Citat:
Ursprungligen postat av
Sorgensvart
Att förstå en händelse intellektuellt är en sak men hur den händelsen påverkar oss känslomässigt, är något annat. Jag är ganska övertygad om att en förälders död när man är ett litet barn, påverkar en hel del. Vissa barn har en större medfödd sårbarhet än andra, vilket spelar in för hur man kommer att påverkas i långa loppet.
Jag tänker att en förälders död påverkar nog på olika sätpt beroende på åldern hos barnet.
Ett litet barn som precis fyllt två år blir ju i den närmaste framtiden väldigt påverkad av att mamma plötsligt är borta, och är för litet för att förstå varför hon är borta. Hon vet inte vad döden betyder, och att det är slutgiltigt.
Nu vet jag inte hur länge mamman var utomlands, kanske inte var så länge, men för en nyss fyllda tvååring försvann mamma i den stunden hon lämnade henne sista gången.
Hon kommer förmodligen inte minnas så mycket av sin mamma, när hon blir äldre, men såklart kommer det vara många frågor och sorg över att hennes mamma rycktes ifrån henne.
Ett lite äldre barn har många starka minnen från sin mamma, och kan i mån av ålder förstå det slutgiltiga, att mamma är död och det innebär att hon aldrig någonsin kommer få träffa mamma igen osv.
Det är en annan sorts sorg.