the war be broadened, or will the West smack Iran down? We did nothing of any seriousness, and so the aid only continued - Iranian Shahed drones are raining down on Ukraine on a regular basis to this very day. And that also emboldened Iran within the Middle East.
Putin likely encouraged the Iranians and Hamas to attack Israel, but even if he didn't, it's clear that our failure to act against Iran made the Hamas attack against Israel more likely.
This opened a second front in the global confrontation of the revisionist states against the Western order, and a perfect excuse for weak-willed Republican politicians to pretend to be strong by supporting Israel while dropping Ukraine.

And it isn't over.
God knows what Putin is about to do to the oil markets, but he obviously visited KSA and UAE for that reason, and the Iranians visiting Moscow today can hardly be a coincidence - in addition to everything else they would wish to coordinate.

And where are we now?
US assistance to Ukraine is on course towards drying up and it cannot be fully replaced, even with massive efforts on the European side.
Just as critically, longer-range weapons aren't being sent, F-16s aren't being sent.
(---)

Those who have the misfortune of being trapped within the Russian sphere of control will be crushed in a neo-Stalinist purge. The Middle East will continue in semi-controlled and costly chaos. China is emboldened and arming up fast. Europe still hasn't properly woken up and can't handle its own neighbourhood. And America's prestige and place in the world are crumbling for all to see.

https://x.com/EHunterChristie/status/1732858719082303699

För den här gubben är ingenting mindre än totalt och stadigt amerikanskt världsherravälde nog - han ser det dessutom som givet av Gud själv. Och det besvärande är ju att han har många meningsfränder här i Europa (föraktet för Europa i denna neo-con twitter-rant är ju helt öppet)
Senast redigerad av HepCat-X 2024-06-09 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in