2024-05-28, 15:56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Du frågade efter psykiatriska behandlingar, som om en inflammation eller infektion skulle kunna fixas med KBT.

Tack för länken, men tråkigt att höra om dina besvär.

Här är ett par länkar om en ny lågdosbehandling med Naltrexon, som visat sig reglera autoimmun och inflammatorisk aktivitet i låga doser.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7705311/

LDN = Low Dose Naltrexone

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32845365/
Jo, i USA experimenterar man med låg dos naltrexon, men den behandlingen finns väll inte tillgänglig i Sverige?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Low-dose_naltrexone
Citera
2024-05-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jo, i USA experimenterar man med låg dos naltrexon, men den behandlingen finns väll inte tillgänglig i Sverige?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Low-dose_naltrexone
Det finns en forskare i Norge som har haft en studie med LDN. Vet inte om studien fortfarande körs, men det borde gå att hitta honom på nätet. Kanske han kan inkludera dig i studien om den pågår fortfarande.
Citera
2024-05-29, 18:25
Medlem
Citat:
Finns det psykiatriska behandlingar för kroniskt trötthetssyndrom?

Svara inte självklarheter.
Självklart ska man äta sunt, sunda mängder och goda fetter, långsamma kolhydrater och fibrer och få i sig protein (även visst animaliskt).
Självklart ska man träna sin kropp regelbundet flera ggr per vecka.
Självklart ska man släcka på kvällen, inte dricka kaffe sent och man ska ha regelbundna sömnvanor.

Men, kan ni länka till några specifika psykiatriska behandlingar av kroniskt trötthetssyndrom, med medicinering eller med ex kbt?

Är det den diagnosen du har fått av vården?

Hur utspelar symtom dig i din vardag?
Vad säger blodprover, har du annan problematik?
Hur är sömnen och kvaliten av sömnen?
Citera
2024-05-30, 21:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Vad säger blodprover, har du annan problematik?
Hur är sömnen och kvaliten av sömnen?

Du måste vara medveten om att trötthet inte är ett mätbart symptom, det syns inte på några blodprov.

Sömnen har förr varit usel men idag lever jag på mina fonder (självfinansierad sjukpension, ligger ingen annan till last) så då är stressen lägre och sömnen oftast bättre.
Regelbundna sömnvanor varje natt i veckan är väldigt viktigt.

Det ingår i nästan alla diagnoser att diagnosen får inte ställas om symptomen bättre förklaras av någon annan diagnos.

Har du svar på frågan om det idag har kommit några psykiatriska (eller andra) behandlingar för Kroniskt trötthetssyndrom?
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-05-30 kl. 21:49.
Citera
2024-05-30, 21:53
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Äkta ME/CFS ska du inte träna med alls. Har du diagnos? Med ME/CFS ska man spara sin energi.
Man ska inte överanstränga sig, men är man otränad blir man ännu tröttare.
Lagom fysisk aktivitet är individuellt.

Citat:
Tack!
Metoddelen i artikeln du länkade till berättar vad som ingick i behandlingen, sånt som man kan jobba med att förbättra i sitt eget liv.

"patients were then supported with implementing strategies such as monitoring sleep and activity, setting goals, establishing routines, sleep hygiene, avoiding boom and bust cycles of behaviour, reducing excessive avoidance behaviour, tackling stress and addressing unhelpful beliefs which may be interfering with helpful changes. When relevant and appropriate, early childhood trauma will often be included in the formulation of patients' difficulties and may be referred to when patients are tackling unhelpful beliefs or schemas. Difficulties in emotion regulation linked to holding beliefs that expressing negative emotions to oneself or to others is unacceptable are also addressed if such issues become apparent during therapy."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7583448
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-05-30 kl. 21:56.
Citera
2024-05-30, 22:15
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Det finns en forskare i Norge som har haft en studie med LDN. Vet inte om studien fortfarande körs, men det borde gå att hitta honom på nätet. Kanske han kan inkludera dig i studien om den pågår fortfarande.

Naltrexon är motverkar effekten av opioider och även kroppens egna opioider dvs endorfinerna.

Man blir trött av opioider/endorfiner men tar man ett läkemedel som hindrar kroppens endorfiner att fungera, då blir man lite piggare, inte så konstigt.

Men naltrexon behandlar ju inte den egentliga orsaken till den kroniska tröttheten om det är sant att
91% av alla med kroniskt trötthetssyndrom har 14 olika gener som ger följande symptom:
Citat:
Över 90 % av alla med kroniskt trötthetssyndrom har 14 olika gener som påverkar inflammation och autoimmunitet, ämnesomsättning samt stress- och infektionskänslighet: https://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-022-03815-8
Jag tror alla dessa faktorer samverkar, vilket gör det svårt att hitta någon enkel quick fix.
Läs artikeln själv i länken.
14 gener ger problem på de nämnda områdena.

Att ta centralstimulantia eller opioid-antagonister för att bli piggare behandlar inte problem-områdena vid kroniskt trötthetssyndrom.
De är enkla quick fix istället för en verklig behandling.

