• 1
  • 2
2024-05-18, 13:47
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JnF7
Just idag har jag inte den tiden, att jag kan vänta 12h då maten ska bli klar ja men i vart fall 17.

Brukar följa det här receptet: https://www.ica.se/recept/ortdressad...vitlok-717536/

Brukar låta de stå ute i 1-2h så blir det rumstemperatur på köttet.
Det receptet verkar tillräckligt bra. Jättegott.
Toppa med lite chevre sista minuterna i ugnen?
Å lite örtsmör/vitlökssmör?
Tunnt skurna rotfrukter/grönsaker som går i ugnen med vitlök?
Blir det ngt kvar i stekpannan och i ugnsformen kan du väl ha lite grädde i o göra en sås med lite kryddor?
Citera
2024-05-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det receptet verkar tillräckligt bra. Jättegott.
Toppa med lite chevre sista minuterna i ugnen?
Å lite örtsmör/vitlökssmör?
Tunnt skurna rotfrukter/grönsaker som går i ugnen med vitlök?
Blir det ngt kvar i stekpannan och i ugnsformen kan du väl ha lite grädde i o göra en sås med lite kryddor?

Stort stort rack för dina tips! Rotfrukter/grönsaker i är tanken. Intressant med chevre på där, ska försöka lösa till det. Inte tänkt på det men ack så gott det kan bli!

Har du skippat ugnen och bara stekt på hög värme 2-4min/sida? Har det gått med tillagnungen så det inte blivit rått i mitten o så? Känns verkligen inte som det går o göra utan ugnen
Citera
2024-05-18, 14:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Stort stort rack för dina tips! Rotfrukter/grönsaker i är tanken. Intressant med chevre på där, ska försöka lösa till det. Inte tänkt på det men ack så gott det kan bli!

Har du skippat ugnen och bara stekt på hög värme 2-4min/sida? Har det gått med tillagnungen så det inte blivit rått i mitten o så? Känns verkligen inte som det går o göra utan ugnen
Jag har väl gjort det för att det inte skall bli så joxigt med ugn oxå.
Steka i så fall på lite lägre värme tror jag så att det inte blir bränt utanpå och rått inuti.
Men rosa inuti är ju okey.
Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gör med just detta kött.
Men något ört/vitlökssmör till chevren kan vara bra så att det inte blir så torrt
Citera
2024-05-18, 14:13
Medlem
Alright tack till dig och er andra för alla tips. Lite rosa är ju ok! Ska testa att enbart steka så får vi se hur gött det blir
Citera
2024-05-18, 15:24
Medlem
Livssynslurks avatar
Har du grill då släng på den där, på med marinad den tid som du nu har innan. Kör den hel, inte för länge, du känner när den är klar.
Släng ihop en rotfruktsgratäng till det, servera med sallad och en dressing/salsa på den.
Citera
2024-05-18, 21:06
Medlem
Nu har du säkert redan tillagat den men nedan har du ett videorecept du kan testa nästa gång.

https://www.youtube.com/watch?v=aLFSNeWMXBw
Citera
2024-05-18, 21:48
Medlem
Grilla till innertemp på 55
Salt och peppar
Någon god sås
Citera
2024-05-19, 00:10
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Hur tillagar ni lammytterfile så den blir så djävla god? Finns ju en hel del tillagningsrecept ute...vissa säger att man ska marinera den o låta stå i 12h! Kan ge det max 3h, har inte den tiden...

Era bästa tillagningstips/recept?
Har aldrig misslyckats. Folk som har smakat blir väldigt förvånade att lammytterfilé kan vara så pass gott. Det är lamm och lamm är väldigt känsligt för att bli för torrt. Så när du tillagar, gör det hellre för kort tid då du kan göra om en rare till medium rare men inte tvärtom.

Själv marinerar jag inte utan tar ut köttet en timme innan tillagning. Torkar av köttet, krydda på (gärna med örtkryddor som timjan och liknade).

Slå på grillen, grilla till 52 grader, låt stå i tio minuter så köttsafterna fördelas och servera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in