2024-05-31, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Wow, de sprängde ett par stridsvagnar på fronten, hur kan du jämföra det med tyska fabriker? Du är ju helt hjärndöd. Vem fan bryr sig, de klarar ju inte ens av att handskas med ukraina, de kan inte göra ett skit mot Tyskland. De klarar inte ens av att bomba ukrainska fabriker i västra ukraina. Kriget kommer stå Ryssland mycket dyrt

Jag förklarade i mitt inlägg hur jag jämförde dessa. Vad var oklart?
Du bryr dig tydligen eftersom du svarade på mitt inlägg.

Återigen, Ukraina hade fallit på några dagar om de inte fått hjälp från västvärlden.

Kriget står alla dyrt.
Sverige har förbundit sig att skänka 105(?) miljarder kronor 2022-2026 om jag kommer ihåg det rätt.
Det är svenska skattepengar. Pengar som du och jag tvingas slita ihop till. En av anledningarna till att vi kommer behöva arbeta tills vi är 70 år.

Det här kommer dock kosta mer än så.
Snart kommer du som NATO-medlem tvingas åka iväg till Ukraina.
Är det lika roligt då?

Denna eskalering gynnar bara rika vapenförsäljare och USA som stat.
Citera
2024-05-31, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Både Nato och Ryssland själva vet att enda anledningen till att Ryssland inte förlorat kriget i Ukraina är för att Nato låtit bli att ingripa för att undvika eskalering.

Skulle Ryssland angripa Tyskland eller använda kärnvapen så kommer Nato att införa en nofly zon och radera ut alla ryska mål i Ukraina.

Så det är skrattretande att tro att Ryssland kommer angripa tyska fabriker med militära medel.
De klara knappt av att bedriva flygoperationer i Ukraina så de skulle inte kunna stå emot en dag mot ett massivt flyganfall från Nato.

Däremot har knappast Nato militär nog för att invadera Ryssland men de har inte heller något sådant intresse.

Att skicka några missiler mot stora vapenkomplex i Tyskland är inte speciellt svårt. Men jag hoppas man låter bli detta.
Risken finns dock att man vill slå ut vapnen innan de kommer till Ukraina.

Ditt andra dravel är just dravel som passar sig i andra trådar.
Citera
2024-05-31, 23:03
Medlem
En liten fundering kring den här begränsningen av var ukrainarna får skjuta: Kan det finnas tekniska orsaker?

Ett genomgående tema har varit att undvika att konflikten sprids och drar ner hela östra Europa i en malström av våld.

Ett annat att undvika att kärnvapnen kommer till bruk.

Kan det vara så att amerikanarna upprätthåller kommunikationer med Kreml på någon nivå och meddelar ungefär var deras vapen kan komma mot dem?

Så att ryssarnas olika varningssystem för kärnvapen kan ställas in för detta och inte reagera med att dra igång ett nukleärt motanfall?

Tyvärr är det alltid svårgissat vad som egentligen sker bakom kulisserna och vad som egentligen händer kommer vi att ha en vettig bild av många årtionden efter krigsslutet.
Citera
2024-05-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att skicka några missiler mot stora vapenkomplex i Tyskland är inte speciellt svårt. Men jag hoppas man låter bli detta.
Risken finns dock att man vill slå ut vapnen innan de kommer till Ukraina.

Ditt andra dravel är just dravel som passar sig i andra trådar.

Givetvis kan de träffa och slå ut mål i Tyskland.
Min poäng är att de inte har förmågan att stå emot det svar som skulle komma ifrån Nato.
Säkerligen skulle inte Nato gå in med trupp men de skulle använda långdistansvapen och flyg för att slå ut mycket av Rysslands militära förmåga i Ukraina.
Samma sak gäller om Ryssland skulle använda kärnvapen i Ukraina.
Citera
2024-05-31, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Det spelar förövrigt jävligt liten roll vad folk i tråden anses vara rätt. Era, och mina, åsikter i den här frågan betyder inte ett piss. Det enda relevanta är hur Ryssland ser på det eftersom det är de som kommer svara på att NATO-vapen sätts in mot deras territorium.

