2024-05-22, 05:06
Medlem
Senaste mediautspelet av försöka sparka ut L ur liberala gruppen i EUparlamentet påminner om två pensionärer med rullator som kört på varandra och den ena muckar gräl.
Bägge partierna kan mycket väl hamna under 4% spärren i EUvalet.

Om Demi-rock får så kraftig kritik att han avgår och de hinner revidera halva valprogrammet till 2026 kan de ev få tillräckligt med stödröster från S för att klara dig kvar.
Citera
2024-05-22, 05:33
Medlem
KingHisss avatar
De har gått från bondeparti till att ledas av en Turk som troligen inte satt en enda potatis, nu har Turken satt sin sista potatis istället……. Konsekvenserna blir ju att väljarbasen går till SD
Citera
2024-05-22, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Vill förtydliga att jag åsiktsmässigt är lång från C.
Vad skulle kunna rädda dem?
Det som redan skrivits tror jag att deras retorik mot SD har förvärrat för dem då säkerligen många av deras gamla väljare känt sig utpekade som rasister och därav valt att lämna partiet.
Sen har de en för visso kanske naturlig men i backspegel ack så knepig arbetsmarknadspolitik där de är synnerligen företagarvänliga och bittert arbetarföraktande vilket gör att de dels drunknar i det borgeliga blocket men också gör sig en otjänst i det rödgröna.
Det Centerparti vi ser idag kan jag tycka saknar syfte i det politiska rummet. För egen del kan C få trilla ur, men jag tror att Sverige mått bra av ett starkt landsbygdspart med mindre arbetarförakt. Vi har inte storbönder på samma sätt som C kanske önskar att det var och småföretagarna hittar andra alternativ.

Tips -
Tona ned liberalismen.
Fokus på Svenskt jordbruk, djurhållning, skattelättnader på svenska livsmedel etc.
Driv Svenska jordbruksfrågor i EU (marknadsför skiten för helvete)
Driv frågor om importtullar.
Driv frågor om beredskapslager.

Där är mitt recept på räddningen.

De hade ett tag en viktig roll som ett borgerligt miljöparti. Väljer de den vägen igen kommer de att vinna tillbaka många väljare från framförallt M men även de andra borgerliga. Fast det kräver ju att de blir borgerliga igen och kan tänka sig att samarbeta med SD.

Någonstans var C för bra ekonomi och organisation för att falla ihop. Några med.en plan kommer att ta över partiet istället för att bilda nytt.

Som vänsterparti finns det ingen plats för dem.
Citera
2024-05-22, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrneger
https://omni.se/c-och-kd-riskerar-ak...entet/a/4Bq6Ma

Centerpartiets kollaps är närmast imponerande. Det kan försvinna 7-8 procentenheter jämfört med föregående val.
Det skulle innebära att partiet tappat typ 3 av 4 väljare och båda mandaten försvinner.
Nu anser jag ju att grundfelet egentligen är Annie Lööf, hennes felaktiga vägval 2018 och att man spelade bort alla möjligheter att faktiskt försöka få igenom politik genom att ha en öppnare hållning.
Men… Muharrem har ju inte gjort något annorlunda.
Dessutom är han ju usel och har gått all in på att göra mer av det man bedömt varit dåligt i föregående valrörelse.
Alltså att enbart gnälla på SD.
Och nu är man nästan värre än någonsin.

Så när notan ska betalas för fiaskot, vad ska man då göra?
Utkrävs ansvar av Muharrem?
Sparka partistyrelse och/eller verkställande utskott?
Valberedningen, som riggade partiledarvalet mellan tre kandidater som rörelsen inte efterfrågade och till slut kuppade in fiaskot Murre, har ju ett mycket långtgående ansvar. När avgår dessa?

Jag tror att vi på valdag kommer se en extraordinär kris i Centerpartiet. Med två år kvar till val.
Den linje som Annie stakat ut och som en liten grupp i Stockholm marinerat partiet i har ju varit nästan svårslaget destruktiv.
Rimligen behöver det få radikala konsekvenser om man ska ha någon som helst chans att klara valet 2026.

Vad ska göras?
Om vi ska vara seriösa. För egen del skulle ju partiet kunna läggas ner, men om man tänker objektivt. Vad kan rädda partiet långsiktigt?

