2024-05-25, 19:32
Medlem
Jag såg denna nyhet på Redacted och kan inte fatta att detta kommer blir verklighet.

https://nypost.com/2024/05/22/us-new...ad-transplant/

Brainbridge påstår sig ha designat teknologi som inom ett decennium kommer kunna halshugga patienter och byta ut deras sjuka kroppar mot nya friska kroppar (donerade från hjärndöda unga människor).

Som Redacted så väl påpekade så undrar jag: hur kommer genetiken gå ihop? Den nya kroppen kommer ju ha ett helt annat genetiskt arv än huvudet. Och hur blir det med muskelminnet? Och personligheten, om magkänslan är annorlunda i den nya kroppen?

Själv skulle jag bli sjukt äcklad av att behöva gå runt med nån annans könsorgan. Sjukt vidrigt. Och kroppshår.

Dessutom fråga sig Redacted hur denna teknologi har utvecklats? Har den testats på djur eller människor redan? Det har ju rapporterats av alt-media i USA att såväl migrantbarn som barnen i Lahaina (den märkligt avgränsade tätorts-branden på Hawaii) har försvunnit utan ett spår. En del vet man smygs iväg till pedofil-nätverk. Tänk om de även har använts som försökskaniner i medicinska experiment? Klaus Schwab kommer ju från en nazist-familj, och hela WEF består av rika översittare som vill förslava oss undermänniskor med teknik.
Citera
2024-05-25, 19:46
Medlem
Dishys avatar
Huvudtransplantation låter coolare. Men det hela är science fiction. Man har gjort försök på djur i årtionden men inte lyckats.
Citera
2024-05-25, 20:31
Medlem
franges avatar
Har man ens kunnat transplantera "enkla" kroppsdelar (alltså inte organ) såsom händer eller fötter från andra personer än, och fått det att fungera behjälpligt?

Lycka till med det först, innan man ger sig på det högsta slutmålet (hjärnan) än; klara av "easy mode" innan man överhuvudtaget börjar prata om "Godmode"...
Citera
2024-05-25, 20:34
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har man ens kunnat transplantera "enkla" kroppsdelar (alltså inte organ) såsom händer eller fötter från andra personer än, och fått det att fungera behjälpligt?

Lycka till med det först, innan man ger sig på det högsta slutmålet (hjärnan) än; klara av "easy mode" innan man överhuvudtaget börjar prata om "Godmode"...

Ja då. Händer går, görs i sverige. Men detta är något helt annat.

https://press.newsmachine.com/pressr...ansplant-30300

Tydligen kan man röra på fingrarna dagen efter operationen
Citera
2024-05-25, 20:46
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Ja då. Händer går, görs i sverige. Men detta är något helt annat.

https://press.newsmachine.com/pressr...ansplant-30300

Tydligen kan man röra på fingrarna dagen efter operationen
Ja efter att jag googlade och kollade nu så var det tydligen gjorts 130 handtransplantationer världen över, det hade jag ingen aning om utan trodde (okunnigt) att det fortfarande var framtids-visioner. Men medicin är inte mitt starkaste ämne

Dock så är tydligen transplantationer av hela ögon (och att faktiskt återfå synen i det nya) fortfarande på försöksstadiet, en som gjordes i slutet av 2023 som ses som den första framgångsrika ögontransplantationen där ögat faktiskt lever och åtminstone reagerar på ljus, har fortfarande inte gett patienten någon syn tillbaka eller möjligheten att faktiskt kunna röra på ögat eller ögonlocket. Så det är ju fortfarande en bra bit kvar.

Och har man inte kommit så långt än - så känns det ju som att hela huvudet till en ny kropp är långt kvar till. Låååångt. Så man får ju se till att klara grunderna (även om man är en bit på väg) innan man ger sig på the endgame.
Citera
2024-07-22, 14:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kommer säkert bli verklighet någon gång.

Men det är extremt komplicerat. Oerhört många mikroskopiska nerver som ska sättas ihop osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in