Eller tror ni på fullaste allvar att Putin kommer tänka ”Ojdå, det här blev inte som jag trodde, jag hade fel” och avsluta kriget?

Självklart kommer Ryssland att tolka det som ett angrepp från NATO ifall de blir attackerade med NATO-vapen, alldeles oavsett de blir beskjutna av Ukrainska styrkor eller NATO-styrkor.
Nej. Så kommer Putin inte att tänka. Men det finns andra positiva utfall av Ukrainska anfall in i Ryssland.
Citera
2024-05-31, 23:09
Medlem
Citat:
Jag förklarade i mitt inlägg hur jag jämförde dessa. Vad var oklart?
Du bryr dig tydligen eftersom du svarade på mitt inlägg.

Återigen, Ukraina hade fallit på några dagar om de inte fått hjälp från västvärlden.

Kriget står alla dyrt.
Sverige har förbundit sig att skänka 105(?) miljarder kronor 2022-2026 om jag kommer ihåg det rätt.
Det är svenska skattepengar. Pengar som du och jag tvingas slita ihop till. En av anledningarna till att vi kommer behöva arbeta tills vi är 70 år.

Det här kommer dock kosta mer än så.
Snart kommer du som NATO-medlem tvingas åka iväg till Ukraina.
Är det lika roligt då?

Denna eskalering gynnar bara rika vapenförsäljare och USA som stat.

Det försämrade säkerhetsläget orsakat av Rysslands invasion har inneburet att Sverige kraftigt ökat sin försvarsbudget som beräknas hamna på 185 miljarder om året 2030.

På sikt är ett framgångsrikt försvar av Ukrainas självständighet en ren besparing för Sverige. Och då räknar jag inte ens med vad ett krig i närområdet skulle kosta oss.
Citera
2024-05-31, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
En liten fundering kring den här begränsningen av var ukrainarna får skjuta: Kan det finnas tekniska orsaker?

Ett genomgående tema har varit att undvika att konflikten sprids och drar ner hela östra Europa i en malström av våld.

Ett annat att undvika att kärnvapnen kommer till bruk.

Kan det vara så att amerikanarna upprätthåller kommunikationer med Kreml på någon nivå och meddelar ungefär var deras vapen kan komma mot dem?

Så att ryssarnas olika varningssystem för kärnvapen kan ställas in för detta och inte reagera med att dra igång ett nukleärt motanfall?

Tyvärr är det alltid svårgissat vad som egentligen sker bakom kulisserna och vad som egentligen händer kommer vi att ha en vettig bild av många årtionden efter krigsslutet.
Det finns givetvis underrättelser som säger att detta är rätta tiden an låta Ukraina anfalla, givetvis.
hade man inte det skulle man ju inte tillåta det.
Citera
2024-05-31, 23:20
Medlem
Citat:
Det försämrade säkerhetsläget orsakat av Rysslands invasion har inneburet att Sverige kraftigt ökat sin försvarsbudget som beräknas hamna på 185 miljarder om året 2030.

På sikt är ett framgångsrikt försvar av Ukrainas självständighet en ren besparing för Sverige. Och då räknar jag inte ens med vad ett krig i närområdet skulle kosta oss.

Exakt. Att underhålla kriget i Ukraina (ungefär som ett proxykrig) är det bästa, bekvämaste och absolut billigaste sättet att kriga mot Ryssland. Enormt tacksam att vi i Sverige inte är i krig. Detta är ett enormt billigt sätt att nöta ner Ryssland på.
Citera
2024-06-01, 00:53
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Exakt. Att underhålla kriget i Ukraina (ungefär som ett proxykrig) är det bästa, bekvämaste och absolut billigaste sättet att kriga mot Ryssland. Enormt tacksam att vi i Sverige inte är i krig. Detta är ett enormt billigt sätt att nöta ner Ryssland på.

