Jag fick psykos efter droger och misstänktes lida av paranoid eller schizotypal personlighetsstörning. Efter att det hade gått över ansåg läkare att jag hade autism asperger, vilket senare ändrades till schizoid personlighetsstörning. Det senare har inte ändrats på evigheter.
2. Stämmer definitivt inte utan bara när jag märker att socialt smalltalk förväntas.
3. Känner inte behov att för sakens skull göra saker med andra om de effektivare kan lösas själv.
4. Inte "smalltalk-vänner" som söker min validering. Jag har och söker däremot fler djupa, ärliga och känslosamma vänner om sådana dyker upp.
5. Varför skulle jag bry mig om vad sociala simpla "primater" har för åsikter?
6. INTJ-personligheter behöver på förhand bestämda syften, mål och anledningar att uppnå dessa. Logiska "projekt" som kan motiveras utifrån egna bevekelsegrunder och preferenser om vad jag anser vara viktigt.
7. Försöker inte interagera med folk som faller mig i smaken eller så smidigt och lite som möjligt.
8. Reflektion och rannsakan gäller inte bara mig själv utan alltifrån universum, politik, juridik, ekonomi, psykologi mm.
9. Jag har inte lust att tillfredsställa andra utan vill såklart att sex ska vara på mina villkor.
Vad anser ni vara konstigt med mina förklaringar hittills? Frågor på det... Varför klassas schizoid som en personlighetsstörning?
Citat:
1. Handlar om av vilken anledning en annan default approach till andra skulle gynna mig när jag inte är kall och likgiltig till mer än dem som jag inte känner intresse för.
https://en.wikipedia.org/wiki/Schizo...ality_disorder
1. Känslomässigt kall, likgiltig och/eller så har personen ett platt känsloliv.
2. Bristande förmåga att uttrycka sina känslor
3. Föredrar i nästan alla lägen ensamma aktiviteter framför sociala aktiviteter
4. Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och önskar heller inte ha några sådana relationer.
5. Oberörd av såväl beröm eller kritik.
6. Känner glädje av få, om några, aktiviteter.
7. Bryr sig inte om sociala normer - men har heller ingen lust att avsiktligt bryta mot normerna
8. Spenderar överdrivet mycket tid till att fantisera och själviaktta.
9. Mycket liten - om någon som helst - lust att ha sex med andra
1. Känslomässigt kall, likgiltig och/eller så har personen ett platt känsloliv.
2. Bristande förmåga att uttrycka sina känslor
3. Föredrar i nästan alla lägen ensamma aktiviteter framför sociala aktiviteter
4. Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och önskar heller inte ha några sådana relationer.
5. Oberörd av såväl beröm eller kritik.
6. Känner glädje av få, om några, aktiviteter.
7. Bryr sig inte om sociala normer - men har heller ingen lust att avsiktligt bryta mot normerna
8. Spenderar överdrivet mycket tid till att fantisera och själviaktta.
9. Mycket liten - om någon som helst - lust att ha sex med andra
1. Väldigt få (om några) nära relationer och önskar heller inte ha några sådana relationer, inte ens med familjemedlemmar
2. Föredrar i nästan alla lägen ensamma aktiviteter framför sociala aktiviteter
3. Har obefintligt eller litet intresse för sex med andra
4. Känner glädje av få, om några, aktiviteter
5. Få eller inga nära vänner eller bekanta som inte är nära släktingar
6. Oberörd av såväl beröm eller kritik.
7. Känslomässigt kall, likgiltig och/eller så har personen ett platt känsloliv.
2. Föredrar i nästan alla lägen ensamma aktiviteter framför sociala aktiviteter
3. Har obefintligt eller litet intresse för sex med andra
4. Känner glädje av få, om några, aktiviteter
5. Få eller inga nära vänner eller bekanta som inte är nära släktingar
6. Oberörd av såväl beröm eller kritik.
7. Känslomässigt kall, likgiltig och/eller så har personen ett platt känsloliv.
2. Stämmer definitivt inte utan bara när jag märker att socialt smalltalk förväntas.
3. Känner inte behov att för sakens skull göra saker med andra om de effektivare kan lösas själv.
4. Inte "smalltalk-vänner" som söker min validering. Jag har och söker däremot fler djupa, ärliga och känslosamma vänner om sådana dyker upp.
5. Varför skulle jag bry mig om vad sociala simpla "primater" har för åsikter?
6. INTJ-personligheter behöver på förhand bestämda syften, mål och anledningar att uppnå dessa. Logiska "projekt" som kan motiveras utifrån egna bevekelsegrunder och preferenser om vad jag anser vara viktigt.
7. Försöker inte interagera med folk som faller mig i smaken eller så smidigt och lite som möjligt.
8. Reflektion och rannsakan gäller inte bara mig själv utan alltifrån universum, politik, juridik, ekonomi, psykologi mm.
9. Jag har inte lust att tillfredsställa andra utan vill såklart att sex ska vara på mina villkor.
Vad anser ni vara konstigt med mina förklaringar hittills? Frågor på det... Varför klassas schizoid som en personlighetsstörning?