2024-06-12, 03:14
Medlem
argaangelicas avatar
Valfusk vet jag inte men då valsedlarna nu är dolda bakom ett bås råkade vissa valsedlar turligt nog försvinna. Mailkedja i samma valområde/krets råkade uppmana att ta bort valsedlar. Förr var det svårare då valsedlar var öppet att se. Nu enklare, in i bh, handväska bara luta sig över. Vissa partier har ju en skam över sig och väljarna vågar inte fråga om fler. Det är vad jag hört och när jag kom saknades valsedlar som ryktet sagt.
Citera
2024-06-12, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Från SvT nyheter.

"
Att som EU-medborgare med flera pass rösta i mer än ett land är straffbart, men svårt att kontrollera."

– När det gäller medborgare i ett annat EU-land som bor i Sverige får de välja om de ska rösta här eller i sitt hemland. Väljer de att rösta här meddelar vi hemlandet så att de kan strykas ur den röstlängden. När det kommer till dem som har dubbla medborgarskap går det inte att kontrollera om de röstar någon annanstans, säger Oscar Hammar, processansvarig på Valmyndigheten."

Skulle valsedlar saknas från något parti och man vågar inte fråga efter påfyllning så kan man skriva partinamn på ett blankt papper.
Citera
2024-06-12, 08:26
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Valfusk vet jag inte men då valsedlarna nu är dolda bakom ett bås råkade vissa valsedlar turligt nog försvinna. Mailkedja i samma valområde/krets råkade uppmana att ta bort valsedlar. Förr var det svårare då valsedlar var öppet att se. Nu enklare, in i bh, handväska bara luta sig över. Vissa partier har ju en skam över sig och väljarna vågar inte fråga om fler. Det är vad jag hört och när jag kom saknades valsedlar som ryktet sagt.

Precis, de "råkade" försvinna. Och det bara "råkade" vara så att en mailkedja uppmanade folk att plocka bort valsedlar (vi vet att det är ett särskilt parti som åsyftas samt vilket)

Utan att sitta här med några klara bevis lutar jag lite åt att det inte heller är något du "hört om", det låter som att du beskriver något du själv ägnat dig åt
Citera
2024-06-13, 03:02
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Precis, de "råkade" försvinna. Och det bara "råkade" vara så att en mailkedja uppmanade folk att plocka bort valsedlar (vi vet att det är ett särskilt parti som åsyftas samt vilket)

Utan att sitta här med några klara bevis lutar jag lite åt att det inte heller är något du "hört om", det låter som att du beskriver något du själv ägnat dig åt

Det är ju inte något som skadar någon ju. Bästa vore ju om båset blir mer avskiljt så väljarna blir ifred från snokande. Förr var det svårare då valsedlarna låg öppet.
Det är oavsett preskat då valet är över. Att valsedlar råkar falla bort är ju mänskliga faktorn typ, att 2-timmars intervall vid röstning och cirkulär röstande vid olika val. Det krävs ju planering har jag hört.
Citera
2024-06-13, 08:40
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Jo det skadar demokratin då du begränsar andras möjlighet till fria val (håll inte på med att "vrida och vända på ord" är du snäll) Jag röstade själv inte på SD (eller AFS) i år men vill se inte sabotage för politiska grupper (oavsett ideologi)

Vi vet (och du vet) att du hittar på när du säger att de "råkar falla bort" och att det är den "mänskliga faktorn". Du pratade väl nyss om "mailkedja" som gått runt och "råkat" uppmana folk att ta bort de?
Citera
2024-06-13, 16:40
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriksvenson3
Skulle valsedlar saknas från något parti och man vågar inte fråga efter påfyllning så kan man skriva partinamn på ett blankt papper.

Då gäller det att det blir korrekt ifyllt. Tror många drar sig för det och väljer bland valsedlarna som finns. 😀
Svårt för dyslektiker och äldre.
Senast redigerad av argaangelica 2024-06-13 kl. 16:45.
Citera
2024-06-13, 16:48
Medlem
Citat:
Då gäller det att det blir korrekt ifyllt. Tror många drar sig gör det och väljer bland valsedlarna som finns. 😀
Svårt för dyslektiker och äldre.

Förstår att det inte är optimalt men skulle man ha svårt att skriva eller läsa så går det att be en som jobbar där att skriva på pappret åt dom.
Citera
2024-06-13, 16:52
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Förstår att det inte är optimalt men skulle man ha svårt att skriva eller läsa så går det att be en som jobbar där att skriva på pappret åt dom.

Sedan kommer nästa problem, om röstmottagare eller funtionären inte är etnisk svenne så kommer inte många våga att be om den hjälpen när det kommer till vissa partier.
Citera
2024-06-13, 19:22
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Sedan kommer nästa problem, om röstmottagare eller funtionären inte är etnisk svenne så kommer inte många våga att be om den hjälpen när det kommer till vissa partier.
Hur skulle en Värdegrundsinnehavare som argaangelica, göra om SD valsedlar ligger obevakade i vallokalen?
Citera
2024-06-14, 03:48
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:

Jo, men vad har det att göra med att dem med dubbla medborgarskap kan rösta fler gånger och ãr svårt att kontrollera.

Ãr du svensk?

Vadå inte skulle våga fråga om påfyllning?
Senast redigerad av StartGenealogy 2024-06-14 kl. 03:56.
Citera
2024-06-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Jo, men vad har det att göra med att dem med dubbla medborgarskap kan rösta fler gånger och ãr svårt att kontrollera.

Ãr du svensk?

Vadå inte skulle våga fråga om påfyllning?

Hur kan dom med dubbla medborgarskap rösta flera gånger?

Med det andra så menade jag ifall någon inte skulle vilja/våga fråga om påfyllning av valsedlar om dom är slut så kan man skriva partinamn på en blankt papper som borde finnas.
Citera
2024-06-19, 02:02
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Hur kan dom med dubbla medborgarskap rösta flera gånger?
.

Från SvT nyheter.

"
Att som EU-medborgare med flera pass rösta i mer än ett land är straffbart, men svårt att kontrollera."

– När det gäller medborgare i ett annat EU-land som bor i Sverige får de välja om de ska rösta här eller i sitt hemland. Väljer de att rösta här meddelar vi hemlandet så att de kan strykas ur den röstlängden. När det kommer till dem som har dubbla medborgarskap går det inte att kontrollera om de röstar någon annanstans, säger Oscar Hammar, processansvarig på Valmyndigheten."
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in