Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-19, 08:38
Medlem
RadioGaGas avatar
Hur går det till om jag som bodelsägare måste hyra en lastbil för att flytta ur saker från dödsboet? Jag betalar lastbilen direkt där jag hyr den men hur gör jag sen? Skickar jag kvittot till den avlidnas bank?
Citera
2024-05-19, 08:55
Medlem
Du hyr den. Betalar. Och hoppas att det finns pengar i dödsboet som ersätter dig i slutändan.
Är ni fler i dödsboet delar ni lämpligtvis på kostnaden direkt.
Citera
2024-05-19, 09:10
Medlem
MarcusDahlmans avatar
anlita flyttfirma? borde finnas sådana som specialliserar sig på det som kan också svara på alla dina frågor. Googla.
Citera
2024-05-19, 09:33
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Du hyr den. Betalar. Och hoppas att det finns pengar i dödsboet som ersätter dig i slutändan.
Är ni fler i dödsboet delar ni lämpligtvis på kostnaden direkt.

Visst, men ska kvittot in i bouppteckningen eller deklarationen?
Citera
2024-05-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Hur går det till om jag som bodelsägare måste hyra en lastbil för att flytta ur saker från dödsboet? Jag betalar lastbilen direkt där jag hyr den men hur gör jag sen? Skickar jag kvittot till den avlidnas bank?

Är bouppteckningen klar och godkänd? Annars kan ni nog råglömma det där med att skicka kvittot till banken.

Är där fler dödsbodelägare? Isf måste alla oavsett vara överens om att det är så ni skall göra.

Det brukliga är att om det är en del av arvskiftet så bekostar ju var och en själva att forsla hem arvegodset.
Citera
2024-05-19, 09:35
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusDahlman
anlita flyttfirma? borde finnas sådana som specialliserar sig på det som kan också svara på alla dina frågor. Googla.

Jag har googlat i säkert 10 timmar. Flyttfirmor tar det som vi inte vill ha. Men jag menar förstås saker som jag vill ha. Många lådor som ska transporteras hem till mig.
Citera
2024-05-19, 09:36
Medlem
MarcusDahlmans avatar
Citat:
Jag har googlat i säkert 10 timmar. Flyttfirmor tar det som vi inte vill ha. Men jag menar förstås saker som jag vill ha. Många lådor som ska transporteras hem till mig.
https://www.vsflyttbyran.se/dodsbo/

https://flyttstadjouren.se/dodsbo/

Tog inte lång tid att googla.
Senast redigerad av MarcusDahlman 2024-05-19 kl. 09:40.
Citera
2024-05-19, 09:37
Medlem
Är du säker på att du flyttar dödsbot och inte din ärvda del av det?
Citera
2024-05-19, 09:39
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Är bouppteckningen klar och godkänd? Annars kan ni nog råglömma det där med att skicka kvittot till banken.

Är där fler dödsbodelägare? Isf måste alla oavsett vara överens om att det är så ni skall göra.

Det brukliga är att om det är en del av arvskiftet så bekostar ju var och en själva att forsla hem arvegodset.

Bouppteckningen är klar men Skatteverkets handläggningstid är 2-3 månader. Vem har tid att vänta så länge när även bostaden ska sägas upp? Jag har googlat i flera dagar om detta och man får tömma bostaden innan bouppteckningen är godkänd om alla är överens.

Okey, så kanske det är med transport av arvegods.
Citera
2024-05-19, 09:50
Medlem
Citat:
Bouppteckningen är klar men Skatteverkets handläggningstid är 2-3 månader. Vem har tid att vänta så länge när även bostaden ska sägas upp? Jag har googlat i flera dagar om detta och man får tömma bostaden innan bouppteckningen är godkänd om alla är överens.

Okey, så kanske det är med transport av arvegods.

Haken är att innan bouppteckningen är godkänd så kan ni endast i riktigt begränsad omfattning företräda dödsboet (gentemot tredje part). Ni kan säga upp bostaden, men ni kan nog knappast hyra lastbil i dödsboets namn.

Eftersom ni som arvtagare ändå i slutändan (när arvet är skiftat) kommer vara de som tar notan på vad som bekostats av dödsboet så kan man ju lika gärna ta och dela på sådana kostnader direkt. Visst det är brukligt att man bekostar begravningen på dödsboet, men det kommer ju bara leda till att det blir så mycket pengar kvar att dela på t.ex.

Brasklappen är förstås att det är på risk att "alla" inte visar sig vara "alla" i slutändan, men skulle det mot förmodan visa sig så ser man lämpligen till att man inte sätter sprätt på arvet innan allt är klappat och klart.
Citera
2024-05-19, 10:02
Medlem
S.O.Stolps avatar
Om bouppteckningen är klar är det ju enklast att du betalar. Sen så får de andra som har fått användning av hyrbilen swisha dig när allt är klart och alla har fått sitt.

Banken kommer inte att betala något nu innan Skttevrket har agerat.
Citera
2024-05-19, 11:31
Medlem
Citat:

Är det verkligen en kostnad som ska belastas dödsboet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in