• 1
  • 2
2024-05-27, 13:53
Medlem
Tjena! Som rubriken lyder, har ngon kombinerat industriell ekonomi med en kandidat i B&E handels? Vill grna f ett jobb inom investment banking.

Har fem frgor:
- Hur tufft r det? Tnker d att man brjar med kandidaten p handels efter frsta eller andra ret. r mnga kurser lika varandra?

- Detta leder till andra frgan, kan man tillgodorkna kurser hos handels?

- r det vrt att satsa p bra betyg p KTH o sen satsa fr godknt i handels eller krvs det bra betyg p bda/okej betyg p bda?

- Vad r synen p att kombinera dessa? Har frsttt att det blir lite kaka p kaka men r det fortfarande vrt det?

- Vad r din erfarenhet av att kombinera dessa (om du lst bda d)?

Tack fr hjlpen!
Citera
2024-05-27, 13:57
Med industriell ekonomi blir du vad som i dagligt tal brukar sgas vara ingenjr. Du ritar tex broar och framstller diverse industriella produkter, maskiner mm. Du behver minst 1.7 till 1,8 p hgskoleprovet fr KTH men kurserna finns ven i bland annat Skvde.
Citera
2024-05-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvalaOvisac
Med industriell ekonomi blir du vad som i dagligt tal brukar sgas vara ingenjr. Du ritar tex broar och framstller diverse industriella produkter, maskiner mm. Du behver minst 1.7 till 1,8 p hgskoleprovet fr KTH men kurserna finns ven i bland annat Skvde.

Industriell ekonomi lr inte ut byggnadskonstruktion.

De inriktar sig vl mer mot produktion, kvalitetsstyrning och liknande.

verlappet med handels r ganska litet tror jag nd.
Citera
2024-05-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dibzz
Tjena! Som rubriken lyder, har ngon kombinerat industriell ekonomi med en kandidat i B&E handels? Vill grna f ett jobb inom investment banking.

Har fem frgor:
- Hur tufft r det? Tnker d att man brjar med kandidaten p handels efter frsta eller andra ret. r mnga kurser lika varandra?

- r det vrt att satsa p bra betyg p KTH o sen satsa fr godknt i handels eller krvs det bra betyg p bda/okej betyg p bda?

- Vad r synen p att kombinera dessa? Har frsttt att det blir lite kaka p kaka men r det fortfarande vrt det?

Tack fr hjlpen!

Industriell ekonomi frbereder dig som namnet kanske antyder fr ett jobb i tillverkande industri.
Citera
2024-05-27, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Industriell ekonomi lr inte ut byggnadskonstruktion.De inriktar sig vl mer mot produktion, kvalitetsstyrning och liknande.
Jag vet skillnaden p arkitekter och ingenjrer men bra att du pminde oss alla. Duktiga ingenjrer r navet i svensk ekonomi.
Citera
2024-05-27, 14:27
Medlem
Citat:

Citat:
Industriell ekonomi frbereder dig som namnet kanske antyder fr ett jobb i tillverkande industri.

Ja, civilingenjr i industriell ekonomi. Dvs civilingenjr med inslag av ekonomi. Har 22+ i betyg s ingen fara. Jag startade trden fr att frga om hur det r att kombinera civilingenjr industriell ekonomi med en kandidat p handels, dubbelexamen.
Citera
2024-05-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ja, civilingenjr i industriell ekonomi. Dvs civilingenjr med inslag av ekonomi. Har 22+ i betyg s ingen fara. Jag startade trden fr att frga om hur det r att kombinera civilingenjr industriell ekonomi med en kandidat p handels, dubbelexamen.

Investmentbank blir ju inte sjlvklart.
Citera
2024-05-27, 17:36
Medlem
Citat:
Investmentbank blir ju inte sjlvklart.

Nej givetvis inte men som jag har frsttt det kas chanserna med en dubbelexamen
Citera
2024-05-27, 18:38
Medlem
Citat:
Nej givetvis inte men som jag har frsttt det kas chanserna med en dubbelexamen

Kanske teknisk matematik och civilekonom av ngot slag.
Citera
2024-05-28, 01:56
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Har fem frgor:

Tack fr hjlpen!

Citat:
N INDEK r mer en utbildning fr business. Du behver inte lsa bda fr att arbeta med private equity t ex. men grna toppbetyg.
INDEK p KTH ger hgsta lnen fr nybakade i sverge.
Citera
2024-05-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
N INDEK r mer en utbildning fr business. Du behver inte lsa bda fr att arbeta med private equity t ex. men grna toppbetyg.
INDEK p KTH ger hgsta lnen fr nybakade i sverge.

Vad ska man syssla med efter indek kth fr att f en hg ingnsln? r det MC eller IB som gller?
Citera
2024-05-28, 09:31
Medlem
INDEK en avsevrt bttre utbildning n du kan f p Handels som r p dekis. Nr jag gick igenom olika INDEK program blev jag mest imponerad av Uppsala. Sen tror jag inte det spelar s stor roll. Det viktiga r att du blir inte bara ingenjr utan civilingenjr och inte ekonomie kandidat eller civilekonom. Ekonomprogram har stora problem idag medan INDEK upprtthller en standard som gr att du kan fungera som en effektiv kontroller eller ledare. Lycka till med ditt val!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in