• 1
  • 2
2024-05-27, 20:40
Medlem
Android2000s avatar
Min gamla katt har dött och jag funderar på att så småningom skaffa en ny. Problemet är att den gamla katten kissade inne, bl a på ett parkettgolv, vilket medförde en liten fläck. Jag försökte få bort den, men förmodligen kommer en ny katt känna lukten ändå.
Jag undrar om någon vet något medel som tar bort lukten, kanske PissOff? Eller är det bättre att ställa en möbel där.
Citera
2024-05-27, 20:43
Medlem
olasvenssons avatar
Kanske amoniak?
Citera
2024-05-27, 21:02
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Min gamla katt har dött och jag funderar på att så småningom skaffa en ny. Problemet är att den gamla katten kissade inne, bl a på ett parkettgolv, vilket medförde en liten fläck. Jag försökte få bort den, men förmodligen kommer en ny katt känna lukten ändå.
Jag undrar om någon vet något medel som tar bort lukten, kanske PissOff? Eller är det bättre att ställa en möbel där.

Ozon från ozongenerator tar bort doft av kattkiss.
Källa: https://ozongeneratorer.se/lukter-att-ta-bort-med-ozon/
Citera
2024-05-27, 21:04
Medlem
liten.igelkotts avatar
Min förra katt kissade inne i slutet av livet. Vi rengjorde golvet med såpa och har även sprayat med PissOff. De nya katterna märker inte vart hon brukade kissa.
Citera
2024-05-27, 21:06
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Ozon från ozongenerator tar bort doft av kattkiss.
Källa: https://ozongeneratorer.se/lukter-att-ta-bort-med-ozon/

Tack för tips, men den är väl dyr?

Ammoniak lär inte fungera eftersom den luktar urin.
Citera
2024-05-27, 21:09
Medlem
isgetens avatar
Förstår inte riktigt vad problemet är? Vill du få bort fläcken? Eller tror du att den nya katten kommer börja pissa på fläcken? Jag har har en del katter och även varit med från start av 4 tillkomna katter. Dom pissade ner ungefär exakt hela huset. När dom blev äldre och fattat att det går att pissa ute och funktionen av kattlåda. Så pissa dom där. Även om det fanns säkert massa dold kattpissdoft lite överallt.

Är det fläcken du vill ha bort så beror det på. Jag var tvungen att slipa ner och lacka om. Fast då upptäckte jag den sent så den blev helt svart.
Citera
2024-05-27, 21:09
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Tack för tips, men den är väl dyr?

Ammoniak lär inte fungera eftersom den luktar urin.

Kolla om du kan hyra en någonstans?
Kanske via typ ”Hygglo”?
Försäkringsbolaget?
Citera
2024-05-27, 21:21
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Kolla om du kan hyra en någonstans?
Kanske via typ ”Hygglo”?
Försäkringsbolaget?

Ska kolla!
Citera
2024-05-27, 21:43
Medlem
Kiss innehåller ammoniak så det ska man absolut inte använda. Såpa fungerar bra och ger dessutom en annan naturlig doft.
Citera
2024-05-28, 01:45
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Nu skriver du inte hur länge sedan det var. Men om du städar som vanligt, väntar flera månader och sedan ser till att sköta kattlådan minutiöst, använda samma sand som hos uppfödaren kommer det gå bra. Min uppfattning.

Och en annan sak jag tänker mig: om nästa katt börjar kissa inne ska du inte skylla på kissfläcken. Då är det något annat fel i omhändertagandet. Det är vanligt att man inte begriper sig på orsaken och det brukar krävas lite forskning. Oftast är det att man inte håller lådan ren som är orsaken, och som det smarta djur katten är kommer den gå nån annanstans där det är rent och hålls rent.
Citera
2024-05-28, 02:37
Medlem
blue-rats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nu skriver du inte hur länge sedan det var. Men om du städar som vanligt, väntar flera månader och sedan ser till att sköta kattlådan minutiöst, använda samma sand som hos uppfödaren kommer det gå bra. Min uppfattning.

Och en annan sak jag tänker mig: om nästa katt börjar kissa inne ska du inte skylla på kissfläcken. Då är det något annat fel i omhändertagandet. Det är vanligt att man inte begriper sig på orsaken och det brukar krävas lite forskning. Oftast är det att man inte håller lådan ren som är orsaken, och som det smarta djur katten är kommer den gå nån annanstans där det är rent och hålls rent.

Gamla katter har jag hört kan pissa inne. Om man tänker så är ju en gammal katt som en gammal människa. De är inte unga och perfekta.
Citera
2024-05-28, 02:52
Medlem
I bästa fall UV penna/ ficklampa och det starkaste rengöringsmedlet med enzymer som finns på marknaden. I värsta fall bryta upp golvet och rengöra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in