• 1
  • 2
2024-05-20, 19:25
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-riksdagstaget

Citat:
Det israeliska vapenföretaget Elbit har sålt system till Sveriges riksdag som nu satts upp på taket.
Det erfar Dagens ETC.
– Det känns helt sjukt, säger en källa till tidningen.

Märkligt i min mening. Klart nu att regeringen (jimmiye) sålt ut oss till Israel.
Vad är dessa pjäser kapabla till? Spionprogram lär vara aktuellt.
Nu har Israel antagligen full koll i realtid.
Kan dessa pjäser störa ut flyg om någon politiker väljer att trampa snett?
Når systemet till Bromma flygplats?
Får sossarna nedmontera dessa när de tar över rodret igen?
Citera
2024-05-20, 19:33
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Anti-drönarsystem är nog bra att ha. Men dåligt om inte SAAB eller Bofors har sånt. Vi borde inte köpa något av Israel.
Citera
2024-05-20, 19:35
Medlem
Litenhetens avatar
Elbits vapensystem neutraliserar drönare, vad är problemet? Att riksdagen och dess ledamöter skyddas från drönarattacker?
Citera
2024-05-20, 19:37
Medlem
Soulflowers avatar
Vad är det som är så märkligt? Vapenimporten är knappt reglerad alls, inte i närheten av exporten åtminstone.
Gör de bra produkter så ska vi väl kunna köpa?
Citera
2024-05-20, 19:40
Medlem
Bartman777s avatar
Som läget ser ut i den här pissvärlden just nu så är det helt rätt.
Citera
2024-05-20, 19:42
Medlem
negrofobens avatar
Klart vi ska köpa de bästa grejerna på marknaden! Nu är det tydligen Israel som gör dessa och då är det där vi ska handla.
Citera
2024-05-20, 19:45
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Spionprogram lär vara aktuellt.
Berätta gärna mer om varför just detta skulle vara ”aktuellt”.
Citera
2024-05-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Vad är det som är så märkligt? Vapenimporten är knappt reglerad alls, inte i närheten av exporten åtminstone.
Gör de bra produkter så ska vi väl kunna köpa?

Vilket hot om drönarattack finns mot riksdagen menar du?
Drönare som du och jag kan handla är redan låsta över säkerhetsobjekt likt riksdagen. Hotet är väldigt vagt. större risk för lastbilsattack.

Det är lite som att sätta en kamera i lillsyrrans rum för att få henne att känna sig tryggare.

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Anti-drönarsystem är nog bra att ha. Men dåligt om inte SAAB eller Bofors har sånt. Vi borde inte köpa något av Israel.

Håller med! Ska vara inhemskt om något.
Citera
2024-05-20, 20:38
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Drönare som du och jag kan handla är redan låsta över säkerhetsobjekt likt riksdagen. Hotet är väldigt vagt. större risk för lastbilsattack.

Det är lite som att sätta en kamera i lillsyrrans rum för att få henne att känna sig tryggare.
Jag har inte sagt ett skit om drönare, är du på lyret eller? Men eftersom du tog upp drönare, tror du Riksdagen behöver skydd mot "drönare som du och jag kan handla" eller drönare som inte är tillgängliga för gemene man?
Tycker du polisen ska gå obeväpnad också för det är olagligt för kriminella att ha vapen? Deras tjänstevapen är ju från Österrike och vi vet ju alla vem som kom därifrån.

Är hotet vagt eller svagt? Hur kom du fram till den slutsatsen? Kan du leda mig genom din analys?
Citera
2024-05-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Bofors är idag en del av BAE Systems så de är inte direkt inhemska, mer än att ha utveckling och produktion här. SAAB borde som sagt kunna svänga ihop något om de ville och trodde att det var värt det.

De som inte vill bli skyddade av ELBIT får väl helt enkelt bara då lämna byggnaden. Men som sagt detta är ju samma personer som tidigare vägrade dela kopiator med SD osv. Så man kanske inte skall förvänta sig de skarpaste knivarna i lådan. Det gäller väl att godhetssignalera här samtidigt som de sitter där med alla sina produkter som är utvecklade med patent eller företag med kopplingar till Israel. Svårt att hitta en dator eller en mobil idag som inte har en koppling till Israel. De får nog gå tillbaka till papper och penna för sina protester.
Citera
2024-05-20, 20:43
Citat:
Drönare som du och jag kan handla är redan låsta över säkerhetsobjekt likt riksdagen.

Terrorister och främmande makt följer inte alltid svensk lag. Skydd mot flygande drönare ligger helt i tiden och Elbit har vi sedan tidigare mycket bra relation till. Sverige kan inte tillverka allt själv, åtminstone inte kostnadseffektivt.

Skydd mot lastbilar finns sedan tidigare, men det övervägs säkert EMP-vapen också som komplement. Eller så finns det redan.
Citera
2024-05-20, 20:45
Medlem
HipToBeSquares avatar
Politikerna börjar verkligen bli ängsliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in