Citat:
Ursprungligen postat av
lyckeboby
Vet inte säkert men kineser verkar vara bland de värsta att äta allt som kryper, krälar, flyger och ringlar.
När de fastnar i tullfiltren så har de med sig en massa geggiga paket som stinker as och det är näbbar, klor, ögon, prutthål, tassar o svansar i matpaketen i resväskorna.
Det verkar inte heller bekomma dessa aliensfolk att krubbet ligger i värmen i flera dygn.
I mänsklighetens begynnelse anar jag att man fick äta allt som gjorde att man överlevde, men....
Har de aldrig reformerat sin kost som väst verkar gjort?,
gillar de inte en rejäl plankstek med en stor stark?
(Är det för att som råttorna kunna överleva jordens stundande undergång bättre?)
Har ni några roliga vetenskapligt uttömmande svar?
Nu för tiden äter de väl mycket mindre konstiga saker. När jag var där på slutet av 80-talet och jobbade för ett svenskt företag under ett år i alla möjliga hålor var det verkligen hardcore.
Först och främst så är det fruktansvärt fuktigt på sommaren i Kina så man vill ha färska saker som inte ruttnat. Färskast är naturligtvis levande så man åt mycket sånt. I Kanton på matmarknaderna kryllade det av levande djur. Däggdjur, fåglar och annat. Hörde att man åt aphjärna från levande apor genom ett hål i borden på restaurangerna men såg inte något sånt själv. Men däremot så bjöd kunden på finaste restaurangen i Kanton där de serverade katt och ormsoppa. Man fick välja orm i akvarier där de slingrade runt. Kineserna varnade mig för att ormen och katten kan fightas i magen. Deras sätt att säga att det kunde vara svårsmält. Men helt Ok smak. I norra Kina var det mycket hund. De stod ut med vägkanterna och sålde hund som var upphängda.
Blev bjuden på fin stormiddag. Då kom det in med grillade hela griskultingar. Såg väldigt gott ut. Tyvärr var delikatessen späcket så allt kött gick de bort med. Har hundratals andra exempel på kinesernas matvanor men det hör var ett utdrag.