2025-03-11, 10:56
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Är det verkligen troligt att han någonsin kommer släppas?
För eller senare är han väl tillräckligt gammal och senil för att kunna släppas, antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Som jag förstår det är han dömd till förvar i minst 21 år men det är rent teoretiskt obegränsat hur länge han kan sitta, det kan förlängas 5 år hur många gånger som helst. Man har dock rätt till en omprövning efter 10 år vilket han har fått.

Så han lär nog få sitta där han sitter tills han är för gammal och sjuk för att ställa till med någon skada, det har jag överhuvudtaget inga problem med.

Däremot kan man fundera på om det är ok att han är isolerad från omvärlden inklusive att han inte får ta emot besökare annat än präst, advokat och så vidare. Jag köper att han är isolerad från andra fångar för sin egen säkerhet, men resten är jag skeptisk till.
Håller med, men det bör nämnas att förlängningen, om jag fattat rätt, handlar om huruvida han fortfarande är farlig.
Citera
2025-03-11, 11:29
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
För eller senare är han väl tillräckligt gammal och senil för att kunna släppas, antar jag.

Håller med, men det bör nämnas att förlängningen, om jag fattat rätt, handlar om huruvida han fortfarande är farlig.
Förlängningen och isoleringen från omvärlden är för mig två skilda frågor. Jag vet inte riktigt hur man har motiverat att han skall vara isolerad från omvärlden, gissningsvis anser man att han kan ställa till med skada genom att uppvigla folk som sympatiserar med honom och dylikt. Men den risken måste ställas mot ingreppet att han inte får ta emot besök och så vidare.

Jag har svårt att tänka mig att han skulle kunna ställa till någon större skada genom att ha kontakter med omvärlden så här långt efter dådet. De kommer ju fortfarande kunna kontrollera hans kommunikation.
Citera
2025-04-11, 20:46
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Förlängningen och isoleringen från omvärlden är för mig två skilda frågor. Jag vet inte riktigt hur man har motiverat att han skall vara isolerad från omvärlden, gissningsvis anser man att han kan ställa till med skada genom att uppvigla folk som sympatiserar med honom och dylikt. Men den risken måste ställas mot ingreppet att han inte får ta emot besök och så vidare.

Jag har svårt att tänka mig att han skulle kunna ställa till någon större skada genom att ha kontakter med omvärlden så här långt efter dådet. De kommer ju fortfarande kunna kontrollera hans kommunikation.

Var det inte någon/några som hade stöttat Breivik med pengar? Har för mig att "spåren ledde till Storbritannien" då det begav sig. Blev det något av detta?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in