Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-05-23, 07:48
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det jag menar är praxis är att prenumerationen upphör och anses uppsagd om man inte betalar avgiften.

Att inte betala är alltså att likställa med att säga upp, menar jag, och det vore intressant att se om det håller i domstol. Med en skicklig advokat och väl underbyggd argumentation är jag övertygad om att en domstol skulle kunna döma så.
Detta håller inte. Du behöver ha gjort en uppsägning, helst i skriven form. I övriga fall är det slöseri med både tid och pengar. Seriösa bolag stänger förstås ner abonnemanget på ddt vis du sögde men friatider är inget seriöst företag.
Citera
2024-05-23, 08:37
  #38
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Visst, HÄR har du avtalet:
(FB) Friatider scammar folk med fakturor

Här har du deras hittepå. Ingen av kontaktuppgifterna fungerar.

Står ju där:
Citat:
För att använda ångerrätten, reklamera eller säga upp avtalet rekommenderar vi av bevisskäl att du använder e-post och sparar det utgående meddelandet.
Står inget om utebliven betalning.
Citera
2024-05-23, 08:49
  #39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Förr i tiden på papperstidningens dagar så upphörde prenumerationerna då man slutade betala och företaget slutade helt enkelt att skicka tidningen. Det fungerade bra och smidigt för alla parter.

Sen köpte den gnidiga juden upp alla media och då ska varje krona in. Jag önskar att folk skulle vakna upp och inse vem som är den verkliga fienden.
Citera
2024-05-23, 08:53
  #40
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det krävs uppsägning, inte endast underlåtenhet att betala.
Nog för att det kan skilja sig rent juridiskt men jag har likt den du citerar, rent av slutat/glömt betala olika sorters prenumerationer och helt enkelt bara fått min tjänst uppsagd och inget mer med det.
Exempel är då, TV4play, Binero DNS tjänst, m.m.

Måste förhålla sig till undantagsfall att man blir stämd istället för uppsagd.
Citera
2024-05-23, 08:58
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Nog för att det kan skilja sig rent juridiskt men jag har likt den du citerar, rent av slutat/glömt betala olika sorters prenumerationer och helt enkelt bara fått min tjänst uppsagd och inget mer med det.
Exempel är då, TV4play, Binero DNS tjänst, m.m.

Måste förhålla sig till undantagsfall att man blir stämd istället för uppsagd.
Vidgår helt det ni avslutar med, men det väsentliga är hur avtalet är formulerat. Att låta det gå till domstol är givetvis för att visa att de inte släpper sina fordringar, om än små.
Citera
2024-05-23, 10:41
  #42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Nog för att det kan skilja sig rent juridiskt men jag har likt den du citerar, rent av slutat/glömt betala olika sorters prenumerationer och helt enkelt bara fått min tjänst uppsagd och inget mer med det.
Exempel är då, TV4play, Binero DNS tjänst, m.m.

Måste förhålla sig till undantagsfall att man blir stämd istället för uppsagd.

Det tillhör ju faktiskt något mer nytt. Det vanliga har ju varit att det rört sig närmast alltid om sk tillsvidareabonnemang vad det än gällt. Tidningar har närmast alltid tidigare kört så.

Det är ju senare åren som då tex dessa Streamingtjänster kört med att om betalning ej går igenom räknas detta som avslut och tjänsten upphör. Dvs man behöver inte göra något aktivt.
Citera
2024-05-23, 11:06
  #43
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
https://www.tibro.se/socialforvaltni...ch-bokklubbar/

Det förekommer säkert att en och annan tidning låter bli att kräva dig på pengar, men varför skulle de göra det?

Undvika badwill hos potentiella kunder. Medieindustrin står redan på ostadiga mycket tunna ben. Deras affärsmodell bygger bl.a. på löpande intäkter från kunderna och de behöver därför tänka mer långsiktigt och inte bränna potentiellt långsiktiga prenumeranter/reklamexponenter för att göra en snabb, liten vinst men skapa badwill som hindrar att de vill bli prenumeranter igen.
Citera
2024-05-23, 11:18
  #44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Förr i tiden på papperstidningens dagar så upphörde prenumerationerna då man slutade betala och företaget slutade helt enkelt att skicka tidningen. Det fungerade bra och smidigt för alla parter.

Sen köpte den gnidiga juden upp alla media och då ska varje krona in. Jag önskar att folk skulle vakna upp och inse vem som är den verkliga fienden.

Precis så, och det är i likadant idag även med digitala prenumerationer.
Citera
2024-05-23, 11:29
  #45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det krävs uppsägning, inte endast underlåtenhet att betala.

Ja visst, "det krävs uppsägning", att inte betala betraktas som att säga upp i en förkrossande majoritet av alla fall, och leder inte till några fleråriga betalningskrav.

Alla vet att det är så, du också.

Därmed är det, menar jag, en branschpraxis, och den som fortsätter att leverera prenumerationen i flera år efter att betalning upphört är därför att betrakta som den som gjort fel och bör inte vinna framgång i domstol. Det vore därför intressant att se fallet i domstol.
Citera
2024-05-23, 13:04
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja visst, "det krävs uppsägning", att inte betala betraktas som att säga upp i en förkrossande majoritet av alla fall, och leder inte till några fleråriga betalningskrav.

Alla vet att det är så, du också.

Därmed är det, menar jag, en branschpraxis, och den som fortsätter att leverera prenumerationen i flera år efter att betalning upphört är därför att betrakta som den som gjort fel och bör inte vinna framgång i domstol. Det vore därför intressant att se fallet i domstol.

Det anbefalles paus här tills ärendet kommit längre på något sätt och ts rapporterat om utfallet.
Citera
2024-05-23, 13:26
  #47
Medlem
1 Bevisa att det verkligen är jag som beställt abonnemang.

- ipnr går inte att koppla till person
- betalning går inte att bakåtspåra

2 Det är hopplöst att komma fram till företaget och säga upp abonnemang (se rejta m. fl. siter)

3 Det är oskäliga villkor. Avviker från branschpraxis. Utebliven betalning skall tolkas som uppsägning.

4 Företaget FTNG har ingen omsättningen och anställda. De har tveksamt rykte.

5 Swedbank försökte stänga av deras bankkonto. Gick sådär. Sök på ”fria tider tingsrätt”. Intressant läsning hur widar argumenterar. Dessutom har han klippt sig och börjat sjunga i kyrkans gosskör. Där finns hans personnummer, adress på Cypern m.m. Det vore intressant att gräva lite mer om denne gosse. Pnr 850205-3336.
Citera
2024-05-23, 14:02
  #48
Medlem
Det är väl en ung notarie som får ta dessa skitmål?

- hur lång är handläggningstiden? Brottsmål ligger ju på ca 2 år.

- Kan man strula och förskjuta dessa småmål i all oändlighet? Så de hamnar underst i högen?

Jag är förbannad och FT skall inte få en lätt seger!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback