2024-05-17, 02:08
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djongo
Vi vet precis vad du menar.

Beror på kulturmarxism. Ärligt alltså, svenskar pratade inte såhär för 500 år sedan. Då var det formellt och riktigt. Rakt.

Idag är det ”jaaaa men ja ska ju ut mä hunden å så får vi sseee efter det va?”

Svenskar pratade inte så på 80 och 90-talet heller.
Citera
2024-05-17, 02:21
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Svenskar pratade inte så på 80 och 90-talet heller.

Lyssna på den tidigare högerledaren amiral Arvid Lindman som talar i samband med sin 70-rsdag (1932). Så ska det låta Och klokt dessutom. Det var tider det.

https://www.youtube.com/watch?v=bOhIfBLTcJg
Citera
2024-05-17, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JointFimp
Kan någon förklara varför det finns typ gränser och zoner där det finns svenskar som pratar så. Där jag växte upp pratade alla svenskar normal svenska. Sen när jag blev äldre och började jobba träffade jag ofta svenskar som snackade som att dom vill ha en kuk rakt upp i röven.

Överklassen slänger sig ju med en del uttryck och har sina egna idéer om hur vissa ord ska uttalas men på det stora tycker jag nog dom pratar väldigt korrekt och välartikulerad svenska.

Vi wt/arbetarklass har väl inte alltid ett så stort ordförråd, sen smyger det sig ju väldigt ofta in slanguttryck etc, men inte låter det bög/ansträngt. Det tycker jag inte.

Om jag skulle gissa så är det akademiker du syftar på.
Citera
2024-05-17, 04:27
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Dessa typer av språkliga bögerier är ett renodlat Stockholmsfenomen. Prova åk norrut så hör du att dessa bögerier inte förekommer, eventuella utstickare slås ned snabbt.
Citera
2024-05-17, 04:38
Medlem
Kom till Skåne, TS. Här pratar vi som män
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Fast svenska är ju ett hyfsat maskulint språk med ganska tunga språkljud. Kolla på norskan och danskan istället. Där bögsvamlas det. Den bögigaste dialekten (egentligen sociolekten) i svenskan är ju annars förortssvenskan. De drar på orden som om de verkligen redan HAR en kuk i röven:

"Jalla jaaaooo", "Varför loooo", "Vad händer breee", "Nej yahniii"
What? Danskan är fan maskulin om nån, norskan kan ni behålla däruppe i fjollholm - samma skit.
Tar 08-ortensvenska före fin-i-kanten-sthlmska anyday - man hör ju inte ens på dom att dom är från Sthlm = bra jobbat shebäbs
Citera
2024-05-17, 05:18
Medlem
Citat:
Vad är kemin bakom det där med att svenskar pratar så efterblivet och bögigt?
En svensk säger inte "Jag va ute och sola igår" en svensk säger istället "Deee vaa såå himla härligt de va tjusigt men det blev ju givetvis så lurt när solen gick ner o sa hejdå chip chop på den ja" och så säger dom inte vanligt djupt jaaaa dom säger ett snabbt ja och utalar det "jia"
Ni vet vad jag menar.

Kan det ha och göra med att de personerna du refererar till har en mycket mer välartikulerad flora i sitt språk än vad du har? De kan också ha en mer upplöst bild av världen och därmed ett större register för mycket? Eller så är det en kombination av bägge två? I vilket fall är det bara förorten patrask som överhuvudtaget pratar i termer om att något är bögigt.
Citera
2024-05-17, 05:27
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Svenskar från Stockholm och svenskar som bor på landet snackar som att dom vill verkligen få i sig kuk.
Stockholmare pratar som att dom läser en godnatt saga åt ett barn. Dom pratar som Vanna Rosenberg.
På landet snackar dom som Stockholmare men x3 värre plus med deras egna skit inavels dialekt som dom har.

Önsketänk från din sida!
Citera
2024-05-17, 06:40
Medlem
Testosteronbrist?
Därför kvinnorna instinktivt välkomnat arabiska män?

Gifter/p-piller/syntetiska hormoner i drcksvattnet?
Citera
2024-05-17, 06:51
Avslutad
Språket förändras konstant. För 500 år sedan reformerades språket i Sverige för att inte låta så danskt. Det var då på 1520 talet då nya översättningen av Bibeln kom. Det höll sig till 1730 ungefär.
Sedan blev ju franskan ett mode från 1700 talet och tyskan har vi ju också ett större ordförråd ifrån.

De som klagar på detta, låt säga en person från mellanöstern eller från Afrika eller annat "coolt" land...
Hur har ert språk förändrats genom århundradena? Berätta gärna!
Citera
2024-05-17, 06:54
Medlem
Citat:
En svensk säger inte "Jag va ute och sola igår" en svensk säger istället "Deee vaa såå himla härligt de va tjusigt men det blev ju givetvis så lurt när solen gick ner o sa hejdå chip chop på den ja" och så säger dom inte vanligt djupt jaaaa dom säger ett snabbt ja och utalar det "jia"
Ni vet vad jag menar.

Det är stockholmare som pratar sådär. Feminit, lite fjortis och drar ut orden.
Citera
2024-05-17, 07:13
Medlem
Sverighiztans avatar
Fattar precis vad du menar.

Har en på mitt jobb som på riktigt låter en svensk version av Mr. Slave från South Park.

Äckligt att lyssna på.
Citera
2024-05-17, 07:22
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ni vet vad jag menar.

Alla pratar inte som Vanheden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in