2024-05-17, 00:16
Medlem
JointFimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GroggNazisten
Så där låter inte folk jag pratar med i alla fall. Så vilka Svenskar syftar du på? Stockholmare, mediafolk eller SFI studenterna?
Stockholmare och de flesta som bor på landet typ Dalarna eller nåt. Då menar jag inte dialekten jag menar alltså att istället för att säga en mening rakt på sak lägger man till massa efterblivna bög ord.
Såna där svenskar kan man placera i samma rum med SFI studenterna. Att prata så där är inte riktig svenska.
Citera
2024-05-17, 00:31
Medlem
JointFimps avatar
Kan någon förklara varför det finns typ gränser och zoner där det finns svenskar som pratar så. Där jag växte upp pratade alla svenskar normal svenska. Sen när jag blev äldre och började jobba träffade jag ofta svenskar som snackade som att dom vill ha en kuk rakt upp i röven. Såna där svenskar förstår inte när man pratar med dom rakt på sak. När man säger nåt rakt på sak det tar 5 sek innan dom svarar. . Dom fattar bara när man börjar snacka som dom "Skulle du inte ut med lil hundisen ikväll ute på jakt då gumman"
Citera
2024-05-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djongo
Du kände dig träffas av TS? Go figure…

Jodå, man vet ju om sederna. Att någon här eller där anser att det är bögigt är irrelevant.

Du tar en ställning för att sedan nonchalera när den diskuteras. Bögigheten är själva diskussionen. Och vad som är bögigt förändras med tiden då det inte finns någon definition. Och du tror fortfarande på något sätt att du vet vad som gällde 500 år sedan eftersom du vet vad fonetik är.
Citera
2024-05-17, 00:35
Medlem
Cletus638s avatar
kanske är bögar?
Citera
2024-05-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JointFimp
Vad är kemin bakom det där med att svenskar pratar så efterblivet och bögigt?
En svensk säger inte "Jag va ute och sola igår" en svensk säger istället "Deee vaa såå himla härligt de va tjusigt men det blev ju givetvis så lurt när solen gick ner o sa hejdå chip chop på den ja" och så säger dom inte vanligt djupt jaaaa dom säger ett snabbt ja och utalar det "jia"
Ni vet vad jag menar.
Vi pratar avslappnat. Inte vårt problem att du söker bråk och är efterbliven. 🤷
Citera
2024-05-17, 01:00
Medlem
norrlänningar och skåningar pratar inte bögigt men övriga gör tycker jag också. Spec Stockholm. Sen är många bögar också nuförtiden.
Citera
2024-05-17, 01:01
Medlem
DrLECTERs avatar
Stockholmardjävlarna speciellt de yngre har snott Göteborgarnas bokstav I.
Så fort bokstaven I så blir det ett långt IIIIIIII precis som i siiill
Detta hör samman med att många av dagens unga aldrig fått lära sig att artikulera och
öppna tjäften ordentligt utan de försöker prata med så stängd mun som möjligt.
Stockholmarna har i alla tider varit en avart mot mcket av det sunda förnuftet.
Är det något de verkligen visat vägen i är konsten att glo i telefonen oavsett var de befinner sig.
Det gör de på de flesat ställen men att Stockholemarna inte skulle haka på detta vansinne är inte
att tänka.
Stockholm en av världens ljuvligaste huvudstäder där den ligger på öar som ett bäverbo.
Ett fantastiskt bygge men vissa grupper borde sitta på Beckomberga då hade det blivt tomt på gatorna.
Nej fram med telefonen in i apparna och fortsätt - Gå gärna ut mitt i gatan så får Ni gratis skjuts.
dvs med Ambulans
Citera
2024-05-17, 01:12
Avstängd
EpicUsernames avatar
Det gör vi inte, inte mer än invandrare. Har inget och göra med etniciteten.
Dessutom så finns det bögar som pratar med mycket maskulin röst, straighta med feminin.

Att kalla något "bögigt" säger att du är osäker i din egna sexualitet.
Citera
2024-05-17, 01:42
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:

Vi svenskar brukar säga "den som nämnde't, han klämde't". Englska är väl kanske "takes one to know one?"

Citat:
Ni vet vad jag menar.

Nej, inte ett dugg. Har aldrig någonsin hört någon i min bekantaskapkrets uttala sig så som du påskiner.
Citera
2024-05-17, 02:01
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
En svensk säger inte "Jag va ute och sola igår" en svensk säger istället "Deee vaa såå himla härligt de va tjusigt men det blev ju givetvis så lurt när solen gick ner o sa hejdå chip chop på den ja" och så säger dom inte vanligt djupt jaaaa dom säger ett snabbt ja och utalar det "jia"
Ni vet vad jag menar.
Fast svenska är ju ett hyfsat maskulint språk med ganska tunga språkljud. Kolla på norskan och danskan istället. Där bögsvamlas det. Den bögigaste dialekten (egentligen sociolekten) i svenskan är ju annars förortssvenskan. De drar på orden som om de verkligen redan HAR en kuk i röven:

"Jalla jaaaooo", "Varför loooo", "Vad händer breee", "Nej yahniii"
Citera
2024-05-17, 02:02
Medlem
Inkommers avatar
Sluta umgås med bögar så slipper du höra fjolliga röster och fraser.
Citera
2024-05-17, 02:05
Avstängd
Comitiums avatar
Svenskar borde lära sig att tala rent, bögigt eller ej är inte frågan. De borde lära sig att tala som Edvin Adolfsson eller Sickan Carlsson. De kunde verkligen artikulera och talade riktig svenska. Jag säger bara Inga Tidblad! Men de där känner ni väl inte ens till. Det går utför med svenska språket. Oj, oj, oj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in