• 1
  • 2
2024-05-27, 13:56
Bannlyst
https://www.göl.se/produkter/korv/roeda-poelser-625-g/

Ska det kokas vatten och sen sjudas eller? Ser inte ut som den ska stekas direkt.
Citera
2024-05-27, 14:00
Medlem
untohydroxyls avatar
Koka eller stek dem? Det är korv, det är så de tillagas. Jag skulle nog satsa på att koka dem.
Citera
2024-05-27, 14:01
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Precis, sjudas, det får inte bli för hett då spricker skinnet.
Citera
2024-05-27, 14:07
Medlem
Litenhetens avatar
Det är dansk varmkorv, den ska läggas i kryddat (lagerblad och kryddpepparkorn) hett vatten och värmas, inte kokas. Cirka 80–85 grader. Det ska alltså inte ens sjuda.
Citera
2024-05-27, 14:17
Medlem
Som sagt, varmt men inte kokande vatten.
Citera
2024-05-27, 14:36
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Precis som de andra nämner. Koka upp vatten i en vattenkokare. Häll vattnet i en stekpanna eller annan behållare (plattan ska inte vara på). Vänta tills värsta hettan lagt sig. Stick korven med en gaffel och låt den sedan simma i det varma men ej kokande vattnet. Låt det gå någon minut sen är det klart.
Citera
2024-05-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatDeceiver

Ska det kokas vatten och sen sjudas eller? Ser inte ut som den ska stekas direkt.

Vilket lyxköp. Ät den rå, redan färdigprocessad. Funkar med 10 sek i micron oxå. Alt, som skrivits, i vattenbad kring 65-75 grader, råkar du koka den så blir den inte sämre för det.
Citera
2024-05-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Det är dansk varmkorv, den ska läggas i kryddat (lagerblad och kryddpepparkorn) hett vatten och värmas, inte kokas. Cirka 80–85 grader. Det ska alltså inte ens sjuda.

Precis rätt. Inte koka. Förutom kryddorna brukar jag stänka i en droppe flytande rökarom i korvspadet. Funkar på de flesta korvar som skall värmas. Försiktigt dock inte överdosera.
Då får du ett korvspad som påminner om sibyllas varmkorv på burk.
Citera
2024-05-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatDeceiver

Skumt att det inte framgår att det är kok-korv. Men, som alla säger, trots det, inte koka, bara värma.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Stick korven med en gaffel och låt den sedan simma i det varma men ej kokande vattnet. Låt det gå någon minut sen är det klart.

Nej, nej. En anledning att inte koka är ju för att korven spricker. Och då vill du sticka hål med gaffel? Njae. Kom med en bra förklaring!

Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Precis rätt. Inte koka. Förutom kryddorna brukar jag stänka i en droppe flytande rökarom i korvspadet. Funkar på de flesta korvar som skall värmas. Försiktigt dock inte överdosera.
Då får du ett korvspad som påminner om sibyllas varmkorv på burk.

Prova även lite buljong, eller fond på flaska. Varför inte en skvätt Tabasco!
Citera
2024-05-27, 16:13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass

Nej, nej. En anledning att inte koka är ju för att korven spricker. Och då vill du sticka hål med gaffel? Njae. Kom med en bra förklaring!

Förklaringen är att du ska läsa inlägget igen och förstå att jag aldrig påstått att korven ska kokas.
Citera
2024-05-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Förklaringen är att du ska läsa inlägget igen och förstå att jag aldrig påstått att korven ska kokas.

Har inte påstått att du menar att den ska kokas.
Förklaringen jag var ute efter, beklagar om det inte var tydligt, var för: varför göra hål i korven? Då denna manöver är i princip samma sak som att koka hål på korven i mina ögon; vatten tränger in i korven och gör den urvattnad.

Så, omformulerar för tydlighetens skull: "varför göra hål i korven, då detta medför vattenintrång i korven och därmed gör den urvattnad"?
Tydligare?
Citera
2024-05-27, 19:02
Medlem
Vem0ths avatar
Du kan steka eller grilla den utan problem, den äts primärt som en kokkorv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in