• 1
  • 2
2024-05-23, 19:16
Medlem
Mondhers avatar
Jag förstår inte ens hur något så självklart som detta ska behöva diskuteras. Hur intelligent du är är ett direkt resultat av hur meningsfulla relationer plus hur rik du är. Dessa två tillsammans är det som bestämmer hur bra du mår. Hur intelligent man är är lika med hur bra man mår vilket i sin tur är ett direkt resultat av hur meningsfulla relationer man har plus hur rik man är. Stämmer detta? Om inte, varför?
Citera
2024-05-23, 19:21
Medlem
Minimuchers avatar
Märkligt!
Jag mår som bäst när jag inte integrerar med människor. Ändå har jag hög intelligens. Tror du får tänka om helt enkelt, vad du eftersträvar i livet gäller inte alla. Världen cirkulerar inte runt dig.
Citera
2024-05-23, 19:27
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Märkligt!
Jag mår som bäst när jag inte integrerar med människor. Ändå har jag hög intelligens. Tror du får tänka om helt enkelt, vad du eftersträvar i livet gäller inte alla. Världen cirkulerar inte runt dig.

Det där är den största myten någonsin. Du vill tro att du mår bättre och tillslut övertyga du om det att du mår bättre när du inte integrerar med människor men det är inte sant. Det är bara att du inte pushat dig själv tillräckligt hårt. Med det sagt så har inte meningsfulla relationer med att integrerar med människor att göra. Dina meningsfulla relationer är just att undvika människor och är du bra på det så mår du uppenbarligen bra utav det.
Citera
2024-05-23, 19:29
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det där är den största myten någonsin. Du vill tro att du mår bättre och tillslut övertyga du om det att du mår bättre när du inte integrerar med människor men det är inte sant. Det är bara att du inte pushat dig själv tillräckligt hårt. Med det sagt så har inte meningsfulla relationer med att integrerar med människor att göra. Dina meningsfulla relationer är just att undvika människor och är du bra på det så mår du uppenbarligen bra utav det.

Nej.
Jag mår som bäst när jag får koppla bort arbetsdagen, gå ner i mitt hemmagym och träna 2 timmar. Stänga av mobilen, lägga mig i jacuzzin med en cigar.
Det värsta jag vet är när någon ringer mig. Eller knackar på dörren. Jag har levt så här i snart 10 år.
Citera
2024-05-23, 19:29
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är kompis med en utvecklingsstörd, jag är en bra vän. Alltså är hon intelligent för att hon har mig.
Citera
2024-05-23, 19:31
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Stämmer detta? Om inte, varför?
Nej, givetvis inte. ”Helvetet är andra människor”, har du väl hört, eller läst på franska.

Många intelligenta orkar inte sköta om något så trivialt som relationer.

Pengar är knappast något en intelligent person vill lägga ned för mycket tid kring om inte just skapandet av pengar är någon sorts intresse eller hobby.

Själv är jag helt ointresserad av pengar, per se, jag vill förstås ha tillräckligt för att inte behöva bry mig, men skötseln och hanteringen av mina pengar sköter en bankman åt mig.
Citera
2024-05-23, 19:34
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Nej.
Jag mår som bäst när jag får koppla bort arbetsdagen, gå ner i mitt hemmagym och träna 2 timmar. Stänga av mobilen, lägga mig i jacuzzin med en cigar.
Det värsta jag vet är när någon ringer mig. Eller knackar på dörren. Jag har levt så här i snart 10 år.

Ja precis du har levt så här i 10 år och blivit van. Det hade varit annorlunda om du testade andra saker. Det här med introverta människor är den största myten någonsin. Meningsfulla relationer har dock, en gång till, ingenting med att integrera med människor utan det innebär att du har människor som du litar på och vet kommer att finnas där när du behöver dem och som förstår dig och kan connected med dog på ett djupare plan. Det spelar ingen roll om det är tusentals människor eller en människa. Hoppas du förstår.
Citera
2024-05-23, 19:37
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag är kompis med en utvecklingsstörd, jag är en bra vän. Alltså är hon intelligent för att hon har mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Nej, givetvis inte. ”Helvetet är andra människor”, har du väl hört, eller läst på franska.

