2024-05-24, 14:08
Medlem
Så nu hade min magkänsla rätt. Efter att en vän behövde kontant men inte kunde ta ut mer från kortet så bad han mig göra de...

Fine tänkte jag...när han väl hade gjort det och jag gav han pengarna så kollar jag på swish detalj och ser det är en äldre kvinna.

Får panik lch försöker få tag på min vän utan resultat. Har dock sparat hela chatten.

Nu är bankid spärrat...swedbankkontot fryst...

Vad innebär detta nu? Är alla mina andra konton på andra banker frysta??

Har inga pengar på kontot jag tog emot pengar...Men har på annan bank som inte har swish eller något förutom lönekonto....

PS. Ringt polis som säger inget brott har hänt. Jag har fått pengar och gett honom dem..dvs inte förlorat därav kan jag inte anmäla!

Bank spärrat...
Citera
2024-05-24, 14:35
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boy999
Så nu hade min magkänsla rätt. Efter att en vän behövde kontant men inte kunde ta ut mer från kortet så bad han mig göra de...

Fine tänkte jag...när han väl hade gjort det och jag gav han pengarna så kollar jag på swish detalj och ser det är en äldre kvinna.

Får panik lch försöker få tag på min vän utan resultat. Har dock sparat hela chatten.

Har inga pengar på kontot jag tog emot pengar...Men har på annan bank som inte har swish eller något förutom lönekonto....

PS. Ringt polis som säger inget brott har hänt. Jag har fått pengar och gett honom dem..dvs inte förlorat därav kan jag inte anmäla!

Bank spärrat...

Så varför postar du då i ABoK för..?
Citera
2024-05-24, 14:39
Medlem
Citat:

Bank spärrat...

Du har sannolikt varit bedrägerimålvakt, mycket sannolikt brottsligt. Kan nog resultera i dom gällande penningtvättsbrott.

Kontot i Swedbank kan möjligtvis stängas, men andra konton borde inte påverkas
Senast redigerad av Schajas 2024-05-24 kl. 14:44.
Citera
2024-05-24, 15:15
Medlem
JustTrollings avatar
Sluta vara dum i huvudet.

Det är stulna pengar som swishats in på ditt konto.

Eftersom ditt bankkonto är spärrat så har tanten polisanmält och anmält till sin bank. Som reklamerat transaktionen till din bank. Eftersom du inte har pengar på ditt konto så har det frysts tills du betalar tillbaka pengarna. När du betalat tillbaka pengarna så kommer ditt konto sannolikt att stängas permanent eftersom banken inte vill ha bedragare som kunder.

Du lär bli kontaktad av polis om ett tag. Sedan dömd för bedrägeri (och/eller penninghäleri).
Citera
2024-05-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Sluta vara dum i huvudet.

Det är stulna pengar som swishats in på ditt konto.

Eftersom ditt bankkonto är spärrat så har tanten polisanmält och anmält till sin bank. Som reklamerat transaktionen till din bank. Eftersom du inte har pengar på ditt konto så har det frysts tills du betalar tillbaka pengarna. När du betalat tillbaka pengarna så kommer ditt konto sannolikt att stängas permanent eftersom banken inte vill ha bedragare som kunder.

Du lär bli kontaktad av polis om ett tag. Sedan dömd för bedrägeri.

Aa jag har insett detta nubi efterhand..Men hur gäller det andra banker är det avstängd där också trots att inte har skett överföringar emellan?
Citera
2024-05-24, 15:19
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Aa jag har insett detta nubi efterhand..Men hur gäller det andra banker är det avstängd där också trots att inte har skett överföringar emellan?
Det kan väl inte vi veta, det får du väl logga in på bankerna och kolla? Har du inte internetbank? Annars får du väl ringa till respektive bank.

Förmodligen kommer inte dom kontona stängas nu om du inte haft någon bedräglig aktivitet på dom, så länge du inte är dömd.
Citera
2024-05-24, 16:16
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:

Bank spärrat...

Samtidigt som du byter bank nu så kan du ju passa på att byta umgänge också.
Citera
2024-05-24, 16:59
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2024-05-24, 17:07
Medlem
Har du konversationen sparad? Om du har det så kan du ha tur att du kommer undan.

För det finns faktiskt oskyldiga människor som blir målvakter utan deras medvetande. Hade kunnat vara TS fall också, om han inte nu hade listat ut det. Och polisen känner väl till detta och kommer göra en undersökning om du har delaktig i bedrägeriet eller om du är oskyldig.
Citera
2024-05-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Har du konversationen sparad? Om du har det så kan du ha tur att du kommer undan.

För det finns faktiskt oskyldiga människor som blir målvakter utan deras medvetande. Hade kunnat vara TS fall också, om han inte nu hade listat ut det. Och polisen känner väl till detta och kommer göra en undersökning om du har delaktig i bedrägeriet eller om du är oskyldig.

Ja jag har kvar hela konversationen. Jag mår riktigt skiiiit av detta. Jag insåg det rätt då snabbt igår och började rings till polisen och banken direkt på.morgonen.
Citera
2024-05-24, 22:32
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ja jag har kvar hela konversationen. Jag mår riktigt skiiiit av detta. Jag insåg det rätt då snabbt igår och började rings till polisen och banken direkt på.morgonen.
Låter lite som Runar Sögaard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in