2024-05-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Sydkoreansk specialitet. Nej, kineser äter inte hund.

Den här tråden osar av okunskap och hat, och ingen av de som uttalar sig föraktfullt om det kinesiska köket lär ha varit i Kina.

Nej, kineser tar inte tillvara på allt från djuret på grund av "kommunism", utan det är en flertusenårig kultur med paralleller i Väst. Oaktat att Kina övergav kommunismen i allt annat än namn 1978 och att kulturen är gemensam över hela den kinesiska kultursfären omfattande Taiwan, Singapore, Malyasia med flera.

Man finner förstås skräp och fusk i Kina som på alla andra ställen, men i stort är den kinesiska matkulturen fullständigt överlägsen västerländsk, framförallt det svenska falukorvsköket.

https://www.youtube.com/watch?v=5enpq90YgBk
https://www.youtube.com/watch?v=ZoQnm3Tnp2g

De äter hund i Kina. De olika kinesiska köken har allt från vara sämst till bland de bästa

https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_meat#By_region
Citera
2024-05-14, 13:01
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Du glömde nämna hur slemmig kinamat är. Har förvisso bara ätit kinamat i Sverige, men den är säkert ännu slemmigare i Kina.
Slemmigt men mättande. Det är huvudsaken.
Citera
2024-05-14, 13:55
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Haha nej jag trollar inte, jag kan ingenting om fucking kinamat låt mig vara.

Sägs att det finns en secret meny hos bättre kinesiska restauranger i Sverige och Europa som är anpassade för kineser på resa.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1154494

Låter inte speciellt kul för svenska smaklökar
Citera
2024-05-14, 15:22
Medlem
Det är absolut inget fel på maten i Kina, otroligt varierande och mycket färsk mat med massor av olika grönsaker.
Jag åt ju då enbart på olika bättre restauranger så jag vet ju inte hur Herr och Fru Chang äter där hemma.
Ps. Det enda som var rent ohyggligt var fermenterad/jäst tofu, fy helvete!
Citera
2024-05-14, 15:24
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Bäst är ju ändå aphjärna. Spänn fast en apa sittande under ett bord med ett runt hål i mitten, så att översta delen av aphuvudet sticker upp. Avlägsna skallbenet försiktigt utan att döda apan. Sedan är det bara att njuta av delikatessen!
Den scenen från Faces of Death är inte äkta. Det är inte scenen från andra Indiana Jones-filmen heller.
Citera
2024-05-14, 17:22
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Kina är stort och mat varierar mellan provinserna
En seafoodrestaurang i provinsen jag spenderat mycket tid i, så äts allt från havsanemon till sjögurka
När man kommer till restaurangen får man ofta en kopp te, sen väljer man vad man vill äta i ett rum fyllt med akvarier med alla möjliga djur från havet.
De flesta har man aldrig sett tidigare som nyanländ svennebanan
Citera
2024-05-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Vet inte säkert men kineser verkar vara bland de värsta att äta allt som kryper, krälar, flyger och ringlar.
När de fastnar i tullfiltren så har de med sig en massa geggiga paket som stinker as och det är näbbar, klor, ögon, prutthål, tassar o svansar i matpaketen i resväskorna.

Det verkar inte heller bekomma dessa aliensfolk att krubbet ligger i värmen i flera dygn.

I mänsklighetens begynnelse anar jag att man fick äta allt som gjorde att man överlevde, men....

Har de aldrig reformerat sin kost som väst verkar gjort?,
gillar de inte en rejäl plankstek med en stor stark?

(Är det för att som råttorna kunna överleva jordens stundande undergång bättre?)

Har ni några roliga vetenskapligt uttömmande svar?
Därför att kineser är äckliga.
Citera
2024-05-14, 19:49
Medlem
Det är mindre än en livstid sedan kina va utfattigt. Alltså helt oförståeligt fattigt. Fler människor än någonstans på jorden har dött av svält i det där landet. Så det är inte konstigt att det ännu är kvar "äta absolut allt som existerar" i deras matkultur..
Citera
2024-05-14, 20:36
Medlem
Storstark68s avatar
Dim sum. Ett måste att äta i Hongkong!
Char siu (Chinese bbq) Med en fantastisk röd färg, glansig av marinad och perfekt grillat, är smakrika fläskköttet Char Sui svårt att inte älska.
Wonton noodles.
Sweet and sour pork.
Pekinganka.
Hot pot.
Egg tarts (dan ta)
Milk tea.
Etc
Citera
2024-05-14, 20:42
Medlem
Människor som dig lever på ett nervgift och halv-/helfabrikat och frågar dig varför det finns människor som tar vara på alla resurser runt dem?

Du är anledningen till att samhället är en pseudo-mongo verksamhet.
Citera
2024-05-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Vet inte säkert men kineser verkar vara bland de värsta att äta allt som kryper, krälar, flyger och ringlar.
När de fastnar i tullfiltren så har de med sig en massa geggiga paket som stinker as och det är näbbar, klor, ögon, prutthål, tassar o svansar i matpaketen i resväskorna.

Det verkar inte heller bekomma dessa aliensfolk att krubbet ligger i värmen i flera dygn.

I mänsklighetens begynnelse anar jag att man fick äta allt som gjorde att man överlevde, men....

Har de aldrig reformerat sin kost som väst verkar gjort?,
gillar de inte en rejäl plankstek med en stor stark?

(Är det för att som råttorna kunna överleva jordens stundande undergång bättre?)

Har ni några roliga vetenskapligt uttömmande svar?
Nu för tiden äter de väl mycket mindre konstiga saker. När jag var där på slutet av 80-talet och jobbade för ett svenskt företag under ett år i alla möjliga hålor var det verkligen hardcore.
Först och främst så är det fruktansvärt fuktigt på sommaren i Kina så man vill ha färska saker som inte ruttnat. Färskast är naturligtvis levande så man åt mycket sånt. I Kanton på matmarknaderna kryllade det av levande djur. Däggdjur, fåglar och annat. Hörde att man åt aphjärna från levande apor genom ett hål i borden på restaurangerna men såg inte något sånt själv. Men däremot så bjöd kunden på finaste restaurangen i Kanton där de serverade katt och ormsoppa. Man fick välja orm i akvarier där de slingrade runt. Kineserna varnade mig för att ormen och katten kan fightas i magen. Deras sätt att säga att det kunde vara svårsmält. Men helt Ok smak. I norra Kina var det mycket hund. De stod ut med vägkanterna och sålde hund som var upphängda.
Blev bjuden på fin stormiddag. Då kom det in med grillade hela griskultingar. Såg väldigt gott ut. Tyvärr var delikatessen späcket så allt kött gick de bort med. Har hundratals andra exempel på kinesernas matvanor men det hör var ett utdrag.
Citera
2024-05-14, 22:18
Är det sant att man på kinesiska menyer kan välja mellan ägg utan foster och ägg med foster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in