2024-05-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Undra hur det kommer påverka priset?

Folk som får tillbaka en del av sina sina btc borde ändå gå med ganska bra vinnst eftersom btc har ökat väldigt mycket i värde sedan dess

Bitcoins totala marketcap är väl typ 1300 miljarder dollar, så att 10 miljarder usd kommer ut och säljs när inte påverka det så mycket, speciellt nu när mycket köps upp av etf
Citera
2024-05-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Bitcoins totala marketcap är väl typ 1300 miljarder dollar, så att 10 miljarder usd kommer ut och säljs när inte påverka det så mycket, speciellt nu när mycket köps upp av etf

Försöker man sälja allt inom ett kort tidsintervall (få veckor) så kommer priset slaktas, givetvis finns det inte köpordrar för 100 miljarder som bara väntar på att realiseras för nära peak pris
Citera
2024-05-30, 12:02
Medlem
Leastons avatar
Lite avundsjuk på de som har trasslat in sig i Mt Gox härvan. Även om man bara får ut 25% av det man hade så har man iaf inte sålt bort sig på vägen de senasete 10 åren.

Jag menar, säg att man hade ett 10 Bitcoins som man köpt för ett par tusen, och nu 10 år senare får ut 2.5 av dessa värt typ 2 miljoner.

Liknar fenomenet med folk som åkte in i fängelse med Bitcoins som dom inte kom åt. Och nu 10 år senare är dom dollarmiljonärer när dom kommer ut ur fängelset och kommer åt sina Bitcoins igen.
Händer hela tiden.
Citera
2024-05-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Lite avundsjuk på de som har trasslat in sig i Mt Gox härvan. Även om man bara får ut 25% av det man hade så har man iaf inte sålt bort sig på vägen de senasete 10 åren.

Jag menar, säg att man hade ett 10 Bitcoins som man köpt för ett par tusen, och nu 10 år senare får ut 2.5 av dessa värt typ 2 miljoner.

Liknar fenomenet med folk som åkte in i fängelse med Bitcoins som dom inte kom åt. Och nu 10 år senare är dom dollarmiljonärer när dom kommer ut ur fängelset och kommer åt sina Bitcoins igen.
Händer hela tiden.

Får alla tillbaka samma procent tillbaka?

Själv skapade jag konto på blockchain 2015 och glömde bort det fram tills vintern 2016.
Kom in på kontot och hade nästan 50 tusen sek.
Såklart sålde jag.

Hade jag varit i deras situation nu så hade jag inte sålt mina refund bitcoin än.
Hade nog väntat tills priset gått upp lite mer men förstår att det hade varit frestande att sälja.
Citera
2024-05-30, 17:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Får alla tillbaka samma procent tillbaka?

Själv skapade jag konto på blockchain 2015 och glömde bort det fram tills vintern 2016.
Kom in på kontot och hade nästan 50 tusen sek.
Såklart sålde jag.

Hade jag varit i deras situation nu så hade jag inte sålt mina refund bitcoin än.
Hade nog väntat tills priset gått upp lite mer men förstår att det hade varit frestande att sälja.
Jag tror alla får samma procent tillbaka, ja.
Citera
2024-05-31, 04:59
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag tror alla får samma procent tillbaka, ja.

Det är inkorrekt, de med mindre förlust får tillbaka en större andel.
Citera
2024-08-16, 11:44
Medlem
Fyfan, jag hade BTC på mtgox och fick ju tillbaka nu i Juli. Hade inte ens kollat hur mycket jag fick och blev chockad när jag nu insåg att jag kanske måste ta tag i att skatta skiten, usch. Läste på innan och de har ju "förenklat" för krypto men det verkat ändå knepigt i detta fall: det skedde för länge sedan och jag har ingen historik om vid vilka priser jag köpte. I princip är dock summan 100% vinst eller näranog, så en schablonskatt hade ju fungerat för mig, men det verkar inte vara tillåtet.
Citera
2024-08-16, 15:01
Medlem
SveaBunkerns avatar
https://platform.arkhamintelligence..../entity/mt-gox

Citat:
HOLDINGS

46.164K BTC
Citera
2024-08-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
Fyfan, jag hade BTC på mtgox och fick ju tillbaka nu i Juli. Hade inte ens kollat hur mycket jag fick och blev chockad när jag nu insåg att jag kanske måste ta tag i att skatta skiten, usch. Läste på innan och de har ju "förenklat" för krypto men det verkat ändå knepigt i detta fall: det skedde för länge sedan och jag har ingen historik om vid vilka priser jag köpte. I princip är dock summan 100% vinst eller näranog, så en schablonskatt hade ju fungerat för mig, men det verkar inte vara tillåtet.