Finns de inga behandlingar som riktar in sig på problem-områdena som dessa gener skapar?
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-05-30 kl. 22:23.
Citera
2024-05-31, 05:57
Medlem
Citat:
Du måste vara medveten om att trötthet inte är ett mätbart symptom, det syns inte på några blodprov.

Sömnen har förr varit usel men idag lever jag på mina fonder (självfinansierad sjukpension, ligger ingen annan till last) så då är stressen lägre och sömnen oftast bättre.
Regelbundna sömnvanor varje natt i veckan är väldigt viktigt.

Det ingår i nästan alla diagnoser att diagnosen får inte ställas om symptomen bättre förklaras av någon annan diagnos.

Har du svar på frågan om det idag har kommit några psykiatriska (eller andra) behandlingar för Kroniskt trötthetssyndrom?

Var nog kanske en liten dum fråga. Jag var inte medveten om att du har den diagnosen fastställd och haft det under längre tid, för tänkte då att läkare har gått igenom alternativ av läkemedel.

Men hur utspelar dina symtom sig i din vardag?
Vad för läkemedel har du fått prova?

KBT i all är har en funktion men tvivlar att den kroniska tröttheten grundas i tankemönster.

Jag trodde typ att jag led av narkolepsi då jag var oftast helt mos i huvudet och kunde somna helt okontrollerat, har somnat medans jag har varit ute och gått liksom. Visade sig vara vara min adhd (add). Tröttheten försvann med minsta dosen av centralstimulerande. Känner mig dum så i efterhand att jag inte förstod det och har hela livet försökt söka hjälpmedel för symtomen

Jag hoppas att du hittar strategier och behandling. Förstår att det är hemskt att leva med.
Citera
2024-05-31, 16:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Men, kan ni länka till några specifika psykiatriska behandlingar av kroniskt trötthetssyndrom, med medicinering eller med ex kbt?

Utbrändhet skapar förändringar i cellernas struktur i hjärnan. Tar flera år av vila för att återställa. Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9478693/
Citera
2024-05-31, 19:59
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Men hur utspelar dina symtom sig i din vardag?
Vad för läkemedel har du fått prova?
.
Jag är nöjd med att allmänt diskutera och få tips om vad det finns för hjälp att få vid kroniskt trötthetssyndrom, men...
Jag är inte bekväm med att lägga ut min personliga hälsa i detalj på flashback.
Citera
2024-05-31, 20:01
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Utbrändhet skapar förändringar i cellernas struktur i hjärnan. Tar flera år av vila för att återställa. Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9478693/
Rent teoretiskt borde meditation ha viss effekt mot sådana förändringar i nervsystemet, finns sådana studier av meditations effekt på kronisk trötthet.
Jag mediterar ganska ofta, men oregelbundet.
Citera
2024-05-31, 20:13
Medlem
Citat:
Rent teoretiskt borde meditation ha viss effekt mot sådana förändringar i nervsystemet, finns sådana studier av meditations effekt på kronisk trötthet.
Jag mediterar ganska ofta, men oregelbundet.
Har postcovid uteslutits?
Citera
2024-05-31, 21:36
Medlem
Citat:
Naltrexon är motverkar effekten av opioider och även kroppens egna opioider dvs endorfinerna.

Man blir trött av opioider/endorfiner men tar man ett läkemedel som hindrar kroppens endorfiner att fungera, då blir man lite piggare, inte så konstigt.

Men naltrexon behandlar ju inte den egentliga orsaken till den kroniska tröttheten om det är sant att
91% av alla med kroniskt trötthetssyndrom har 14 olika gener som ger följande symptom:

Läs artikeln själv i länken.
14 gener ger problem på de nämnda områdena.

Att ta centralstimulantia eller opioid-antagonister för att bli piggare behandlar inte problem-områdena vid kroniskt trötthetssyndrom.
De är enkla quick fix istället för en verklig behandling.

Finns de inga behandlingar som riktar in sig på problem-områdena som dessa gener skapar?
Det som är spännande med Naltrexone är att i väldigt små doser, så får den paradoxala egenskaper.

Vid den normala dosen på 50mg, så blockerar den effekten av opioider. Men i doser om 0,5mg till 5mg, så får den helt andra egenskaper.

Lågdosnaltrexone får antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper.

Det betyder att om du intar Naltrexone i mycket små doser, så får du inga centralstimulerande effekter. Däremot får du det du efterfrågar; en medicin som riktar in sig på immunrelaterade sjukdomar.

Det har diskuterats i flera forskningsrapporter om svårigheterna för deltagare att dela 50mg-tabletterna på ett sådant sätt så att rätt dos intas.

Jag har inte sett några rapporter som tittar på LDNs påverkan på specifika gener, däremot så reglerar LDN immunförsvaret och måste därför på så sätt även reglera effekten av problem-gener.

Jag anser att alla med autoimmuna sjukdomar borde få möjlighet att prova LDN, eftersom biverkningarna hittills visat sig vara mycket små och fördelarna i många fall enorma. Har läst om folk med autoimmuna sjukdomar som fått tillbaka livskvalité efter att ha påbörjat LDN-behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in