2024-05-19, 17:44
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Finns det psykiatriska behandlingar för kroniskt trötthetssyndrom?

Svara inte självklarheter.
Självklart ska man äta sunt, sunda mängder och goda fetter, långsamma kolhydrater och fibrer och få i sig protein (även visst animaliskt).
Självklart ska man träna sin kropp regelbundet flera ggr per vecka.
Självklart ska man släcka på kvällen, inte dricka kaffe sent och man ska ha regelbundna sömnvanor.

Men, kan ni länka till några specifika psykiatriska behandlingar av kroniskt trötthetssyndrom, med medicinering eller med ex kbt?
Citera
2024-05-19, 17:53
Medlem
Litenhetens avatar
Om det är CFS du har finns det tyvärr inga givna generellt effektiva behandlingar. Det man kan göra är att förhindra att det förvärras. Exakt hur är individuellt.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0002934394900957

KBT kan hjälpa, vad gäller det självupplevda måendet (självskattning).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7583448/
Senast redigerad av Litenheten 2024-05-19 kl. 17:57. Anledning: Lade till om KBT.
Citera
2024-05-19, 17:56
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Om det är CFS du har finns det tyvärr inga givna generellt effektiva behandlingar. Det man kan göra är att förhindra att det förvärras. Exakt hur är individuellt.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0002934394900957

Nej, om du har kronisk trötthet får du vända dig till en neurolog som får ge dig läkemedel i from av centralstimulerande
Citera
2024-05-19, 18:03
Medlem
zombie-nations avatar
Äkta ME/CFS ska du inte träna med alls. Har du diagnos? Med ME/CFS ska man spara sin energi.
Citera
2024-05-19, 18:15
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
KBT kan hjälpa, vad gäller det självupplevda måendet (självskattning).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7583448/
Tack!
Metoddelen i artikeln du länkade till berättar vad som ingick i behandlingen, sånt som man kan jobba med att förbättra i sitt eget liv.

"patients were then supported with implementing strategies such as monitoring sleep and activity, setting goals, establishing routines, sleep hygiene, avoiding boom and bust cycles of behaviour, reducing excessive avoidance behaviour, tackling stress and addressing unhelpful beliefs which may be interfering with helpful changes. When relevant and appropriate, early childhood trauma will often be included in the formulation of patients' difficulties and may be referred to when patients are tackling unhelpful beliefs or schemas. Difficulties in emotion regulation linked to holding beliefs that expressing negative emotions to oneself or to others is unacceptable are also addressed if such issues become apparent during therapy."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7583448

Jag kanske ska utvärdera dessa aspekter i mitt liv dagligen, göra min egen check-lista.

Även om jag är duktig på att sköta min hälsa återkom många symptom när jag de senaste veckorna varit väldigt aktiv och upptagen (fast det var kul).
Men nu känns det både i kroppen och mentalt att jag varit för aktiv och inte återhämtat mig på daglig basis och det blir sällan bra av att bara vila ett par dagar när man har denna problematik.

Dagliga rutiner med lagom arbete, träning, hemarbete och lagom med vila, sömn och återhämtning dag efter dag över tid är nog det som är bäst för mig.

Tack igen!
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-05-19 kl. 18:27.
Citera
2024-05-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Svara inte självklarheter.
Självklart ska man äta sunt, sunda mängder och goda fetter, långsamma kolhydrater och fibrer och få i sig protein (även visst animaliskt).
Självklart ska man träna sin kropp regelbundet flera ggr per vecka.
Självklart ska man släcka på kvällen, inte dricka kaffe sent och man ska ha regelbundna sömnvanor.

Men, kan ni länka till några specifika psykiatriska behandlingar av kroniskt trötthetssyndrom, med medicinering eller med ex kbt?
Det är väl bättre att gå på djupet till problemet isf att fokusera på symptom-hantering.

Du kan ha en kronisk infektion eller inflammation i kroppen. Läker du det, så läker du trötthetssyndromet.
- Kroniska tandinfektioner kan vara ett problem.
- Problem med inflammation av insidan av magsäcken kan orsaka problem med upptag av B12-vitamin. Utan B12 blir du utan energi.

Brist på B12 kan också orsakas av en brist på animaliska produkter, dvs om du är vegan eller vegetarian.

Hormonrubbningar kan orsaka trötthet, speciellt hormoner som är länkade till sköldskörteln.
Citera
2024-05-19, 18:41
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Tack!
Metoddelen i artikeln du länkade till berättar vad som ingick i behandlingen, sånt som man kan jobba med att förbättra i sitt eget liv.

"patients were then supported with implementing strategies such as monitoring sleep and activity, setting goals, establishing routines, sleep hygiene, avoiding boom and bust cycles of behaviour, reducing excessive avoidance behaviour, tackling stress and addressing unhelpful beliefs which may be interfering with helpful changes. When relevant and appropriate, early childhood trauma will often be included in the formulation of patients' difficulties and may be referred to when patients are tackling unhelpful beliefs or schemas. Difficulties in emotion regulation linked to holding beliefs that expressing negative emotions to oneself or to others is unacceptable are also addressed if such issues become apparent during therapy."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7583448

Jag kanske ska utvärdera dessa aspekter i mitt liv dagligen, göra min egen check-lista.

Även om jag är duktig på att sköta min hälsa återkom många symptom när jag de senaste veckorna varit väldigt aktiv och upptagen (fast det var kul).
Men nu känns det både i kroppen och mentalt att jag varit för aktiv och inte återhämtat mig på daglig basis och det blir sällan bra av att bara vila ett par dagar när man har denna problematik.

