2024-05-16, 23:46
Medlem
JointFimps avatar
Vad är kemin bakom det där med att svenskar pratar så efterblivet och bögigt?
En svensk säger inte "Jag va ute och sola igår" en svensk säger istället "Deee vaa såå himla härligt de va tjusigt men det blev ju givetvis så lurt när solen gick ner o sa hejdå chip chop på den ja" och så säger dom inte vanligt djupt jaaaa dom säger ett snabbt ja och utalar det "jia"
Ni vet vad jag menar.
Citera
2024-05-16, 23:54
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djongo
Ärligt alltså, svenskar pratade inte såhär för 500 år sedan.

Ljudupptagning?
Citera
2024-05-16, 23:55
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointFimp

Troligen begränsat till din umgängeskrets i trakterna kring Stockholm, det vill säga mälardialekt. Vi andra talar inte så.
Citera
2024-05-16, 23:56
Medlem
Så där låter inte folk jag pratar med i alla fall. Så vilka Svenskar syftar du på? Stockholmare, mediafolk eller SFI studenterna?
Citera
2024-05-16, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JointFimp
En svensk säger inte "Jag va ute och sola igår" en svensk säger istället "Deee vaa såå himla härligt de va tjusigt men det blev ju givetvis så lurt när solen gick ner o sa hejdå chip chop på den ja" och så säger dom inte vanligt djupt jaaaa dom säger ett snabbt ja och utalar det "jia"
Ni vet vad jag menar.
Bara tjockhultare som pratar bögigt. Resten av svenskarna kan föra sig som det bör.
Citera
2024-05-17, 00:02
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Fonetik.

Konungin han beddis antswar,um the willo honom husit faaok stadhin, under husit laa. The sagdo at the willo thet gerna lata. The borgara upa husit sathaok the köpmen i stadhin bodhothe wämpto sik ok hosin skodhook willo konungenom bestaaok willo han bort fra stadhin slaok gingo ut a Norramalm.
Citera
2024-05-17, 00:04
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Du vet inte vad fonetik är?

Absolut, men undrar alltjämt hur du känner vardagssvenskans fonetik från fornstora dagar? Vi har bara skriftspråk att gå efter. Om du inte har en ljudupptagning, alltså.
Citera
2024-05-17, 00:07
Medlem
Citat:
Vi vet precis vad du menar.

Beror på kulturmarxism. Ärligt alltså, svenskar pratade inte såhär för 500 år sedan. Då var det formellt och riktigt. Rakt.

Idag är det ”jaaaa men ja ska ju ut mä hunden å så får vi sseee efter det va?”

Det är väl en självklarhet att vi inte pratade som idag för 500 år sedan. Jämförelsen är komisk och har ingenting med ämnet att göra. Har du en tidsmaskin? Jag vill gärna låna den tack.
Citera
2024-05-17, 00:07
Medlem
JointFimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Troligen begränsat till din umgängeskrets i trakterna kring Stockholm, det vill säga mälardialekt. Vi andra talar inte så.
Svenskar från Stockholm och svenskar som bor på landet snackar som att dom vill verkligen få i sig kuk.
Stockholmare pratar som att dom läser en godnatt saga åt ett barn. Dom pratar som Vanna Rosenberg.
På landet snackar dom som Stockholmare men x3 värre plus med deras egna skit inavels dialekt som dom har.
Citera
2024-05-17, 00:11
Bannlyst
Stockholmare ( vissa rika) låter kanske bögigt, men annars så tycker jag inte det låter bögigt
Citera
2024-05-17, 00:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Verkar viktigt för trådstartaren att starta ännu en för vilken gång i ordningen hata-Sverige-tråd, knappt urskiljbar från tex (FB) Varför pratar vissa svenskar som att dom är efterblivna?. Vad är agendan?
Citera
2024-05-17, 00:16
Medlem
Citat:
Fonetik.

Hur vet du att andra inte tyckte att vissa personer pratade bögigt även med fonetik? Spelar ingen roll hur du vrider och vänder på detta, vad du säger är bara spekulation och omöjligt att ta reda på. Inlägget från start är redan skrattretande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in