• 1
  • 2
2024-05-24, 13:14
Medlem
ValkPaddas avatar
Ja, vad är grejen med folk som handlar vid löning?

Åker man förbi mataffärerna vid löning är parkeringarna precis fulla.

Lever majoriteten som är där och handlar paycheck to paycheck? Hur stor buffert behöver man för att kunna handla när man vill, 5-10 tusen?

Låt höra!
Citera
2024-05-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda

Lever majoriteten som är där och handlar paycheck to paycheck? Hur stor buffert behöver man för att kunna handla när man vill, 5-10 tusen?

Låt höra!

Rimligtvis är det inte mer. Märkligt fenomen. Konsumtionsmönster utifrån löningsdag övergav jag så fort jag fick en fast inkomst.

Har alltid tänkt att Magnus Ugglas "Kung för en dag" handlar om en utvecklingsstörd.
Citera
2024-05-24, 13:22
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda

Låt höra!
Jag tror att väldigt många lever lön till lön. När lönen väl kommer är det tomt i kylskåpet och man handlar direkt lönen kommer in på kontot.
De som kan hantera sin ekonomi ordentligt blir inte beroende av löningsdagen för att leva.
Citera
2024-05-24, 13:23
Jag gör på det sättet. Jag har en buffert och ett sparande, men det vill jag inte ta av i onödan.
Citera
2024-05-24, 13:23
Medlem
Beror väl på lite, hur man lagt upp handlingen, har man stor familj så åker man inte och spontanhandlar direkt.

Handlar nog inte primärt om att folk skulle vara fattiga, utan mera om planering, låter mera som att ni är singel och utan familj med tanke på hur ni diskuterar.
Senast redigerad av peckapecan 2024-05-24 kl. 13:28.
Citera
2024-05-24, 13:29
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Beror väl på lite, hur man lagt upp handlingen, har man stor familj så åker man inte och spontanhandlar direkt.

Handlar nog inte primärt om att folk skulle vara fattiga, utan mera om planering.

Ja så kan det vara, men isåfall är det ju snabbare och behagligare att storhandla en dag då det inte är fullt med folk.
Citera
2024-05-24, 13:32
Medlem
Jag är en av dem som handlar mat vid månadsskiftet/löningsdag, trots att jag är pensionär och får min pension utbetald i mitten av månaden. Men många av oss som levt liten på marginalen vet att det ofta är kampanjer med extrapriser just då. Alltså passar vi på.
Citera
2024-05-24, 13:37
Medlem
argaangelicas avatar
En handlar ju runt den 16:e då vissa ersättningar trillar in på kontot. Tidig morgon så är det ganska lugnt i butikerna, den 27:e brukar det ju typ vara proppfullt med folk.
Citera
2024-05-24, 13:44
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Är nog många som lever från lön till lön. Vissa av dessa brukar sno barnbidraget som kommer några dagar innan lönen så de kan handla.
Hade kollegor förr som satt och väntade på tolvslaget så det skulle slå över till den 25:de innan de kunde ta en kvällsburgare.

Vi jobbade nattskift och brukade på den tiden åka iväg till max och köpa burgare.
Citera
2024-05-24, 13:58
Medlem
ICA-muppens avatar
På ICA finner du ofta extrapriser och erbjudanden kring löning, kanske därför? Är nog det samma hos alla typ av handlare
Citera
2024-05-24, 14:17
Medlem
GregerMedeltids avatar
Många lever med otroligt lite svängrum, det är nästan så att månadsbudgeten spricker om pantautomaten stjäl en burk. Själv har jag aldrig hamnat i den situationen, inte ens som student var det så knapert att jag inte hade råd att handla mat när som.
Citera
2024-05-24, 14:19
Medlem
Är nog mer av en belöningsritual för många att månaden är slut och att man vill lyxa till det.

Extrapriser och rabatter är knappast begränsade till den 25e...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in