Om du behåller dina bitcoin i form av just bitcoin så behöver du inte skatta. Flytta dem till en egen plånbok bara, t.ex. bluewallet.io, eller skaffa en hårdvaruplånbok om det handlar om en betydande mängd.
Citera
2024-08-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Folk blev inte av med sina pengar, dom blev av med sina bitcoins. Jag kan tycka att man lite får skylla sig själv om man ger sig in i högriskspelet, men det är synd att så många naiva kryptosmåsparare drabbas gång på gång.

Kortfattat betyder det att det saknas ens ett grundläggande investerarskydd inom krypto, kryptoindustrin visar frekvent att de kan blåsa eller försaka sina kunder och sen försvinner bitcoinsen bort på anonyma wallets. just i fallet Mt.Gox var det väl ett hackerangrepp som låg bakom, men en stulen bitcoin är av sin natur närapå omöjlig att få tillbaka. Transaktionerna kan spåras men användarna kan vara anonyma. Så vart de där senaste Mt.Gox-transaktionerna gått är än så länge döljt i dunkel.

Det kommer nog inte ske någon snar förbättring, bl.a. USA visar tecken på att fortsätta skydda tjuvarna och industrin på småspararnas bekostnad.

Hoppas verkligen inte att det sker någon förändring, åtminstone inte en förändring som skulle skapa investerarskydd eller liknande för det kommer enligt mig leda till ännu större kontroll och övervakning. Eller ja, låt det ske med BTC då så kan de som vill vara lite "wild and crazy" och investera i BTC få göra det i tron om att det i så fall fortfarande är "wild and crazy".

I min värld är nämligen den stora poängen med krypto just att det inte finns något skydd eller kontroll i vanlig mening. Skyddet ligger i decentraliseringen och blockchain, och om man inte förstår sig på riskerna ska man inte ge sig in i den placeringen. Vem skulle annars utöva den kontrollen om inte stater/banker? Den sortens kontrollerade investeringar finns redan i överflöd
Citera
2024-08-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandos

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du behåller dina bitcoin i form av just bitcoin så behöver du inte skatta. Flytta dem till en egen plånbok bara, t.ex. bluewallet.io, eller skaffa en hårdvaruplånbok om det handlar om en betydande mängd.

Ett tips, om du månar om ditt privatliv, kan vara att flytta ut bitcoinsumman medelst lightning, som Kraken stödjer:

https://support.kraken.com/hc/en-us/...tning-Network-

Då blir det svårare/omöjligt att följa var bitcoinen tar vägen, i synnerhet om du skickar vidare till en annan lightningplånbok. Därefter kan du överföra bitcoinen till en hårdvaruplånbok för långtidsförvaring. Då slipper du problemet med att din identitet enkelt kan kopplas till den bitcoinadress dina bitcoin ligger på.
Citera
2024-08-17, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ett tips, om du månar om ditt privatliv, kan vara att flytta ut bitcoinsumman medelst lightning, som Kraken stödjer:

https://support.kraken.com/hc/en-us/...tning-Network-

Då blir det svårare/omöjligt att följa var bitcoinen tar vägen, i synnerhet om du skickar vidare till en annan lightningplånbok. Därefter kan du överföra bitcoinen till en hårdvaruplånbok för långtidsförvaring. Då slipper du problemet med att din identitet enkelt kan kopplas till den bitcoinadress dina bitcoin ligger på.

Jag är tyvärr inte intresserad av att handla med bitcoins längre och tänker bara "casha ut", pallar inte att försöka gå runt regler eller använda BTC direkt. Skatteverket är de sista man vill ha emot sig i Sverige vet ni väl

För övrigt läste jag deras regler igen, och det kanske inte var så avancerat som jag trodde. De verkar i princip kunna godkänna, i mitt fall, värdet nu kontra värdet jag köpte för från början.... tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in