Såhär tänker jag.

Vi bor i Sverige och det finns ett parti som bevisligen är beredda att bli kallade rasister, fascister, idioter. Beredda att i sin strävan för sin ideologi bli av med vänner, få glåpord kastade efter sig.
Så ideologiskt övertygade är Sverigedemokraterna. De sätter alltid Sverige och svenskar först.

Då är valet väldigt enkelt för mig. Det bästa partiet för mig som Svensk är Sverigedemokraterna.

Därför att de bryr sig inte om Tyskarna eller Fransmännen kallar oss idioter. Det gör däremot etablissemangspolitiker som vill sitta i FN skrapan om 5 år. De bryr sig om att behålla vänskapliga relationer. De är beredda att kompromissa med saker som inte gagnar Sverige och svenskar.

Därför är min röst alltid på Sverigedemokraterna i alla val.
Citera
2024-05-22, 06:26
Medlem
ariberts avatar
Problemet för C är att partiet inte längre har någon väljarbas. Tidigare när partiet hette Bondeförbundet bestod kärnväljarna av lantbrukare, de är nu borta i och med att Sverige la om jordbruks politiken på 50-talet.
Med den utveckling Sverige genom gått de senaste decennierna har C inget existensberättigande och borde snarast avvecklas.
Citera
2024-05-22, 06:36
Medlem
Dalulvens avatar
C-kollaps? Är det därför som Skallar-Murre vevar så ursinnigt mot SD? För att skapa något slags identitet för partiet. Nu när man svikit bönderna och landsbygden.

Ett godhetsvevar-parti?
Citera
2024-05-22, 06:44
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Bra, hoppas trenden med självsanering av i grunden onödiga och rent av farliga extremistpartier håller i sig till riksdagsvalet.
Inte sunt när små social och miljöliberala partier kan utpressa de större till att genomföra kaozpolitik som majoriteten av befolkningen avskyr tex MP - öppna ditt hjärta-regeringen och C,V och MP - bygg inga murar-regeringen.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2024-05-22 kl. 06:51.
Citera
2024-05-22, 06:49
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag hoppas att minst TRE partier åker ut.

Liberalerna, minst lika meningslösa som KD och C.
Citera
2024-05-22, 06:52
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConfirmUsername
Det är ju mer sannolikt att Liberalerna sitter kvar med sina 4,7 % än att KD gör det med sina 3,9 % i mätningen.

KD brukar leva på sina stödröster. Det är en av anledningarna till att media ständigt hittar anledningar att smutskasta KDs starka kvinnor.
Citera
2024-05-22, 07:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Det som redan skrivits tror jag att deras retorik mot SD har förvärrat för dem då säkerligen många av deras gamla väljare känt sig utpekade som rasister och därav valt att lämna partiet.
Sen har de en för visso kanske naturlig men i backspegel ack så knepig arbetsmarknadspolitik där de är synnerligen företagarvänliga och bittert arbetarföraktande vilket gör att de dels drunknar i det borgeliga blocket men också gör sig en otjänst i det rödgröna.
Det Centerparti vi ser idag kan jag tycka saknar syfte i det politiska rummet. För egen del kan C få trilla ur, men jag tror att Sverige mått bra av ett starkt landsbygdspart med mindre arbetarförakt. Vi har inte storbönder på samma sätt som C kanske önskar att det var och småföretagarna hittar andra alternativ.

Tips -
Tona ned liberalismen.
Fokus på Svenskt jordbruk, djurhållning, skattelättnader på svenska livsmedel etc.

Dina förslag är bra men bär inte ett riksdagsparti. Jag ser C och L försvinna till nästa val. Gott så.

Pehrson lär flåsa på mållinjen, men överleva valet tror jag mindre på.
Senast redigerad av Mullret 2024-05-22 kl. 07:03.
Citera
2024-05-22, 07:09
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:

Tips -
Tona ned liberalismen.

Och partiets senaste utlaga är mer anti-SD…

Sakpolitik är helt ointressant för politikerna verkar det som.
Citera
2024-05-22, 07:15
Medlem
Konsekvenser... Tömmer ett helrör..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här