2024-05-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatDeceiver
https://www.göl.se/produkter/korv/roeda-poelser-625-g/

Ska det kokas vatten och sen sjudas eller? Ser inte ut som den ska stekas direkt.

Med kärlek Detta är det bästa (kanske det enda bra?) våra grannar i söder har att bidra med.

Värm i vatten men låt det inte koka upp. Avnjut med korvbröd eller ännu bättre, inlindad i tunnbröd. Strunt i lagerbladen. De är helt överflödiga.
Senast redigerad av Varmboga-10.2 2024-05-27 kl. 19:39.
Citera
2024-05-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Har inte påstått att du menar att den ska kokas.
Förklaringen jag var ute efter, beklagar om det inte var tydligt, var för: varför göra hål i korven? Då denna manöver är i princip samma sak som att koka hål på korven i mina ögon; vatten tränger in i korven och gör den urvattnad.

Så, omformulerar för tydlighetens skull: "varför göra hål i korven, då detta medför vattenintrång i korven och därmed gör den urvattnad"?
Tydligare?

Den blir inte urvattnad av ett litet hål. Speciellt inte när korven bara ska ligga där i vartnet i ett par minuter. Det är för att korven inte ska sprängas när man stoppar tänderna i den.
Citera
2024-05-27, 20:41
Medlem
Koka röd pölse.

En kastrull med en liter vatten, krydda. Vattenmängd beroende på hur mycket korv du har
Koka upp.
Lägg i Korv.
Sänk värmen så det inte kokar utan bubblar lite från botten på kastrullen. Koka utan lock. Gör så i två minuter.
Ta av kastrullen med vatten, kryddor och korv.
Låt den stå 7-8 min med lock.

Klart att ätas.
Senast redigerad av Battreanmig. 2024-05-27 kl. 20:44.
Citera
2024-05-27, 21:15
Medlem
Sladdarens avatar
Hehehe kunde inte låta bli att hålla mig för skratt för TS fråga
Alltid lite kul med dom som aldrig iaf sjudigt en kokkorv men
troligen köpt en varm med bröd och har nu tagit oskulden nyss
för en viss matprodukt

Ja den ska bara ligga i varmt vatten som knappt rör på sig
går bra med vattenkokaren och en kastrull och sen kanske
på 1 an på plattan

Ja det är trevligt
Citera
2024-05-27, 21:18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Precis som de andra nämner. Koka upp vatten i en vattenkokare. Häll vattnet i en stekpanna eller annan behållare (plattan ska inte vara på). Vänta tills värsta hettan lagt sig. Stick korven med en gaffel och låt den sedan simma i det varma men ej kokande vattnet. Låt det gå någon minut sen är det klart.

Varför vill du ha in kokt kranvatten in i korven ?
Försöker du dränka den invärtes ochså hehe
Man punkterar aldrig sjudkorv..
Senast redigerad av Sladdaren 2024-05-27 kl. 21:20.
Citera
2024-05-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Den blir inte urvattnad av ett litet hål. Speciellt inte när korven bara ska ligga där i vartnet i ett par minuter. Det är för att korven inte ska sprängas när man stoppar tänderna i den.

Se där, en rimlig anledning, tackar till dig iaf.

Well, har inte provat, så. Men känner spontant att man inte får knäppet då!
Citera
2024-05-27, 22:01
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vilket lyxköp. Ät den rå, redan färdigprocessad. Funkar med 10 sek i micron oxå. Alt, som skrivits, i vattenbad kring 65-75 grader, råkar du koka den så blir den inte sämre för det.

Iofs känner jag vissa som gillar att dra ett tunt rakbladsnitt från en ände till den andra så korven fläker upp sig som en ja som en .. läpp typ

Därför dom vill ha in kryddat hett vatten i slidan eller jag menar snittet
och det är enligt mig ganska okej ibland

Nä inge micro .. det är så och känns så fel för vattnet tvärkokar då och massa strålar å sånt
Vet en som fick skrovligt skinn på kokkorvens rygg i micron i ett fat med vatten
eftersom korven flyter ju men du kan ju värma vattnet i micron och sen ta ut korven
Citera
2024-05-27, 22:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Precis rätt. Inte koka. Förutom kryddorna brukar jag stänka i en droppe flytande rökarom i korvspadet. Funkar på de flesta korvar som skall värmas. Försiktigt dock inte överdosera.
Då får du ett korvspad som påminner om sibyllas varmkorv på burk.

Ja eller salta vattnet ska man göra .. korven förlorar ju salt i bassängen
Citera
2024-05-27, 22:08
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Har inte påstått att du menar att den ska kokas.
Förklaringen jag var ute efter, beklagar om det inte var tydligt, var för: varför göra hål i korven? Då denna manöver är i princip samma sak som att koka hål på korven i mina ögon; vatten tränger in i korven och gör den urvattnad.

Så, omformulerar för tydlighetens skull: "varför göra hål i korven, då detta medför vattenintrång i korven och därmed gör den urvattnad"?
Tydligare?

Jag har punkterat korven innan nån gång .. jag fick den bara att spricka åt alla möjliga håll
Ev om man punkterar den på rätt sätt kan ju ett väldigt smaksatt sjudvatten tränga in genom
perforeringarna .. Så pastorn kanske har en poäng ifall man vill få in väldigt smaksatt vatten

Men överlag så har man väl köpt fel korv då eftersom originalsmaken inte är eftertraktat
och den där pölse korven är bara en oaptitlig korv enligt mig men alla tycker vi olika
Citera
2024-05-27, 22:47
Medlem
Gosifs avatar
Korv kokas eller steks. Man ser på korven om den ska kokas eller stekas.
Citera
2024-05-27, 23:51
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Koka röd pölse.

En kastrull med en liter vatten, krydda. Vattenmängd beroende på hur mycket korv du har
Koka upp.
Lägg i Korv.
Sänk värmen så det inte kokar utan bubblar lite från botten på kastrullen. Koka utan lock. Gör så i två minuter.
Ta av kastrullen med vatten, kryddor och korv.
Låt den stå 7-8 min med lock.

Klart att ätas.

Så ska det göras. Lagerblad och hel kryddpeppar inte vanliga pepparkorn, lite salt. Låt vattnet precis koka upp så kryddorna hinner frigöra smaker och lägg i korven när vattnet inte kokar. KLART!
Citera
2024-05-28, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Så ska det göras. Lagerblad och hel kryddpeppar inte vanliga pepparkorn, lite salt. Låt vattnet precis koka upp så kryddorna hinner frigöra smaker och lägg i korven när vattnet inte kokar. KLART!

Ska man hålla på och härja med lagerblad, kryddpeppar och fan och hans moster så kan man lika gärna stånka korven själv när man ändå är igång. Man missar poängen med en korv med bröd om man ska behöva skyffla kryddor och koka buljong en halv dag innan man kan möla i sig den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in