2024-05-20, 11:03
Medlem
pMTqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror du får ångest för att du är beroende helt enkelt.

Det är jag definitivt.
Citera
2024-05-20, 11:09
Medlem
Ångest? Är det inte paranoia eller noja det en del får då thc halten är hög och knappt någon cbd
Kan verkligen rekomenderar köpa höghaltig laglig cbd cannabis och mixa med 50/50
Sedan är nog set and setting extremt mycket viktigare än man kan tro för de som lätt nojar(vanföreställningar)
Citera
2024-05-20, 11:19
Medlem
dasbandits avatar
Ja, det är enkelt.
Man flyttar eller åker till ett land där cannabis är lagligt så att man slipper vara paranoid över att eventuellt bli gripen.
Citera
2024-05-20, 11:21
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Sativa = Ångest
Indica = Ingen ångest

Det är så enkelt asså? Helst ska man ju ta nån blandning då, de finns de gott om. Att även röka i mindre doser i taget i en period i livet man inte har mycket stress och oro är väl bäst det med.

Låta bängheten komma successivt istället för allt med en gång.
Citera
2024-05-20, 11:22
Medlem
Ett av de bästa sätten att bekämpa ångest är fysisk aktivitet. Far på en halvtimmes promenad, i skogen om du kan.
Kan så klart gå längre, musik eller podcast på även om det är din grej.
Citera
2024-05-20, 11:25
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Ångest? Är det inte paranoia eller noja det en del får då thc halten är hög och knappt någon cbd
Kan verkligen rekomenderar köpa höghaltig laglig cbd cannabis och mixa med 50/50
Sedan är nog set and setting extremt mycket viktigare än man kan tro för de som lätt nojar(vanföreställningar)

Exakt.
Citera
2024-05-20, 11:27
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Ett av de bästa sätten att bekämpa ångest är fysisk aktivitet. Far på en halvtimmes promenad, i skogen om du kan.

Låter sunt o vettigt, sätter man bara sig ner i ett högt cannabisrus, även ensam då såklart helt utan nån plan eller stimulans ja då kommer väl den överaktiva hjärnan också.

Bra att fokusera på nåt o bygga upp bängheten succsessivt med mindre doser så hjärnan hinner vänja sig vid alla effekter, istället för allt med en gång.
Citera
2024-05-20, 11:34
Medlem
prokaryotkungens avatar
Du måste möta ångest för att mota den.
"Hej panikångest, dig känner jag ju igen och du kan inte göra mig ett PISS! Om du nu är så jävla stor och stark, gör mig totalt galen på heltid då om du tror du kan!"

Detta är något som fungerar för gravt panikångestdrabbade människor. Det kan till och med bota sådana som den svenska psykvården går bet på.
Att andas djupt och diffusera bort panikattacken är kontraproduktivt och ger den bara mer makt över dig nästa gång eftersom du då undermedvetet klassat den som så mäktig att du måste gå omvägar runt den och det går liasom inte.

Och yes, cannabiset är lite starkare idag. Det var inte så vekt förut som den moderna myten gör gällande, men det hade definitivt mer CBD. Balanserat.

Men panikattacken är kanske en fråga om psykisk mognad också. Kan tänka mig att om man bara röker och blir en soffpotatis så får man ibland under ruset möta sig själv som den patetiska varelse man är och då kan man såklart reagera.

Har rökt sporadiskt rekreationellt i över 30 år och fått en panikattack EN gång på cannabis och då är jag ändå diagnostiserad knäppis (panikångest och lite sådant). Den attacken inleddes pga jag under den perioden gjorde andra olagliga saker och så började jag fundera över hur min omgivning som inte visste om detta skulle påverkas om jag åkte fast för polisen. Då blev det lite mycket för mig, men det lärde mig en värdig livsläxa och numera är jag ganska laglydig och bara lite olydig.
Citera
2024-05-20, 11:45
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Du måste möta ångest för att mota den.
"Hej panikångest, dig känner jag ju igen och du kan inte göra mig ett PISS! Om du nu är så jävla stor och stark, gör mig totalt galen på heltid då om du tror du kan!"

