Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-21, 15:59
  #1
Medlem
Har en 6hk mariner utombordare.

Då jag pumpar blåsan på bensinslagen från tanken så börjar det läcka bensin ur förgasaren, ur ett hål högt uppe på förgasaren verkar det som.

Är detta normalt? Kan det vara liksom överflöd som töms ut på detta sätt?
Citera
2024-05-21, 16:02
  #2
Medlem
Kan det nog va. Går motorn?
Citera
2024-05-21, 16:13
  #3
Medlem
Kan det vara nålventilen som hängt sig?
Knacka måttligt hårt med skaftet på en medelstor skruvmejsel mot flottörhuslocket.
Annars får du demontera locket på flottörhuset och kolla att flottören rör sig normalt.
Citera
2024-05-21, 16:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Kan det nog va. Går motorn?

Motorn startar och går, men vill dö då jag drar full gas på tomgång... (Har motorn på torra land ännu)

Hade inte igång den alls ifjol då den är "reservmotor". På hösten fick jag inte igång den utan det bara läckte bensin i vattnet såg jag.

Borde väl öppna, kolla och rengöra förgasaren....
Citera
2024-05-21, 17:14
  #5
Medlem
Ja tror nålen eller flötet fastnat. Knacka lätt på förgasaren eller skriva bort koppen
Citera
2024-05-21, 19:35
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Motorn startar och går, men vill dö då jag drar full gas på tomgång... (Har motorn på torra land ännu)

Hade inte igång den alls ifjol då den är "reservmotor". På hösten fick jag inte igång den utan det bara läckte bensin i vattnet såg jag.

Borde väl öppna, kolla och rengöra förgasaren....
Ja, du behöver göra ren förgasaren, det är nålventilen som inte tätar, så den flödar över.
Har den stått med bensin kvar i förgasaren blir det lätt problem, den måste dräneras innan längre stillestånd.
Är det en Mariner 6 hp Four Stroke, alltså en Tohatsu-motor?
Citera
2024-05-21, 21:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Ja tror nålen eller flötet fastnat. Knacka lätt på förgasaren eller skriva bort koppen


Nu slutade det läcka/rinna över i alla fall.

Går inte bra på fullgas dock (utan växel i). Tomgången går bra men drar man på gas så "stryps"den, alltså dör men vaknar upp igen om jag genast drar av gasen.
Citera
2024-05-21, 21:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, du behöver göra ren förgasaren, det är nålventilen som inte tätar, så den flödar över.
Har den stått med bensin kvar i förgasaren blir det lätt problem, den måste dräneras innan längre stillestånd.
Är det en Mariner 6 hp Four Stroke, alltså en Tohatsu-motor?

Ja, glömde nog dräneringen året innan. Eller tja... Glömde o glömde,... Visste inte att jag borde gjort det...

6hp four stroke är det. Vet inte exakt årsmodell.
__________________
Senast redigerad av annemil 2024-05-21 kl. 21:35.
Citera
2024-05-21, 22:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Nu slutade det läcka/rinna över i alla fall.

Går inte bra på fullgas dock (utan växel i). Tomgången går bra men drar man på gas så "stryps"den, alltså dör men vaknar upp igen om jag genast drar av gasen.

Då är problemet i förgasaren
Citera
2024-05-22, 17:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Då är problemet i förgasaren

Har nu rengjort förgasaren, spolat med carb cleaner Och satt ihop allt igen.

Tyvärr får jag samma översvämning av bensin från förgasaren då jag pumpar (rejält). Och dör då jag drar fulla varv.

Kanske måste köpa ett set med ny nål och munstycke...

Citera
2024-05-22, 20:57
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Har nu rengjort förgasaren, spolat med carb cleaner Och satt ihop allt igen.

Tyvärr får jag samma översvämning av bensin från förgasaren då jag pumpar (rejält). Och dör då jag drar fulla varv.

Kanske måste köpa ett set med ny nål och munstycke...

Har du tagit bort nålventilen och gjort den riktigt ren samt gjort rent dess säte, jag brukar köra med tops i sätet? Är flottören hel och rätt justerad, har för mig det ska vara 9-10 mm från gods till flottörens undersida, när du håller förgasaren upp och ner. Sen ska du ta bort låg och högfartsmunstyckena och göra rent, lågfartsmunstycket brukar kunna vara helt igensatt, (väldigt fint hål i änden på munstycket). Ta sen bort pilotskruven (notera dess läge genom att skruva den i botten, och räkna varv, först). Rikligt med cleaner i ALLA små gångar i förgasaren, gärna ligga i blöt ett dygn. Blås sen rent överallt. Notera dom små fina hålen i förgasarhalsen (små som hårstrån). Allt detta skrivet med förbehåll att din motor är en Tohatsu 6 hp four stroke. Principen är densamma på alla motorer, med detaljer kan skilja sig.
Citera
2024-05-23, 20:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Har nu rengjort förgasaren, spolat med carb cleaner Och satt ihop allt igen.

Tyvärr får jag samma översvämning av bensin från förgasaren då jag pumpar (rejält). Och dör då jag drar fulla varv.

Kanske måste köpa ett set med ny nål och munstycke...


Du bör rensa alla munstycken och köra förgasaren i en ultraljudstvätt. Det har många verkstäder som håller på med mindre motorer. Bla gräskipparverkstäder
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback