• 1
  • 2
2024-05-21, 22:10
Medlem
Tjenare, katta beter sig konstigt runt min sambo, hon är extremt närgången och ligger på magen, jamar konstant och ska lägga sig mellan oss jämt. Har aldrig märkt detta på de 3 år som jag har haft katten. Sambon har slarvat lite med p-piller på senaste. Så till frågan kan katter känna av graviditeter eller kan de vara nå annat underliggande?
Citera
2024-05-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heindurr
Tjenare, katta beter sig konstigt runt min sambo, hon är extremt närgången och ligger på magen, jamar konstant och ska lägga sig mellan oss jämt. Har aldrig märkt detta på de 3 år som jag har haft katten. Sambon har slarvat lite med p-piller på senaste. Så till frågan kan katter känna av graviditeter eller kan de vara nå annat underliggande?
Nej det är antagligen något annat. Katter förändras. Sedan är det löptider normalt på våren varpå även kastrerade katter kan reagera.

Katter vill ha uppmärksamhet de också.
Ta ett graviditetstest istället för att fundera på kattens förmågor. Uppenbarligen så vet ni om att det kan finnas en chans att din sambo är gravid.
Citera
2024-05-21, 22:20
Medlem
Flashbackaren22s avatar
Nej för i helvete
Citera
2024-05-21, 22:23
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:

Katter har bland de bästa luktsinnena i djurriket.
Citera
2024-05-21, 22:27
Ja, de kan känna av graviditeten eftersom kvinnans hormonbalans ändras. Som tidigare skribent nämnt har katter ett extremt bra luktsinne.

https://www.healthline.com/health/pr...nancy#hormones
Citera
2024-05-21, 22:28
Medlem
Citat:
When a woman is pregnant, the body produces higher levels of estrogen, progesterone, and hCG. These changes have an effect on your natural scent. While in the beginning, these changes may be negligible, your cat can definitely notice the difference

Tagit direkt från google. Kanske inte graviditeten i sig, utan kanske notera lukt skillnaden och kanske drar sig till lukten hon utsöndrar.
Citera
2024-05-21, 22:48
Medlem
Hmm intressant angående hur bra luktsinne dem har, men de blir kul se om det stämmer eller ej. Ska be sambon ta ett test. Tack för svaren
Citera
2024-05-22, 08:37
Medlem
pMTqs avatar
Ja, det är väldigt vanligt för djur att veta innan vi vet.

Hundar kan definitivt, det håller dom flesta med om. Men samma personer tror sällan att katter kan då de förmodligen är hundpersoner som inte riktigt tagit sig tid att lära känna en katt.

Ta o köp ett graviditetstest!
Citera
2024-05-22, 09:08
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag gissar på att en katt kan känna en sådan sak. Hundar och katter känner lukter på ett sätt vi människor bara kan drömma om.
Citera
2024-05-22, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pMTq
Ja, det är väldigt vanligt för djur att veta innan vi vet.

Hundar kan definitivt, det håller dom flesta med om. Men samma personer tror sällan att katter kan då de förmodligen är hundpersoner som inte riktigt tagit sig tid att lära känna en katt.

Ta o köp ett graviditetstest!

Graviditetstest är inköpt och ska mest troligt testas idag. Men tycker de är ganska skumt då katten börjar jama extremt mycket så fort jag är i närheten av sambon, och ska ligga med huvet runt magen/livmodern på hon. Katten är hur lugn som helst när jag inte är i närheten.

Man börjar ju bli fundersam
Citera
2024-05-22, 10:32
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Graviditetstest är inköpt och ska mest troligt testas idag. Men tycker de är ganska skumt då katten börjar jama extremt mycket så fort jag är i närheten av sambon, och ska ligga med huvet runt magen/livmodern på hon. Katten är hur lugn som helst när jag inte är i närheten.

Man börjar ju bli fundersam
Spännande! Hoppas vi får uppdatering på resultatet

Till frågan. Varför skulle de inte kunna ändade dofter tänker jag? Katter har ju ett extremt bra luktsinne, men vi tänker kanske inte på det så ofta som vi tänker på hundars luktsinne. Katter är ju lite mer individualister, det är sällan man ser katter sniffa narkotika i tullen. Inte för att de inte kan, de känner bara inte för det gissar jag.
Citera
2024-05-22, 17:10
Medlem
updatering, ska inte bli farsa än då graviditetstestet visade negativt.
men det är lite skumt, är nu är hemma med katten själv och hon beter sig helt som vanligt. får se om hon går upp i varv då sambon kommer hem igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in