• 2
  • 3
2024-06-12, 03:14
Medlem
argaangelicas avatar
Valfusk vet jag inte men d valsedlarna nu r dolda bakom ett bs rkade vissa valsedlar turligt nog frsvinna. Mailkedja i samma valomrde/krets rkade uppmana att ta bort valsedlar. Frr var det svrare d valsedlar var ppet att se. Nu enklare, in i bh, handvska bara luta sig ver. Vissa partier har ju en skam ver sig och vljarna vgar inte frga om fler. Det r vad jag hrt och nr jag kom saknades valsedlar som ryktet sagt.
Citera
2024-06-12, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Frn SvT nyheter.

"
Att som EU-medborgare med flera pass rsta i mer n ett land r straffbart, men svrt att kontrollera."

Nr det gller medborgare i ett annat EU-land som bor i Sverige fr de vlja om de ska rsta hr eller i sitt hemland. Vljer de att rsta hr meddelar vi hemlandet s att de kan strykas ur den rstlngden. Nr det kommer till dem som har dubbla medborgarskap gr det inte att kontrollera om de rstar ngon annanstans, sger Oscar Hammar, processansvarig p Valmyndigheten."

Skulle valsedlar saknas frn ngot parti och man vgar inte frga efter pfyllning s kan man skriva partinamn p ett blankt papper.
Citera
2024-06-12, 08:26
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Valfusk vet jag inte men d valsedlarna nu r dolda bakom ett bs rkade vissa valsedlar turligt nog frsvinna. Mailkedja i samma valomrde/krets rkade uppmana att ta bort valsedlar. Frr var det svrare d valsedlar var ppet att se. Nu enklare, in i bh, handvska bara luta sig ver. Vissa partier har ju en skam ver sig och vljarna vgar inte frga om fler. Det r vad jag hrt och nr jag kom saknades valsedlar som ryktet sagt.

Precis, de "rkade" frsvinna. Och det bara "rkade" vara s att en mailkedja uppmanade folk att plocka bort valsedlar (vi vet att det r ett srskilt parti som syftas samt vilket)

Utan att sitta hr med ngra klara bevis lutar jag lite t att det inte heller r ngot du "hrt om", det lter som att du beskriver ngot du sjlv gnat dig t
Citera
2024-06-13, 03:02
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Precis, de "rkade" frsvinna. Och det bara "rkade" vara s att en mailkedja uppmanade folk att plocka bort valsedlar (vi vet att det r ett srskilt parti som syftas samt vilket)

Utan att sitta hr med ngra klara bevis lutar jag lite t att det inte heller r ngot du "hrt om", det lter som att du beskriver ngot du sjlv gnat dig t

Det r ju inte ngot som skadar ngon ju. Bsta vore ju om bset blir mer avskiljt s vljarna blir ifred frn snokande. Frr var det svrare d valsedlarna lg ppet.
Det r oavsett preskat d valet r ver. Att valsedlar rkar falla bort r ju mnskliga faktorn typ, att 2-timmars intervall vid rstning och cirkulr rstande vid olika val. Det krvs ju planering har jag hrt.
Citera
2024-06-13, 08:40
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Jo det skadar demokratin d du begrnsar andras mjlighet till fria val (hll inte p med att "vrida och vnda p ord" r du snll) Jag rstade sjlv inte p SD (eller AFS) i r men vill se inte sabotage fr politiska grupper (oavsett ideologi)

Vi vet (och du vet) att du hittar p nr du sger att de "rkar falla bort" och att det r den "mnskliga faktorn". Du pratade vl nyss om "mailkedja" som gtt runt och "rkat" uppmana folk att ta bort de?
Citera
2024-06-13, 16:40
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriksvenson3
Skulle valsedlar saknas frn ngot parti och man vgar inte frga efter pfyllning s kan man skriva partinamn p ett blankt papper.

D gller det att det blir korrekt ifyllt. Tror mnga drar sig fr det och vljer bland valsedlarna som finns. 😀
Svrt fr dyslektiker och ldre.
Senast redigerad av argaangelica 2024-06-13 kl. 16:45.
Citera
2024-06-13, 16:48
Medlem
Citat:
D gller det att det blir korrekt ifyllt. Tror mnga drar sig gr det och vljer bland valsedlarna som finns. 😀
Svrt fr dyslektiker och ldre.

Frstr att det inte r optimalt men skulle man ha svrt att skriva eller lsa s gr det att be en som jobbar dr att skriva p pappret t dom.
Citera
2024-06-13, 16:52
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Frstr att det inte r optimalt men skulle man ha svrt att skriva eller lsa s gr det att be en som jobbar dr att skriva p pappret t dom.

Sedan kommer nsta problem, om rstmottagare eller funtionren inte r etnisk svenne s kommer inte mnga vga att be om den hjlpen nr det kommer till vissa partier.
Citera
2024-06-13, 19:22
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Sedan kommer nsta problem, om rstmottagare eller funtionren inte r etnisk svenne s kommer inte mnga vga att be om den hjlpen nr det kommer till vissa partier.
Hur skulle en Vrdegrundsinnehavare som argaangelica, gra om SD valsedlar ligger obevakade i vallokalen?
Citera
2024-06-14, 03:48
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:

Jo, men vad har det att gra med att dem med dubbla medborgarskap kan rsta fler gnger och r svrt att kontrollera.

r du svensk?

Vad inte skulle vga frga om pfyllning?
Senast redigerad av StartGenealogy 2024-06-14 kl. 03:56.
Citera
2024-06-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Jo, men vad har det att gra med att dem med dubbla medborgarskap kan rsta fler gnger och r svrt att kontrollera.

r du svensk?

Vad inte skulle vga frga om pfyllning?

Hur kan dom med dubbla medborgarskap rsta flera gnger?

Med det andra s menade jag ifall ngon inte skulle vilja/vga frga om pfyllning av valsedlar om dom r slut s kan man skriva partinamn p en blankt papper som borde finnas.
Citera
2024-06-19, 02:02
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Hur kan dom med dubbla medborgarskap rsta flera gnger?
.

Frn SvT nyheter.

"
Att som EU-medborgare med flera pass rsta i mer n ett land r straffbart, men svrt att kontrollera."

Nr det gller medborgare i ett annat EU-land som bor i Sverige fr de vlja om de ska rsta hr eller i sitt hemland. Vljer de att rsta hr meddelar vi hemlandet s att de kan strykas ur den rstlngden. Nr det kommer till dem som har dubbla medborgarskap gr det inte att kontrollera om de rstar ngon annanstans, sger Oscar Hammar, processansvarig p Valmyndigheten."
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in