Många intelligenta orkar inte sköta om något så trivialt som relationer.

Pengar är knappast något en intelligent person vill lägga ned för mycket tid kring om inte just skapandet av pengar är någon sorts intresse eller hobby.

Själv är jag helt ointresserad av pengar, per se, jag vill förstås ha tillräckligt för att inte behöva bry mig, men skötseln och hanteringen av mina pengar sköter en bankman åt mig.

Nej ni har tyvärr fel båda två men jag orkar inte förklara nu. Jag vet bara att det som spelar roll är hur bra man mår och att detta är ett direkt resultat av två saker: hur bra relationer man har med dem som betyder för en plus hur rik man är. Allt annat spelar ingen roll. Om du är bra på att förstå matte och datorer men det ger inte dig ett bra jobb med bra människor och bra lön då är det väl meningslöst.
Citera
2024-05-23, 19:41
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jag förstår inte ens hur något så självklart som detta ska behöva diskuteras. Hur intelligent du är är ett direkt resultat av hur meningsfulla relationer plus hur rik du är. Dessa två tillsammans är det som bestämmer hur bra du mår. Hur intelligent man är är lika med hur bra man mår vilket i sin tur är ett direkt resultat av hur meningsfulla relationer man har plus hur rik man är. Stämmer detta? Om inte, varför?
Det ligger något i det du säger.
Jag skulle hålla med om att mänskliga relationer påverkar vår utveckling av hur intelligent man blir.
Hade jag inte haft goda förebilder när det kommer till skepticism och vetenskap så hade jag varit bra mycket dummare än vad jag är. Man lär sig bäst om man får bra kunskaper och metoder från sina medmänniskor.

Hur mycket pengar ens familj har påverkar också hur intelligensen utvecklas.
De som växer upp fattigt blir tvungna att lära sig mer och får en viss typ av intelligens anpassat efter att klara sig själv. De som växer upp skyddat kanske har någon nisch inom matematik eller något annat område.

Forskning på intelligens tyder på att man blir intelligentare på det man övar. Vad man övar beror på ens relationer och ekonomi.
Citera
2024-05-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ja precis du har levt så här i 10 år och blivit van. Det hade varit annorlunda om du testade andra saker. Det här med introverta människor är den största myten någonsin. Meningsfulla relationer har dock, en gång till, ingenting med att integrera med människor utan det innebär att du har människor som du litar på och vet kommer att finnas där när du behöver dem och som förstår dig och kan connected med dog på ett djupare plan. Det spelar ingen roll om det är tusentals människor eller en människa. Hoppas du förstår.

Förklara för mig hur du kan uppnå och behålla meningsfulla djupa relationer utan att ens behöva interagera med dessa människor?

Att folk kan vara introverta och behöva ladda sina batterier utanför det sociala samspelet är inte alls en myt. Extroverta är dom som får energi genom att vara med människor och blir istället dränerade av att vara ensam. Det är det som är skillnaden.

Förstår du?
Citera
2024-05-23, 19:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej ni har tyvärr fel båda två men jag orkar inte förklara nu. Jag vet bara att det som spelar roll är hur bra man mår och att detta är ett direkt resultat av två saker: hur bra relationer man har med dem som betyder för en plus hur rik man är. Allt annat spelar ingen roll. Om du är bra på att förstå matte och datorer men det ger inte dig ett bra jobb med bra människor och bra lön då är det väl meningslöst.

Så för dig är intelligens att må bra. Bara detta är inte definitionen av intelligens. Sedan säger du att intelligensen ska vara användbar. Då kan du vara intelligent i ett land och dum i ett annat. Du anser att man inte kan må bra av att vara för sig själv vilket inte är sant. Det konstigaste är väl pengar, för det första ger det inte lycka mer än till trygghetsgräns, för det andra beror det på var man bor om det går att göra pengar. Det kanske inte ens finns pengar där man bor.

Tror ordet du söker är är lyckad.
Citera
2024-05-23, 19:44
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Man måste inte ha ett bra jobb för att framstå som intelligent, speciellt under skoltiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in