• 1
  • 2
2024-05-21, 20:34
Medlem
Jag tycker att det är ofta man ser trådar i filosofi-forumet som inte alls har med filosofi att göra. Flashbackarna verkar tro att verbet "filosofera" bara är en synonym till "tänka" och att alla diskussioner man vill ha om tankar därför hör hemma i Filosofi.

Nu senast är det nån som vill diskutera hur religion vs ateism påverkar konsten. En sån fråga hör uppenbarligen hemma i antingen Religion eller Konst. Men uppenbarligen tänkte TS att eftersom det är en tanke-krävande fråga så hör den hemma i ett tanke-forum (som han troligtvis misstar Filosofi för att vara).

Är det här bevis för att FB fortfarande mest befolkas av Sveriges bottenskrap - missbrukare och andra samhälls-belastningar vars bildning håller låg nivå?
Citera
2024-05-21, 20:43
Medlem
Rastapunxs avatar
Filosofi är ju stort så det är lätt att göra fel.
Det många gör fel är att de postar en TS utan att ha diskuterat den med moderator först.
Har sparat mig många pinsamma papperskorgade trådar.
Citera
2024-05-21, 20:44
Medlem
Du visste alltså inte om att estetik är ett filosofiskt ämne? Här i Sverige är det indelat under praktisk filosofi i högre utbildningar.

Sluta klaga mannen. Jag begriper mig inte på dig. Faktiskt. Du har ju potential, men du ser liksom bara fel hela tiden.
Citera
2024-05-21, 20:46
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag tycker att det är ofta man ser trådar i filosofi-forumet som inte alls har med filosofi att göra. Flashbackarna verkar tro att verbet "filosofera" bara är en synonym till "tänka" och att alla diskussioner man vill ha om tankar därför hör hemma i Filosofi.

Nu senast är det nån som vill diskutera hur religion vs ateism påverkar konsten. En sån fråga hör uppenbarligen hemma i antingen Religion eller Konst. Men uppenbarligen tänkte TS att eftersom det är en tanke-krävande fråga så hör den hemma i ett tanke-forum (som han troligtvis misstar Filosofi för att vara).

Är det här bevis för att FB fortfarande mest befolkas av Sveriges bottenskrap - missbrukare och andra samhälls-belastningar vars bildning håller låg nivå?
Jag anser att tråden hör hemma i filosofi rent generellt, mer specifikt religionsfilosofi. Spekulationer om gud och liknande förpassar vi till religion dock.

En kantboll kanske, med bedömningen lyder "diskussion av (potentiellt) värde".
Citera
2024-05-21, 20:49
Ja.. med tanke på ditt exempel så kommer jag bemöta dig

Trodde tråden skulle handla om något annat.

Vad gör det dig?
Citera
2024-05-21, 21:08
Medlem
Trakessons avatar
Kan inte ateismen ses som en livsfilosofi? Det är ju i alla fall ingen religion.
Citera
2024-05-21, 21:23
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Filosofi omfattar estetik, epistemologi, metafysik. Jag håller med dig om att ämnet om religion och ateism påverkar konsten låter som det handlar om konst, men man kan absolut göra ämnet till filosofi genom att använda filosofiska analysmetoder. Vad hade du tyckt om frågan var formulerad på annat sätt? Påverkar ens ontologi vad man tycker är vackert? Jag tror det gör det, värt att diskutera? Kan hända, för vi lever ju med konst överallt, från kläder, hus och bilar till skrivbordsikoner och mynt.

När jag skriver trådar i filosofiforumet vill jag ha en filosofisk analys. Någon som kan bena ut hur jag tänker, förklara vilka etiska principer som gömmer sig bakom mina åsikter om rätt och fel. Jag kan inte särskilt mycket filosofi så mina trådar kanske inte håller måttet i slutändan. Trådar är något som skapas tillsammans, ibland är det bara titeln som folk vill diskutera och tråden skiter sig. Det är också svårt att hitta någon som vill diskutera precis samma sak, därför kan man behöva göra tråden lite mer öppen.

Är du besviken på trådarna kan du skapa din egen.
Citera
2024-05-21, 22:04
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Så.....att undersöka hur religiösa eller ateistiska etiska värderingar påverkar konst kan vara en del av konsthistorisk forskning utan att nödvändigtvis vara en filosofisk undersökning, men kan även vara en filosofisk fråga. Skillnaden ligger i angreppssättet i tråden du ger som exempel.
En filosofisk fråga tenderar att utforska de grundläggande principerna. Den kan sträva efter att förstå och ifrågasätta de underliggande värderingarna och begreppen som påverkar hur konst skapas och tolkas.
Filosofin söker ofta att förstå universella eller generella sanningar och försöka formulera teorier eller principer som gäller brett.
En konsthistorisk fråga kan fokusera mer på konkreta exempel och historiska utvecklingar. Den kan undersöka specifika konstverk, konstnärer och deras sammanhang för att se hur religiösa eller ateistiska etiska värderingar har manifesterat sig i konsthistorien.
-----------
Så......ditt påstående att frågan inte hör hemma i filosofi går inte att avgöra om man inte vet syftet med att diskutera hur religion vs ateism påverkar konsten
Citera
2024-05-21, 22:06
Moderator
Psilosophers avatar
Men visst, överlag postas väldigt mycket inkorrekt i filosofiforumet. Där är vi ense.
Citera
2024-05-22, 00:14
Citat:

Värst är det på fredag och lördagskvällar då många tenderar att bli väldigt "filosofiska"...
Citera
2024-05-22, 11:10
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

JA! Jag kan med emfas bekräfta detta och med tanke på att du själv varit medlem i denna idiotklubb i snart två år utan att fatta detta så borde du kunna känna dig hemma här.
Citera
2024-05-22, 11:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det finns flera forum som lätt ger intryck av de avser en akademisk disciplin eller forskningsfält (psykologi, medicin, etnologi etc). Problemet är att de flesta användare har någon sorts vardagsdefinition, som är något helt annat.

I psykologiforumet är ju ungefär hälften av trådarna av karaktären "Vad är det fel på folk som...*insert random beteende man stör sig på*?".

Jag har tidigare föreslagit att några av dessa forum skulle delas upp i en "akademisk" del, och ett mer vardagsorienterat. Det har tydligen provats för några forum, men inte funkat så bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in