Detta är något som fungerar för gravt panikångestdrabbade människor. Det kan till och med bota sådana som den svenska psykvården går bet på.
Att andas djupt och diffusera bort panikattacken är kontraproduktivt och ger den bara mer makt över dig nästa gång eftersom du då undermedvetet klassat den som så mäktig att du måste gå omvägar runt den och det går liasom inte.

Och yes, cannabiset är lite starkare idag. Det var inte så vekt förut som den moderna myten gör gällande, men det hade definitivt mer CBD. Balanserat.

Men panikattacken är kanske en fråga om psykisk mognad också. Kan tänka mig att om man bara röker och blir en soffpotatis så får man ibland under ruset möta sig själv som den patetiska varelse man är och då kan man såklart reagera.

Har rökt sporadiskt rekreationellt i över 30 år och fått en panikattack EN gång på cannabis och då är jag ändå diagnostiserad knäppis (panikångest och lite sådant). Den attacken inleddes pga jag under den perioden gjorde andra olagliga saker och så började jag fundera över hur min omgivning som inte visste om detta skulle påverkas om jag åkte fast för polisen. Då blev det lite mycket för mig, men det lärde mig en värdig livsläxa och numera är jag ganska laglydig och bara lite olydig.

Bra inlägg, ja, man ska ju helst såklart bota den redan existerande ångesten man har. Visst man kan försöka bota den med cannabis men då bör man va väldigt försiktig.

Ja, att bara röka o sitta där, spela tv spel med kompisarna o lyssna på musik funkar när man är yngre. Men när man är äldre är allt sånt borta och då kommer ångesten lättare, speciellt om man aldrig gör nåt vettigt medans.

Cannabis ska man nog bara röka om man har ett vettigt fungerande liv, någon mening, nåt man gör på dagarna och kanske andra projekt vid sidan om på fritiden. Och även då såklart inte ha massa negativ stress o oro uppepåt det. Då kan man ju såklart bli mer orolig o stressad också då det blir för introspektivt.
Citera
2024-05-20, 12:02
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux

Detta är det bästa tipset. Studier vad gäller CBDs dämpande effekt mot ångest har varit blandade, svenska forskraren Amir Englund genomförde en studie där man inte såg någon skillnad alls. Detta övernstämmer med mina personliga erfarenheter där 1:1 CBD/THC gav mig precis lika mycket ångest, möjligtvis med lite mer body-load och möjligtvis lite klarare i huvudet. Om tar en skogsprommenad, går på gymmet eller ägnar mig åt någon annan form av fysisk aktivitet minskar ångestpåslaget väldigt mycket. Också alltid värst i början för egen del, så när väl nått en behaglig nivå kan köra på ganska ordentligt utan upplever obehag.
Senast redigerad av silberstein 2024-05-20 kl. 12:05.
Citera
2024-05-20, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Sativa = Ångest
Indica = Ingen ångest

Håller inte riktigt med där.
Sativa ger energi och motivation och får mig att få saker gjort samtidigt som GAD försvinner.
INDICA får ingenting gjort och mår dåligt av det istället, då har dagarna passerat och när GAD kommer och ingenting har blivit gjort mår man ju bara ännu sämre.

Sativa dominant hybrid är prima.
Senast redigerad av El0l 2024-05-20 kl. 12:09.
Citera
2024-05-20, 12:07
Medlem
Hos vissa individer kan cannabis utlösa panikångest. Cannabis kan även utlösa panikångest hos folk som vanligen mår hur bra som helst på cannabis.

Finns en klassisk episod i Entourage när Johnny Drama röker på i en husvagn o h börjar få en panikångestattack, som lägger sig tack vare, eller trots, hans kompisar. Det är alltså ett känt fenomen, Entourage betraktades som mainstream och gick t o m på SvT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in