2024-05-22, 04:06
Medlem
Hej, har fått för mig att jag vill studera turkiska samt bo en tid i Istanbul, som ju är en fantastisk stad. Tänker typ 3-6 månader. Någon som har någon som helst koll på bra/billig språkskola?
Citera
2024-05-22, 04:54
Att Istanbul skulle vara trevligt eller fantastiskt är kanske något du tycker men för mig är Turkiet ett surt rövhål innehållandes skit. Språkskola finns gratis på internet.
Citera
2024-05-22, 10:55
Medlem
en enkel sökning radar upp minst +20 språkskolor i Istanbul. Att hitta ett boende som passar dig lär bli svårare
Citera
2025-07-23, 03:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mockba
Hej, har fått för mig att jag vill studera turkiska samt bo en tid i Istanbul, som ju är en fantastisk stad. Tänker typ 3-6 månader. Någon som har någon som helst koll på bra/billig språkskola?

Nyfiken: hur gick det? Vilken skola valde du? (Om du nu kom iväg.) Hur gjorde du med boende? Vad jag har sett så finns det skolor som har hyfsat låga priser, men deras boendealternativ är ju svindyra. Måste gå att hitta ett privat uthyrningsrum mycket billigare i lågsäsong.
Citera
2025-08-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nyfiken: hur gick det? Vilken skola valde du? (Om du nu kom iväg.) Hur gjorde du med boende? Vad jag har sett så finns det skolor som har hyfsat låga priser, men deras boendealternativ är ju svindyra. Måste gå att hitta ett privat uthyrningsrum mycket billigare i lågsäsong.

Hej, loggar inte in så ofta.
Inte varit tillbaka i Istanbul, inte pluggat någon turkiska. Älskar dock fortfarande turkiska. Var nära att börja dejta en turkisk tjej för ett par månader sen, men det blev inget. Är nog något sånt som ska till, annars kommer jag aldrig ha tillräckligt med motivation.
Citera
2025-08-28, 22:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mockba
Hej, loggar inte in så ofta.
Inte varit tillbaka i Istanbul, inte pluggat någon turkiska. Älskar dock fortfarande turkiska. Var nära att börja dejta en turkisk tjej för ett par månader sen, men det blev inget. Är nog något sånt som ska till, annars kommer jag aldrig ha tillräckligt med motivation.

Jag har fastnat för turkiska TV-serier, de är min motivation. Finns jättemånga bra! Men de engelska undertexterna lämnar mycket övrigt att önska, om de finns där alls, så man måste lära sig turkiska om man ska få ut allt av serierna.
Citera
2025-08-29, 08:30
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Det går att lära sig turkiska även om man bor i Sverige och inte har någon anknytning till Turkiet.

I DN 2014 fanns en artikel om hur man kan lära sig turkiska:

”Oliver Eriksson i Malmö älskade att se på turkiska tv-serier med familjen. Han lyssnade och följde undertexterna och lärde sig turkiska.
Nu har han nyss fyllt 14 år och gör succé med att sjunga turkiska poplåtar.
Många turkar som hör honom har svårt att förstå att han inte har någon bakgrund i landet.”
Citera
2025-08-31, 22:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Det går att lära sig turkiska även om man bor i Sverige och inte har någon anknytning till Turkiet.

I DN 2014 fanns en artikel om hur man kan lära sig turkiska:

”Oliver Eriksson i Malmö älskade att se på turkiska tv-serier med familjen. Han lyssnade och följde undertexterna och lärde sig turkiska.
Nu har han nyss fyllt 14 år och gör succé med att sjunga turkiska poplåtar.
Många turkar som hör honom har svårt att förstå att han inte har någon bakgrund i landet.”

Så gör jag också + Duolingo (som jag kommer att bli klar med nästa vecka). Men jag känner att jag behöver kanske fyra veckor då jag kan fokusera fullt ut på turkiskan, och dessutom befinna mig på plats så jag hör det hela tiden och kan använda det. Det blir en kick. Sedan är det - i min erfarenhet från andra språk - lättare att gå vidare på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in