2024-05-17, 20:20
Medlem
Gabriel Knights avatar
Alla fans till olika artister har sina egenheter och det får man leva med.
Nåväl pga att det togs upp i tråden om hon skriver låtar själv eller om de bara är skrivna tillsammans med andra så kollade jag upp det.

Här finns en lista på vilka låtar som skrivit själv och vilka hon har skrivit med andra:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_songs_by_Taylor_Swift

Här har Business Insider räknat alla låtar som hon har gjort helt själv och de är 67 stycken enligt artikeln som skrevs den 19 april 2024.
https://www.businessinsider.com/taylor-swift-solo-written-songs-2023-7

För att göra en jämförelse så kollade jag Zara Larsons sångskrivande vilken vi finner i länken nedan. Enligt den listan så har hon endast skrivit låten Nothing helt själv och resten är låtar hon har skrivit med andra eller är helt komponerade av andra. Troligen är inte listan helt komplett men för jämförelsens skull så säger vi att hon har skrivit en handfull låtar helt själv vilket är färre än Taylor oavsett.

Därmed inte sagt att någon av dem är bättre än den andra i låtskrivande utan bara ett konstaterande att Taylor troligen har längre erfarenhet av att skriva egna låtar medan Zara inte har den långa erfarenheten av komposition.

https://www.allmusic.com/artist/zara-larsson-mn0003105903#songs
Citera
2024-05-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123
Ja, världens mest överskattade artist Taylor Swift har kommit till Sverige för allra första gången. Men fokuset i denna tråd kommer vara Taylor Swifts fanbase så kallade "swifties", frågeställningen är egentligen vad fan är det för fel på dessa personer?

Dessa "swifties" beter sig som de personligen känt Taylor sedan barnsben, i en videoartikel på expressen får man se 3 olika "fans", en som gjort naglar med 10 olika swift-album, en som tvingat på sin farsa en cringe tröja. Det mest patetiska av allt är ett "manligt" fan som har en tröja på en av Taylors ex överkryssat. Dessa individer måste ju lida av minst en mentalsjukdom om inte flera? Hur kan man vara så sjukligt investerad i en annan individ som man varken känner och den andra individen vet inte ens om att du existerar?

Om ni inte känner till hennes fanbase sedan tidigare får ni gärna kolla in på följande artikel för djupare kontext:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/piken-mot-swifts-ex-tryckt-den-sjalv/

Ni kan även googla och kolla på videos under termen "swifties" för ännu mer mentalinstabilitet.

De är väl inte speciella på nåt vis. Om man gillar musik är man ibland redo atr gå genom eld och vatten för att se sin favoritartist.
Idrottsfans är betydligt knäppare. Kravalla och slåss för nåt fotbollslag sinnessjukt.
Citera
2024-05-17, 20:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Därmed inte sagt att någon av dem är bättre än den andra i låtskrivande utan bara ett konstaterande att Taylor troligen har längre erfarenhet av att skriva egna låtar medan Zara inte har den långa erfarenheten av komposition.

Jag tror man ska vara lite försiktig med använda termen "komposition". Det är i allmänhet bara fyra ackord och en snarlik melodi i moll.
Citera
2024-05-17, 20:40
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Haha, inget speciellt annorlunda om man tänker tillbaka på: Elvis, Beatles, Doors, Rolling Stones, osv...
Citera
2024-05-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Skillnaden är att förr skapades musik med känsla och hjärta, nu är det en miljardindustri och politiskt.
Ingen Punk.

När var förr ?
Sedan åtminstone 60talet har det hållit på i den här stilen.
Citera
2024-05-17, 20:42
Avslutad
Det handlar inte ens om musik, det handlar inte om Taylor.

Vad får en människa att gilla en viss typ av musik? vad händer i hjärnan när man lyssnar på Swift?

Hur påverkar det man hör och ser hjärnan?

Detta är allt annat än musik då det har en viss effekt.
Citera
2024-05-17, 20:44
Medlem
Swift är en bra förebild för unga tjejer, räcker det inte så ? Varför ska man prata illa om fansen ?
Gör dom någon illa ?
Citera
2024-05-17, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Swift är en bra förebild för unga tjejer, räcker det inte så ? Varför ska man prata illa om fansen ?
Gör dom någon illa ?
På vilket vis är hon en bra förebild?
Citera
2024-05-17, 20:52
Medlem
Korv-Bajss avatar
Ska jag skämmas eller vara stolt över att jag måste googla för att få reda på vem Taylor Swift är?
Citera
2024-05-17, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ska jag skämmas eller vara stolt över att jag måste googla för att få reda på vem Taylor Swift är?
Visste inte heller. Men googlade och insåg att det var ett fenomen.
Skvalmusik i radion som man inte höjer ljudet på.
Citera
2024-05-17, 20:55
Medlem
De skadar ingen så ser inte problemet ?🙂
Citera
2024-05-17, 21:03
Bannlyst
Underbara konsertbesökare. Jag skulle också vilja vara där. Att det är lite Max Martin och inte Håkan och Broder Daniel eller Nordman får man ta när dom vackra unga festar. Det är iaf inte nån vidrig Boyonce eller jay z, når dagens unga festar och har kul. Jag skulle vara där och be om country-låt från US of A.

Sen att det finns mycket bättre musik som inte är gjord i labb av producenter i plastkäder, får man ha överseende av. Det är Okej.
Senast redigerad av erytmenus-o 2024-05-17 kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in