• 1
  • 2
2024-05-20, 14:04
Medlem
Någon som vet vad det kostar mellan tummen och pekfingret att lämna in båten för att byta propeller?
Båten är en 23fot daycruiser med Volvo motor och drev, dock vet jag inte vad det är för sorts drev och propeller.
Citera
2024-05-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lassebajs
Någon som vet vad det kostar mellan tummen och pekfingret att lämna in båten för att byta propeller?
Båten är en 23fot daycruiser med Volvo motor och drev, dock vet jag inte vad det är för sorts drev och propeller.

För drev+motor och duoprop:
Du behöver lossa en skruv och en mutter.
Skruven brukar vara insex, muttern behöver kanske ett specialverktyg.
Singleprop, bara en skruv.

Du kommer behöva förutom dessa verktyg och ny propeller, även nåt slags fett vid montage samt en plastklubba (motsvarande).

Som en mellan pekfingret och tummen vad du betalar för.

Men experterna rättar mig säkert.
Citera
2024-05-20, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
För drev+motor och duoprop:
Du behöver lossa en skruv och en mutter.
Skruven brukar vara insex, muttern behöver kanske ett specialverktyg.
Singleprop, bara en skruv.

Du kommer behöva förutom dessa verktyg och ny propeller, även nåt slags fett vid montage samt en plastklubba (motsvarande).

Som en mellan pekfingret och tummen vad du betalar för.

Men experterna rättar mig säkert.
Frågan löd VAD KOSTAR DET
vilken jävla tomte du är
Citera
2024-05-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMaximalVinst
Frågan löd VAD KOSTAR DET
vilken jävla tomte du är

Det var så lite att jag försökte hjälpa TS.

Min tanke var att TS kunde kanske dra nån slutsats om hur stort arbetet är, och mellan-tummen-och-pekfingret räkna ut tid för ett byta, gånger en uppskattad tim-kostnad.

Jag uppskattar tiden till X timme gånger 5-10xx kronor per timme. X skrev jag för att inte hjälpa med exakt vad jag tror. Detta X kan ersättas med en siffra mellan 1-10.

Men, nån expert i båtservice-branschen kanske vet mer.

Edit: jag trodde det var trådskrivaren som svarade! Har redigerat utifrån det.
Senast redigerad av drKickass 2024-05-20 kl. 16:03.
Citera
2024-05-20, 16:07
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Men för i helvete TS varför förolämpar du folk som försöker hjälpa?

Saknas en massa information: Drev, nuvarande propeller, varför du vill byta, var i landet du är etc.

Men, priset för en ny propeller är några tusenlappar beroende på modell, om båten är i vattnet lär de vilja lyfta upp den på land innan de påbörjar arbetet.

tror inte du kommer undan för under 1tkr/timme, räkna med 1-2 timmar om båten står på land.
Citera
2024-05-21, 13:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Omöjligt att svara på. Det är själva propellern som kostar mycket, själva arbetet är väl en timme plus upptagning/sjösättning. En propeller till en 23fotare, volvo penta kan landa var som helst mellan 5000 och 20000 kronor beroende på storlek, modell och material. Dom rostfria är dyrast.
Citera
2024-05-23, 21:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu blir det hädanefter varning här om man postar meningslöst tjafs.

/Moderator
Citera
2024-05-23, 21:29
Medlem
Byt själv var inte ens sopa! Nae men typ 1-2skruv/muttrar o lossa bu
Citera
2024-09-23, 20:14
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag gjorde det själv, det kostade mig intet.

Jag fick låna en vibrationstakometer som jag höll mot motorkåpan och konstaterade att det maximala varvtalet var 4500 rpm. , precis som jag sade till varvskillen (hur fan kan du höra det ?) -För att jag vet.

Nu bytte jag min helt felfria propeller mot en annan, som varvade 5500 rpm. Mycket bättre, och nu kunde båten dra en vattenskidåkare i 20 knop, icke förr. Maxhastighet utan övervarv, 25 knop.

Hastighet med tung fru och ungar: 20 knop.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-09-23 kl. 20:23.
Citera
2024-09-23, 21:05
Avstängd
Knivur-273s avatar
När jag var tvungen att demontera bronspropellern på min snipa, den satt monterad på en kona och med kil, fick jag montera en tvåarmad avdragare, spänna upp så mycket jag vågade utan att skada, sedan värma med en gasolbrännaren på propellern till över 150 °C och sedan klappa till på avdragarens spindel, så kom propellern av med en öronbedövande skräll.

Haha, jag blev litet lomhörd en stund.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-09-23 kl. 21:24.
Citera
2024-09-24, 19:43
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
När jag var tvungen att demontera bronspropellern på min snipa, den satt monterad på en kona och med kil, fick jag montera en tvåarmad avdragare, spänna upp så mycket jag vågade utan att skada, sedan värma med en gasolbrännaren på propellern till över 150 °C och sedan klappa till på avdragarens spindel, så kom propellern av med en öronbedövande skräll.

Haha, jag blev litet lomhörd en stund.

Det var inget fel på propellern bara att ta ut vid modifiering av båten och sätta in igen.
Citera
2024-09-24, 19:51
Medlem
Evaristo2s avatar
Jag har motsvarande båt i storlek och modernt volvodrev, enkelprop. Man behöver med de förutsättningarna inte ta upp båten. Bara hissa upp drevet och mecka från badbryggan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in