2024-05-21, 10:34
Medlem
Mailmanss avatar
Psykiskohälsa eller drogproblem.

Sätt in pissprov kanske?
Citera
2024-05-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate.Higgers
Hur gör man sig av med en sån här person?

Har i flera års tid varit sjukskriven en vecka med någon veckas mellanrum, svarar inte i telefon, sjukskriver sig utan att meddela, vabbar utan att meddela chefer. Ett riktigt rövhål med andra ord.
Lat så in i helvete.
Kan man tvinga bort en sån här, är inte hållbart att planera om alla jobb där denne är inblandad, och viktiga jobb, mycket resor m.m.

Han kanske har ångest varje morgon för han måste stå ut med sin alkoholiserade och främlingsfientliga arbetskollega?
Detta i kombination med att han kan vara för autistisk att söka sig vidare.

Allt har sina anledningar tuff situation.
Citera
2024-05-21, 10:58
Medlem
Onan-erarens avatar
Det borde väl gå att säga upp personen p,ga arbetsbrist även om ni inte har arbetsbrist, eller omplacera personen nån annanstans tänker jag.
Citera
2024-05-21, 11:00
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
99% av alla sjukskrivningar beror på arbetsmiljön....
Nu hittar du bara på
Citera
2024-05-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Psykiskohälsa eller drogproblem.

Sätt in pissprov kanske?
Någon med drogproblem hade inte haft någon % närvaro.

Låter väldigt udda. Mest troligen mental ohälsa, men folk som är ointelligenta gillar att skylla på drogerna istället för att se helheten. Missbruk är ofta ett symptom på större problem som måste tas itu med först och främst.

Tänk om alla blev avskedade för att ha druckit alkohol på helgen? För det är precis lika fascistiskt att avskeda någon som råkar vara positiv på något(då vissa saker sitter i typ en månad eller två), förutsatt att människan inte är berusad på arbetstid för det är inte heller lämpligt.
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-05-21 kl. 11:19.
Citera
2024-05-21, 11:02
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Någon med drogproblem hade inte haft någon % närvaro.

Låter väldigt udda. Mest troligen mental ohälsa, men folk som är ointelligenta gillar att skylla på drogerna istället för att se helheten. Missbruk är ofta ett symptom på större problem som måste tas itu med först och främst.

Tänk om alla blev avskedade för att ha dricka alkohol på helgen? För det är precis lika fascistiskt att avskeda någon som råkar vara positivt på något, förutsatt att människan inte är berusad på arbetstid för det är inte heller lämpligt.

Skitsnack! De flesta med drogproblem är ”funktionella” i samhället, även de med heroin missbruk.
Citera
2024-05-21, 11:05
Medlem
Citat:

Så att folk bryter ben, får cancer och alla andra åkommor, covid är bara 1%
Hur kommer det sig att på en arbetsplats med 35 personer så finns det en snubbe som är borta hela tiden? Borde inte typ 10-12 pers vara borta om det är arbetsmiljön som är orsaken?
Citera
2024-05-21, 11:13
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Märkligt hur arbetsmiljön försämras kraftigt när politikerna minskar karenstiden.

Sverige Norge och Holland verkar ha världens sämsta arbetsmiljöer.
Senast redigerad av ManicToo 2024-05-21 kl. 11:15.
Citera
2024-05-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Skitsnack! De flesta med drogproblem är ”funktionella” i samhället, även de med heroin missbruk.

Inte vad jag ser irl. Känner ingen missbrukare med aktivt missbruk som hanterar ett jobb normalt, överhuvudtaget och känner många missbrukare. Du pratar om folk som brukar droger. Det är en väsentlig skillnad. Dessutom så leder heroin nästan alltid till missbruk & beroende i längden(eftersom det ändrar din hjärna för mycket) och blir ohållbart i längden. Läs vad heroinmissbrukare själva berättar om hur drogen tar över ditt liv och sinne, nästan alla avråder starkt från att använda eller ens testa heroin. Kände flera som brukade tunga opis som heroin, de är antingen hemlösa, sjuka eller döda idag, unless de la av då.
Och det är inte så att jag inte testat det, har prövat det mesta en eller två gånger typ när jag var ung och hade en period av svår mental ohälsa och experimenterade. Men jag har ingen missbruksgenetik så rekommenderar verkligen inte andra att pröva det, många tror sig kunna använda då och då men det slutar ofta i missbruk ändå.

Det kan funka ett tag men blir skit i längden. Missbruk leder till lidande och destruktivt leverne så jag rekommenderar verkligen att söka hjälp om man hamnar i risk/missbruk. De flesta som använder narkotika har andra problem som man borde ta itu med då missbruk är ofta symptom på något annat som sagt.
Citera
2024-05-21, 11:34
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Inte vad jag ser irl. Känner ingen missbrukare med aktivt missbruk som hanterar ett jobb normalt, överhuvudtaget och känner många missbrukare. Du pratar om folk som brukar droger. Det är en väsentlig skillnad. Dessutom så leder heroin nästan alltid till missbruk & beroende i längden(eftersom det ändrar din hjärna för mycket) och blir ohållbart i längden. Läs vad heroinmissbrukare själva berättar om hur drogen tar över ditt liv och sinne, nästan alla avråder starkt från att använda eller ens testa heroin. Kände flera som brukade tunga opis som heroin, de är antingen hemlösa, sjuka eller döda idag, unless de la av då.
Och det är inte så att jag inte testat det, har prövat det mesta en eller två gånger typ när jag var ung och hade en period av svår mental ohälsa och experimenterade. Men jag har ingen missbruksgenetik så rekommenderar verkligen inte andra att pröva det, många tror sig kunna använda då och då men det slutar ofta i missbruk ändå.

Det kan funka ett tag men blir skit i längden. Missbruk leder till lidande och destruktivt leverne så jag rekommenderar verkligen att söka hjälp om man hamnar i risk/missbruk. De flesta som använder narkotika har andra problem som man borde ta itu med då missbruk är ofta symptom på något annat som sagt.

Kan det vara så att du kanske har en ganska hård syn på vad en missbrukar är?

Man behöver inte ligga i rännstenen för att vara missbrukare. Den överväldigande majoriteten av de som har kokainmissbruk är inte personer som sover under broar.
Citera
2024-05-21, 11:48
Medlem
Kräv läkarintyg från dag 1.

Sen är att inte meddela sina sjukdagar olovlig frånvaro så ja ni har ju rätten att sparka latisen på er sida.
Citera
2024-05-21, 11:50
Medlem
feemaxxxs avatar
Vi hade en sekreterare på vår produktutvecklingsavdelning. Varje månad var hon borta 3-4 dagar pga menssmärtor. Ofta par dagar här och där, gärna måndagar eller fredagar. Par gånger var hon hemma för att katten mådde dåligt. Som tur så spelade hennes frånvaro inte så stor roll och vi var schyssta mot henne ändå. Efter några år så bytte hon till HR som var kvinnodominerat, vilket självklart ledde till gnäbb, skitsnack och mobbing. Efter 1år där tog hon livet av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in