Citat:
Ursprungligen postat av DrPhilifjonkan
Jag tror faktiskt inte att moralen har i sin grund inte baseras på någon genomtänkt uppfattning om att man ska respektera andra människor eller dylikt. Jag tror att moralen tillkom genom evolutionen, genom känslan empati. Grupper som bryr sig om och hjälper varandra har större chans att klara sig mot rovdjur och i hårda miljöer. Sen har den känslan tagit sig olika kulturella uttryck, som uppfattningar hur man ska behandla andra människor.
Och när man ser moralen som en biprodukt av evolutionen och människans kulturella utveckling så känns det i alla fall för mig rätt svårt att hitta några genomtänkta belägg för motivering sin moral.
Det är mycket möjligt att moralen har många praktiska förklaringar så som att den tillkom till viss del av den biologiska evolutionen. Den mest bidragande praktiska faktorn tror jag är att moralen har uppkommit i en samhällsmessig evolution, samhällen och kulturer som tar till sig en moral har historiskt sätt klart sig bättre än samhällen som inte gör det. (jämför religon) Historiskt sätt så har religon och moral ofta gått hand i hand och mycket av dagens moral är har sin grund i kristendomen.
Att man inte ska kunna motivera moralen pga att den "är en biprodukt" av människans kulturella/biologiska utveckling är fel. Det är möjligt att moral inte går att motivera, men att den har tillkommit på detta sätt har inte med saken att göra. Vad man dock kan påpeka är att folk som tror på moral antagligen har fördomar om att moralen ska stämma och ska gå att motivera.
Citat:
Ursprungligen postat av DrPhilifjonkan
Men vad menar du med syfte egentligen? Menar du ur ett biologiskt perspektiv som fortplantning eller att man väljer sitt eget liv? Jag förstår inte varför man kan utgå från att man ha något syfte.
Hmm min tes i förra inlägget är svår att förklara men jag ska göra ytterligare ett försök. För att klargöra lite: Vad jag försöker göra är att motivera någon sorts respekt för andra människor och "en sorts moral", jag har inte för avsikt att motivera dagens moral till punkt och pricka.
Med "syfte" menar jag snarare att dem flesta värdesätter sitt eget liv och sin egen subjektiva upplevelse av världen. Denna värdesättning är ur ett emotionellt och tankemässigt perspektiv. Vad jag menar är alltså att jag förutsätter att det finns
en mening med att leva,
inte att det finns en mening med livet.(I den bemärkelsen att någon varelse/kraft som är högre än oss har satt hos här på jorden för att göra något specifikt)
Om man inte ser något sådant värde i sitt eget liv så fungerar inte min motivering