2024-05-18, 17:22
Medlem
Hej,

Satt mig ned på huk för några dagar sedan och kände en rund liten utbuktning på mitt smalben, till höger om smalbenet liksom. Har aldrig kontakt det innan, men jag tror inte heller att jag känner där alls, sticker ut minimalt.

I mitten av fibulan på högerbenet liksom på smalbenet.

Om jag spänner musklerna på framsidan av smalbenet så är det precis vid det nedre högre hörnet som jag känner den, ser kanske mer svullet ut ān andra benet på samma ställe.

Har ingen slagit i något eller blåmärken på senaste tiden.

Känner dock ingen stor knöl utan något som är som två riskorn kanske och som går att röra på, typ som att det är en sena eller muskel?

Ibland när jag hukar mig ned så känner jag inget mer än att det är en rund liten utbuktning.

Gjorde inte ont innan men nu efter jag pillat så gör det ont fan, och smärtan blir bättre om jag låter bli att pilla.

Det syns inte om jag står upp eller ligger ned, måste vara press på benet liksom av blodet som skapar tryck.
Har mindre hår där med om det spelar någon roll?

Några idéer vad det kan vara?

Är det fritt fram att börja träna eller kräver detta ett besök hos läkaren?
Citera
2024-05-18, 18:19
Avslutad
Låter som en fettknöl?

Smalbenet, skenbenet, heter för övrigt tibia på latin. Fibula är vadbenet, det yttre och mindre av de två.
Citera
2024-05-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Låter som en fettknöl?

Smalbenet, skenbenet, heter för övrigt tibia på latin. Fibula är vadbenet, det yttre och mindre av de två.

Tack för svaret

Jag känner knappt den, försökte känna nu och känner den inte. Liten utbuktning ändå.

Det är typ 2cm från smalbenet som man känner, till höger.

Gör ont när jag pillar i det området, kanske är muskler?
Citera
2024-05-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angestfranskogen
Har mindre hår där med om det spelar någon roll?
Cancer?!
Citera
2024-05-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Cancer?!

Jag vet inte, pårverkar det att man får mindre hår på ett ställe eller va?
Citera
2024-05-19, 10:29
Medlem
Citat:
Jag vet inte, pårverkar det att man får mindre hår på ett ställe eller va?
Jag känner en som hade mycket hår på benen och så plötsligt försvann hårstråna och det visade sig att personen hade cancer. Tycker att du ska kolla upp knölen för säkerhets skull. Bättre att agera i tid.
Citera
2024-05-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Jag känner en som hade mycket hår på benen och så plötsligt försvann hårstråna och det visade sig att personen hade cancer. Tycker att du ska kolla upp knölen för säkerhets skull. Bättre att agera i tid.

Hej,

Nu har du lurat mig din jäkel, ringde en läkare och han frågade om det var ett skämt och att jag skulle andas ut.

Bara en muskel eller liknande, återkom vid smärtor eller svullnad.
Citera
2024-05-19, 23:07
Medlem
Citat:
Hej,

Nu har du lurat mig din jäkel, ringde en läkare och han frågade om det var ett skämt och att jag skulle andas ut.

Bara en muskel eller liknande, återkom vid smärtor eller svullnad.
Nu fick du mig att skratta men det är bra att du tog det seriöst. Cancer behöver inte göra ont alls (till en början) så agera i tid - det kan rädda ditt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in