Dagliga rutiner med lagom arbete, träning, hemarbete och lagom med vila, sömn och återhämtning dag efter dag över tid är nog det som är bäst för mig.

Tack igen!
Så lite så. Men bara för att klargöra, det är just CFS du har och inte utmattningssyndrom?
Citera
2024-05-20, 21:54
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Så lite så. Men bara för att klargöra, det är just CFS du har och inte utmattningssyndrom?
Du har rätt i att de kan likna varandra.

Ja, jag har alltid mindre energi än de flesta (de senaste 40 åren), även om min energi är lite bättre när jag har struktur i tillvaron och tid för återhämtning.
Att inte ha tid för daglig återhämtning, stress, behov av att hålla fokus många timmar etc gör situationen värre, så som det blev nu senaste tiden.
Citera
2024-05-20, 22:14
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Det är väl bättre att gå på djupet till problemet isf att fokusera på symptom-hantering.

Du kan ha en kronisk infektion eller inflammation i kroppen. Läker du det, så läker du trötthetssyndromet.
- Kroniska tandinfektioner kan vara ett problem.
- Problem med inflammation av insidan av magsäcken kan orsaka problem med upptag av B12-vitamin. Utan B12 blir du utan energi.

Brist på B12 kan också orsakas av en brist på animaliska produkter, dvs om du är vegan eller vegetarian.

Hormonrubbningar kan orsaka trötthet, speciellt hormoner som är länkade till sköldskörteln.
Jo, jag har koll på det du skriver.
Insinuerar du att jag eller andra bara är ute efter en quick fix istället för att gå på djupet och behandla på riktigt, då har du knas med din människosyn.

Problemet är nog att det finns för lite vetenskaplig forskning om kroniskt trötthetssyndromm både vad gäller orsaker och behandlingar.

På djupet: Över 90 % av alla med kroniskt trötthetssyndrom har 14 olika gener som påverkar inflammation och autoimmunitet, ämnesomsättning samt stress- och infektionskänslighet: https://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-022-03815-8
Jag tror alla dessa faktorer samverkar, vilket gör det svårt att hitta någon enkel quick fix.

För mig, inflammationsspåret tror jag personligen är det viktigaste för mig pga att jag har mycket stark genetik för autoimmuna sjukdomar (4 av de 6 närmaste förfäderna/förmödrarna).
Bot på autoimmuna sjukdomar finns inte, men vissa behandlingar i några autoimmuna sjukdomar kan bromsa förloppen.

För andra kanske det är en kombination av infektioner och stress (även emotionell stress), som bidrar till utvecklingen av kronisk trötthets syndrom.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-05-20 kl. 22:19.
Citera
2024-05-26, 12:17
Medlem
Citat:

Citat:
Jo, jag har koll på det du skriver.
Insinuerar du att jag eller andra bara är ute efter en quick fix istället för att gå på djupet och behandla på riktigt, då har du knas med din människosyn.

Problemet är nog att det finns för lite vetenskaplig forskning om kroniskt trötthetssyndromm både vad gäller orsaker och behandlingar.

På djupet: Över 90 % av alla med kroniskt trötthetssyndrom har 14 olika gener som påverkar inflammation och autoimmunitet, ämnesomsättning samt stress- och infektionskänslighet: https://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-022-03815-8
Jag tror alla dessa faktorer samverkar, vilket gör det svårt att hitta någon enkel quick fix.

För mig, inflammationsspåret tror jag personligen är det viktigaste för mig pga att jag har mycket stark genetik för autoimmuna sjukdomar (4 av de 6 närmaste förfäderna/förmödrarna).
Bot på autoimmuna sjukdomar finns inte, men vissa behandlingar i några autoimmuna sjukdomar kan bromsa förloppen.

För andra kanske det är en kombination av infektioner och stress (även emotionell stress), som bidrar till utvecklingen av kronisk trötthets syndrom.
Du frågade efter psykiatriska behandlingar, som om en inflammation eller infektion skulle kunna fixas med KBT.

Tack för länken, men tråkigt att höra om dina besvär.

Här är ett par länkar om en ny lågdosbehandling med Naltrexon, som visat sig reglera autoimmun och inflammatorisk aktivitet i låga doser.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7705311/
Citat:
Naltrexone hydrochloride is an FDA-approved nonpeptide opioid antagonist that is often prescribed for the treatment of alcohol and opiate abuse. ... Recently, naltrexone has gained a remarkable intervention in various neurological and autoimmune pathological conditions (14, 15)....LDN exhibits paradoxical properties, including analgesia and anti-inflammatory actions (16).
LDN = Low Dose Naltrexone

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32845365/
Citat:
The mechanism of LDN appears to be modulation of neuro-inflammation, specifically, the modulation of the glial cells and release of inflammatory chemicals in the central nervous system.
Citera
2024-05-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr

Ja precis.
Kan även vara någon annan autoimmun sjukdom som Addison.
Som kan vara jättesvåra att få en diagnos på.
Citera
2024-05-26, 13:24
Medlem
YuppieFlus avatar
Om du har diagnosen så är det bästa att syssla med Pacing (aktivitetsbalans) och att ta hand om dig.
Kbt har låg evidens för symtom på ME men att ha ME diagnosen kan göra dig deprimerad (och då kan kbt lindra depressionssymtom).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in