2024-05-24, 08:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det finns inga bestämda definitioner på intelligens. Ser man på olika arter hur framgångsrika dom är och drar paralleller mellan artframgång och intelligens så skulle människan vara den kanske mest intelligenta arten på jorden.

Går man in på människan på gruppnivå så är dom mest framgångsrika dom som säkrar artens fortsatta överlevnad. Högsta nativiteten hittas hos Afrikaner, trots deras uppmätt låga IQ. Västerländska människor är inte framgångsrika här utan har en nedåtgående spiral med låg nativitet, man håller på att dö ut. Dom som har den högsta IQn av alla, asiatiska folkslag som Japaner och Sydkoreaner har också den i särklass lägsta nativiteten och dör ut snabbare än någon annan. Om bara några hundra år kommer det Japanska och Sydkoreanska folket inte längre att existera utan vara döda för all framtid, ändå har dom den högsta IQn. Det tål att tänkas på.
Citera
2024-05-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Märkligt!
Jag mår som bäst när jag inte integrerar med människor. Ändå har jag hög intelligens. Tror du får tänka om helt enkelt, vad du eftersträvar i livet gäller inte alla. Världen cirkulerar inte runt dig.

Flera studier har klarlagt samband mellan få vänner och hög intelligens.
Citera
2024-05-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Nej ni har tyvärr fel båda två men jag orkar inte förklara nu. Jag vet bara att det som spelar roll är hur bra man mår och att detta är ett direkt resultat av två saker: hur bra relationer man har med dem som betyder för en plus hur rik man är. Allt annat spelar ingen roll. Om du är bra på att förstå matte och datorer men det ger inte dig ett bra jobb med bra människor och bra lön då är det väl meningslöst.
Sällskapshundar måste i så fall vara långt mer intelligenta än i stort sett alla människor. Hundar är jättebra på social interaktion och trivs inte alls med att vara ensamma. De skaffar sig socialt umgänge, mat, bostad, veterinärvård o meningsfull fritid från människorna, utan att behöva arbeta. De blir svinlyckliga över en boll.
Citera
2024-05-24, 08:53
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Flera studier har klarlagt samband mellan få vänner och hög intelligens.
Kan nog ligga något i det.
Besserwissrar gillar ju ingen, typ, du din jävla messerschmit.

Undrat varför det blivit så svårt hänga med gamla kompisar efter att man gjort en klassresa.
Men det är nog att vi är för olika nuförtiden och de känner sig underlägsna och undviker kontakt.
Omvänt, tog med en gammal kompis till ett nytt kompissgäng från universitetstiden, gud vad pinsam han var i det gänget.
Citera
2024-05-24, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisseH
Bra skrivet. Tror TS föll in ganska fint där med att hela tiden referera till sina egna självutnämnda genialiska insikter. Kan dock inte påstå att autister skryter om att dom har få vänner. Aldrig hört talas om.

Har träffat en handfull irl, samt en hel drös på Flashback som skapar trådar typ ”Jag har 189 IQ, svårt att skaffa kompisar då ingen ligger på min nivå”.
Citera
2024-05-24, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Skulle inte ödmjukhet kunna få en att verka vara mindre intelligent?
Ödmjukhet får en inte att verka mindre intelligent!

Tror faktiskt den som pratar som självsäkert verkar mer intelligent.
Och om någon verkar intelligent, är de inte intelligenta då?

Menade alltså det som svar till alla självutnämnda Mensa-medlemmar, att det inte skadar deras image att ha lite ödmjukhet, snarare tvärtom.
Citera
2024-05-24, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Har aldrig någonsin träffat någon som skryter om att den har få vänner, och kan på rak arm komma på få saker i samtiden som har lägre status. Är ej autist själv så ska inte ge sken av att vara någon slags talesman men bland de många jag känner har avsaknaden av vänner snarare varit en källa till sorg, inte minst i ungdomen.

Noterbart är förövrigt att ditt inlägg inte direkt skriker ödmjukhet och att det här med försvarsmekanismer kanske är något för dig själv att reflektera om.

Har ingen tvekan på att de här individerna inte mår så bra egentligen. Men om de går runt och säger att de inte kan hitta vänner pga att ”Ingen förmår att diskutera samma intelligenta ämnen som mig” så ger det bara sura uppstötningar hos andra.

Finns drösvis med trådar här på Flashback där folk skriver liknande saker.
Citera
2024-05-24, 09:23
Medlem
Så om du förlorar dina väner och går i personlig konkurs, blir du mindre intelligent?
Citera
2024-05-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Har träffat en handfull irl, samt en hel drös på Flashback som skapar trådar typ ”Jag har 189 IQ, svårt att skaffa kompisar då ingen ligger på min nivå”.
Fyfan vad töntigt.
Citera
2024-05-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Kan nog ligga något i det.
Besserwissrar gillar ju ingen, typ, du din jävla messerschmit.

Undrat varför det blivit så svårt hänga med gamla kompisar efter att man gjort en klassresa.
Men det är nog att vi är för olika nuförtiden och de känner sig underlägsna och undviker kontakt.
Omvänt, tog med en gammal kompis till ett nytt kompissgäng från universitetstiden, gud vad pinsam han var i det gänget.
Låter inte som att du är nån vidare bra kompis du, han följde iaf åtminstone med, men har enligt dig inte blivit lika cool och smart som er universitetsmänniskor. Är säker på att du är minst lika pinsam själv i andra sammanhang.
Senast redigerad av ChrisseH 2024-05-24 kl. 10:16.
Citera
2024-05-24, 11:55
Medlem
Mondhers avatar
Ok kanske lite för tidigt att låsa tråden då folk har ev mer att säga men för min del blir detta troligtvis sista inlägget i denna tråd. Det som i princip ingen verkar ha förstått är att jag försöker ge en ny revolutionerande definition av vad intelligens är.

Jag har läst lite runt och försökt hitta den bästa definitionen av ordet och jag tycker att Oxford Languages definition är ganska bra. Där definieras intelligens som "the ability to acquire and apply knowledge and skills". De skills och knowledge man kan få och använda ska vara just det att kunna ha bra fungerande relationer samt att ha tillräckligt med resurser. Dessa är alltså dom två viktigaste sakerna att få i livet och ju bättre man lyckas med det desto smartare man är.

Vad spelar det för roll om man sitter och resonera i sitt rum om hur universum kom till eller vad relativitetsteorin är och är hungrig? Det är ju inte intelligens det där inte. Har det där betytt hittills intelligens så är det helt enkelt dags att byta.
Citera
2024-05-24, 12:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Märkligt!
Jag mår som bäst när jag inte integrerar med människor. Ändå har jag hög intelligens. Tror du får tänka om helt enkelt, vad du eftersträvar i livet gäller inte alla. Världen cirkulerar inte runt dig.

Det där kan såklart stämma. Många av tidernas största genier har varit på autistspektrat och haft stora problem med det sociala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in