Citat:
Ursprungligen postat av DrPhilifjonkan
Jag tror faktiskt inte att moralen har i sin grund inte baseras p ngon genomtnkt uppfattning om att man ska respektera andra mnniskor eller dylikt. Jag tror att moralen tillkom genom evolutionen, genom knslan empati. Grupper som bryr sig om och hjlper varandra har strre chans att klara sig mot rovdjur och i hrda miljer. Sen har den knslan tagit sig olika kulturella uttryck, som uppfattningar hur man ska behandla andra mnniskor.
Och nr man ser moralen som en biprodukt av evolutionen och mnniskans kulturella utveckling s knns det i alla fall fr mig rtt svrt att hitta ngra genomtnkta belgg fr motivering sin moral.
Det r mycket mjligt att moralen har mnga praktiska frklaringar s som att den tillkom till viss del av den biologiska evolutionen. Den mest bidragande praktiska faktorn tror jag r att moralen har uppkommit i en samhllsmessig evolution, samhllen och kulturer som tar till sig en moral har historiskt stt klart sig bttre n samhllen som inte gr det. (jmfr religon) Historiskt stt s har religon och moral ofta gtt hand i hand och mycket av dagens moral r har sin grund i kristendomen.
Att man inte ska kunna motivera moralen pga att den "r en biprodukt" av mnniskans kulturella/biologiska utveckling r fel. Det r mjligt att moral inte gr att motivera, men att den har tillkommit p detta stt har inte med saken att gra. Vad man dock kan ppeka r att folk som tror p moral antagligen har frdomar om att moralen ska stmma och ska g att motivera.
Citat:
Ursprungligen postat av DrPhilifjonkan
Men vad menar du med syfte egentligen? Menar du ur ett biologiskt perspektiv som fortplantning eller att man vljer sitt eget liv? Jag frstr inte varfr man kan utg frn att man ha ngot syfte.
Hmm min tes i frra inlgget r svr att frklara men jag ska gra ytterligare ett frsk. Fr att klargra lite: Vad jag frsker gra r att motivera ngon sorts respekt fr andra mnniskor och "en sorts moral", jag har inte fr avsikt att motivera dagens moral till punkt och pricka.
Med "syfte" menar jag snarare att dem flesta vrdestter sitt eget liv och sin egen subjektiva upplevelse av vrlden. Denna vrdesttning r ur ett emotionellt och tankemssigt perspektiv. Vad jag menar r allts att jag frutstter att det finns
en mening med att leva,
inte att det finns en mening med livet.(I den bemrkelsen att ngon varelse/kraft som r hgre n oss har satt hos hr p jorden fr att gra ngot specifikt)
Om man inte ser ngot sdant vrde i sitt eget liv s fungerar inte min motivering