Citat:
Ursprungligen postat av
sefipaw
Jag tycker att det är ofta man ser trådar i filosofi-forumet som inte alls har med filosofi att göra. Flashbackarna verkar tro att verbet "filosofera" bara är en synonym till "tänka" och att alla diskussioner man vill ha om tankar därför hör hemma i Filosofi.
Nu senast är det nån som vill diskutera hur religion vs ateism påverkar konsten. En sån fråga hör uppenbarligen hemma i antingen Religion eller Konst. Men uppenbarligen tänkte TS att eftersom det är en tanke-krävande fråga så hör den hemma i ett tanke-forum (som han troligtvis misstar Filosofi för att vara).
Är det här bevis för att FB fortfarande mest befolkas av Sveriges bottenskrap - missbrukare och andra samhälls-belastningar vars bildning håller låg nivå?
Filosofi omfattar estetik, epistemologi, metafysik. Jag håller med dig om att ämnet om religion och ateism påverkar konsten låter som det handlar om konst, men man kan absolut göra ämnet till filosofi genom att använda filosofiska analysmetoder. Vad hade du tyckt om frågan var formulerad på annat sätt? Påverkar ens ontologi vad man tycker är vackert? Jag tror det gör det, värt att diskutera? Kan hända, för vi lever ju med konst överallt, från kläder, hus och bilar till skrivbordsikoner och mynt.
När jag skriver trådar i filosofiforumet vill jag ha en filosofisk analys. Någon som kan bena ut hur jag tänker, förklara vilka etiska principer som gömmer sig bakom mina åsikter om rätt och fel. Jag kan inte särskilt mycket filosofi så mina trådar kanske inte håller måttet i slutändan. Trådar är något som skapas tillsammans, ibland är det bara titeln som folk vill diskutera och tråden skiter sig. Det är också svårt att hitta någon som vill diskutera precis samma sak, därför kan man behöva göra tråden lite mer öppen.
Är du besviken på trådarna kan du skapa din egen.