2024-05-25, 12:25
Medlem
Upplyftens avatar
Vad gör ni för att gaska upp er själva ?

Tråden för egna knep att ta till mitt i ett tillstånd av dåligt humör/smådeppig svartsyn/känslomässiga svåra situationer ?

Man har varit här och läst en hel del trådar, och alltid är ju rådet att "tala med någon" eller "träffa en hjärnskrynklare" "äta medicin" osv osv , vilket inte alltid går rent praktiskt eller i vissa fall inte ens är några bra råd (mediciner på stubben ungefär) samtidigt som detta groteskt vanliga diagnos-droppande i trådarna faktiskt kan förvärra sakernas tillstånd

Vad kan vi själv göra för att omedelbart välja solsidan av tillvaron hur mörkt det än ser ut. Mycket av det jag hittat genom min väg att komma fram till bättre mående är att lura sig själv bort från det mörka.

Jag har några knep, men den som går avgjort fortast är att tvinga på sig ett stort brett leende oavsett om känslan är det rakt motsatta.
Det är ruskigt vad det är effektivt. Jag inbillar mig att man lurar kroppen/knoppen på något vis och "öppnar upp" , även i de mest förtvivlande lägen (Och inser att det hela mest varit onödigt oroande för saker som inte spelat någon roll alls)
Vad har ni för knep, ni som tillbringar mycket tid på egen hand och inte alltid har någon annan till hands ? Hur avväpnar ni ert onödigt dåliga mående på studs ?
Senast redigerad av Upplyften 2024-05-25 kl. 12:30.
Citera
2024-05-25, 12:37
Medlem
Belters avatar
Att inte gå ner i de svarta hålen och gotta sig i hur dåligt man mår, är ett bra knep också.
Citera
2024-05-25, 12:38
Medlem
.Stelopererad.s avatar
Jag brukar fokusera på något jag ser fram emot. Kan vara så lite som en kopp kaffe, en kul försändelse på väg till brevlådan eller i dessa tider att det snart är semester.

Ibland räcker det också med att se en youtubevideo om "how to be happy" för att få lite peppande ord och vända humöret. Det fungerar i alla fall för mig.
Citera
2024-05-25, 14:29
Medlem
a-mortals avatar
Tänk på något roande.

Always look on the bright side of life. bbqq

Are you a man or a mouse?

Nu vänder vi blad.
Citera
2024-05-25, 14:49
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har lyssnat mycket på böcker(skönlitteratur) och podcasts medans jag gått till gymmet eller tagit en långpromenad. Dels hjälper det med fysisk aktivitet men även att få lite annan input som antingen kan avleda eller vara relevant för det aktuella problemet.

Försök titta både framåt och bakåt och fastna inte det som tynger dig idag; hur var ditt liv för 1-5-10 år sen, ofta har det hänt massor på den tiden och lika många förändringar lär komma på de 1-5-10 åren framåt; även om det är nattsvart vissa stunder nu.

Tänk ut en önskeframtid, om du inte hade några hinder - hur skulle du vilja att ditt liv såg ut om ett år? Om du till och med skriver ner det så kan du kanske bli glatt överraskad om ett år när du ser hur många steg närmre den tillvaron du faktiskt har kommit.
Citera
2024-05-25, 16:26
Medlem
nonameds avatar
Jag försöker hitta något att vara tacksam för varje dag och försöka bryta tankemönstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in