Citat:
Ursprungligen postat av
prdtr
Det är väl bättre att gå på djupet till problemet isf att fokusera på symptom-hantering.
Du kan ha en kronisk infektion eller inflammation i kroppen. Läker du det, så läker du trötthetssyndromet.
- Kroniska tandinfektioner kan vara ett problem.
- Problem med inflammation av insidan av magsäcken kan orsaka problem med upptag av B12-vitamin. Utan B12 blir du utan energi.
Brist på B12 kan också orsakas av en brist på animaliska produkter, dvs om du är vegan eller vegetarian.
Hormonrubbningar kan orsaka trötthet, speciellt hormoner som är länkade till sköldskörteln.
Jo, jag har koll på det du skriver.
Insinuerar du att jag eller andra bara är ute efter en quick fix istället för att gå på djupet och behandla på riktigt, då har du knas med din människosyn.
Problemet är nog att det finns för lite vetenskaplig forskning om kroniskt trötthetssyndromm både vad gäller orsaker och behandlingar.
På djupet: Över 90 % av alla med kroniskt trötthetssyndrom har 14 olika gener som påverkar
inflammation och
autoimmunitet,
ämnesomsättning samt
stress- och
infektionskänslighet:
https://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-022-03815-8
Jag tror alla dessa faktorer samverkar, vilket gör det svårt att hitta någon enkel quick fix.
För mig, inflammationsspåret tror jag personligen är det viktigaste för mig pga att jag har mycket stark genetik för autoimmuna sjukdomar (4 av de 6 närmaste förfäderna/förmödrarna).
Bot på autoimmuna sjukdomar finns inte, men vissa behandlingar i några autoimmuna sjukdomar kan bromsa förloppen.
För andra kanske det är en kombination av infektioner och stress (även emotionell stress), som bidrar till utvecklingen av kronisk trötthets syndrom.