Undra om ukrainarna gillar att vara verktyg för detta ändamål. I alla fall ukraina börjar nu få slut på stridande och kriget är över om inte du kommer in krigar mot Ryssland.
Citera
2024-06-01, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Undra om ukrainarna gillar att vara verktyg för detta ändamål.

De har inget annat val.

Det har galningen Putin sett till.

Vi har dock ett val.

Det är att hjälpa och stötta Ukraina med vapen så att de kan fortsätta att söndra Ryssland. Det hjälper Ukraina, men det hjälper ännu mer oss själva.
Citera
2024-06-01, 11:16
Medlem
Citat:

Nja, det försämrade säkerhetsläget beror på flera olika faktorer. Bland annat västvärldens oförmåga att föra samtal snarare än att hetsa för krig.

Sverige hade avyttrat det mesta av sitt krigsmateriel, man hade helt enkelt destruerat det mesta av det eller sålt till underpris till utländska företag som tjänade multum.
Nu helt plötsligt brinner det i knutarna och materiell som kostade X kr nyss, kostar nu tio gånger så mycket eftersom leveranstiden är prio, inte priset.
Saker som vi för övrigt hade i lager innan, men som förstörde, skall alltså köpas in till hutlösa överpriser.
Folket tror att bara för att vi lägger 2,5% av BNP på försvaret så får vi ett bra försvar.
Men ingen verkar fundera på de saltade räkningarna som kommer.
Svenska och utländska företag som säljer dessa produkter skrattar dock gott.

Frågan är vad vi egentligen får för de 185 miljarder som du påstår skall läggas på försvaret till 2030?
Hade Sverige varit intresserade av att hålla nere kostnaderna så hade man aldrig avvecklat det svenska försvaret. Men meningen var nog från början att tvinga in oss i NATO till skyhöga kostnader och mindre självbestämmande.

Väldigt få verkar vara för att fred skall råda i Europa.
Fred löses inte med krig.
Snart är tiden kommen för när alla svenskar tvingas deltaga i detta meningslösa krig.
Eller ja, de som bestämmer och deras familjer kommer naturligtvis sitta i en skyddande bunker och kassera in stora pengar.
Citera
2024-06-01, 11:47
Medlem
Citat:
Nja, det försämrade säkerhetsläget beror på flera olika faktorer. Bland annat västvärldens oförmåga att föra samtal snarare än att hetsa för krig.

Sverige hade avyttrat det mesta av sitt krigsmateriel, man hade helt enkelt destruerat det mesta av det eller sålt till underpris till utländska företag som tjänade multum.
Nu helt plötsligt brinner det i knutarna och materiell som kostade X kr nyss, kostar nu tio gånger så mycket eftersom leveranstiden är prio, inte priset.
Saker som vi för övrigt hade i lager innan, men som förstörde, skall alltså köpas in till hutlösa överpriser.
Folket tror att bara för att vi lägger 2,5% av BNP på försvaret så får vi ett bra försvar.
Men ingen verkar fundera på de saltade räkningarna som kommer.
Svenska och utländska företag som säljer dessa produkter skrattar dock gott.

Frågan är vad vi egentligen får för de 185 miljarder som du påstår skall läggas på försvaret till 2030?
Hade Sverige varit intresserade av att hålla nere kostnaderna så hade man aldrig avvecklat det svenska försvaret. Men meningen var nog från början att tvinga in oss i NATO till skyhöga kostnader och mindre självbestämmande.

Väldigt få verkar vara för att fred skall råda i Europa.
Fred löses inte med krig.
Snart är tiden kommen för när alla svenskar tvingas deltaga i detta meningslösa krig.
Eller ja, de som bestämmer och deras familjer kommer naturligtvis sitta i en skyddande bunker och kassera in stora pengar.

Du har rätt i att kriget orsakat enorma kostnader även för Sverige däremot har du helt fel i att väst önskar krig i Europa.

Rysslands anfall på Ukraina var som vi alla vet inte heller första gången de använt våld mot grannländer

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia#Russian_Federation_( 1991%E2%80%93present)

Lägg sedan till deras ständiga hot så är det ingen konst att förstå vem som är krigshetsaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in