Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Jag förstår inte ens hur något så självklart som detta ska behöva diskuteras. Hur intelligent du är är ett direkt resultat av hur meningsfulla relationer plus hur rik du är. Dessa två tillsammans är det som bestämmer hur bra du mår. Hur intelligent man är är lika med hur bra man mår vilket i sin tur är ett direkt resultat av hur meningsfulla relationer man har plus hur rik man är. Stämmer detta? Om inte, varför?
Det ligger något i det du säger.
Jag skulle hålla med om att mänskliga relationer påverkar vår utveckling av hur intelligent man blir.
Hade jag inte haft goda förebilder när det kommer till skepticism och vetenskap så hade jag varit bra mycket dummare än vad jag är. Man lär sig bäst om man får bra kunskaper och metoder från sina medmänniskor.
Hur mycket pengar ens familj har påverkar också hur intelligensen utvecklas.
De som växer upp fattigt blir tvungna att lära sig mer och får en viss typ av intelligens anpassat efter att klara sig själv. De som växer upp skyddat kanske har någon nisch inom matematik eller något annat område.
Forskning på intelligens tyder på att man blir intelligentare på det man övar. Vad man övar beror på ens relationer och ekonomi.