2024-05-14, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Sån där gryta där det typ sticker upp en fot från en fågel, bland annat gojs. Trådstartaren sammanfattar saken bra.

Om bröstet och fina biten på en gås kostar 10, så kostar fötterna 40. Är en delikatess i Kina.
De gillar det. Restauranger som bara serverar grodgrytor är också vanliga.
Inget nytt under solen, har alltid vart så i tusentals år, och vi kan gå vidare i livet.
De är inte häften så äckliga eller smutsiga som araber i alla fall. Och ja jag har vart där med.
Citera
2024-05-14, 07:47
Ja varför gör dom det för? Hur kan det komma sig?
Citera
2024-05-14, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Såg även (av misstag) en video från nån jävla vidrig hundköttsfestival i Kina där en psykopatkines stod å rörde med en påk i en stor jävla gryta med en LEVANDE hund i..😭😭 Och hunden viftade på svansen när han stötte på den med påken å trodde typ att han skulle rädda honom.💔
Kommer tyvärr aldrig glömma den jävla videon och det var bara EN hund på hundKÖTTsfesten..🤮

Men det finns en särskilt plats i helvetet för alla er som plågar och äter djur så det är bra det. Kommer va proppfullt med asiater där.😂

Aj, mitt hjärta.

Har hört en historia om ett par som var på en restaurang i Kina och försökte gestikulera att de ville ge deras hund käk. Kocken tog in hunden och kom sedan ut med två skålar med deras hund i.

Vet inte om det är en skröna men de äter ju uppenbarligen hund.
Citera
2024-05-14, 08:04
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vettjae
Aj, mitt hjärta.

Har hört en historia om ett par som var på en restaurang i Kina och försökte gestikulera att de ville ge deras hund käk. Kocken tog in hunden och kom sedan ut med två skålar med deras hund i.

Vet inte om det är en skröna men de äter ju uppenbarligen hund.

Ja det gör de. Det är liksom inte ens någon hemlighet. Men jag kan inte riktigt se meningen med att koka en hund levande annat än att man är ett vidrigt as som gillar att plåga djur. Nu säger jag inte att alla kineser är så, men den där historien är nog mycket väl sann utifrån vad jag fått höra. Har en nära vän som reste i tre månader runt i Kina för många år sedan så har fått höra en del skräckhistorier frön hästens mun så att säga. Men det är ett jättestort land verkligen så det finns ju fin kultiverad mat där med såklart. Och att äta hundar är eg inte värre än att äta gris och ko imo, de är ganska lika djur trots allt. Men det är en annan debatt, äckligt som fan att de käkar hund iaf.
Citera
2024-05-14, 08:10
Medlem
Som några tagit upp är det ett mycket stort land angående lokala mattraditioner. Just att äta det mesta som krälar eller simmar är främst södraste Kina. Sichuan för de som vill ha rejält hetta i maten o s v.

Glutamat-användande som smakförtärkare har ifrågasats sedan 1986 men att "chinese restaurang syndrom" skulle finnas verkar inte ha bevisats övertygande än.
Citera
2024-05-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Vet inte säkert men kineser verkar vara bland de värsta att äta allt som kryper, krälar, flyger och ringlar.
När de fastnar i tullfiltren så har de med sig en massa geggiga paket som stinker as och det är näbbar, klor, ögon, prutthål, tassar o svansar i matpaketen i resväskorna.

Det verkar inte heller bekomma dessa aliensfolk att krubbet ligger i värmen i flera dygn.

I mänsklighetens begynnelse anar jag att man fick äta allt som gjorde att man överlevde, men....

Har de aldrig reformerat sin kost som väst verkar gjort?,
gillar de inte en rejäl plankstek med en stor stark?

(Är det för att som råttorna kunna överleva jordens stundande undergång bättre?)

Har ni några roliga vetenskapligt uttömmande svar?

Jobbar du i tullen eller?
Eller kollar du för mycket på tiktok?
Kinesisk mat är ju jättegod.
Sen äter dom annorlunda än vad vi gör.
Du kanske ska resa lite för att vidga dina vyer lite.
Citera
2024-05-14, 08:16
Medlem
berenpxxs avatar
Bäst är ju ändå aphjärna. Spänn fast en apa sittande under ett bord med ett runt hål i mitten, så att översta delen av aphuvudet sticker upp. Avlägsna skallbenet försiktigt utan att döda apan. Sedan är det bara att njuta av delikatessen!
Citera
2024-05-14, 08:32
Medlem
mhns avatar
Såg en video från en kinesisk matmarknad där en snubbe plockade upp en levande groda och började äta den. Som tur var för grodan så började han med huvudet, så den behövde inte lida mer än nödvändigt. Detta är väl helt normalt i Kina medan vi i Sverige blir helt förskräckta (jag tappade i alla fall hakan när jag såg videon).
Citera
2024-05-14, 08:33
Medlem
fakkuehhs avatar
Har bott typ 10år i Shanghai, kan hålla med om att vissa saker dom äter iiiinte är vidare apptitligt.

Men sedan så är en hel del av deras väldigt breda kök, typ världens godaste mat. Helt klart.
Citera
2024-05-14, 08:42
Medlem
GregerMedeltids avatar
“If it has got four legs and it is not a chair, if it has got two wings and it flies but is not an aeroplane, and if it swims and it is not a submarine, the Cantonese will eat it.”
― H.R.H. Prince Philip

Nej, kinesisk matkultur ger jag inte mycket för. Mycket av det som vi i Sverige konsumerar som kinamat är anpassad för en svensk/västerländsk kultur och är långt ifrån samma sak som vad kineser äter i Kina. Allt är förstås inte skräp, de har en del spännande ingredienser, men alltför mycket udda som inte är lämplig människoföda. Lägg dessutom till att modern kinesisk kultur går ut på att blåsa sina medmänniskor så mycket som möjligt, så kinesiska restaurantörer har inga problem att sälja ris utblandat med plast, grönsaker fulla med tungmetaller och gifter och steka allt i olja hämtad ur avloppet.
Citera
2024-05-14, 08:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Vet inte säkert men kineser verkar vara bland de värsta att äta allt som kryper, krälar, flyger och ringlar.
När de fastnar i tullfiltren så har de med sig en massa geggiga paket som stinker as och det är näbbar, klor, ögon, prutthål, tassar o svansar i matpaketen i resväskorna.

Det verkar inte heller bekomma dessa aliensfolk att krubbet ligger i värmen i flera dygn.

I mänsklighetens begynnelse anar jag att man fick äta allt som gjorde att man överlevde, men....

Har de aldrig reformerat sin kost som väst verkar gjort?,
gillar de inte en rejäl plankstek med en stor stark?

(Är det för att som råttorna kunna överleva jordens stundande undergång bättre?)

Har ni några roliga vetenskapligt uttömmande svar?
Bra trådstart!
Slötittar ibland på Gränsbevakarna Australien och det är irriterande att se alla kineser som deklarerat att de inte har med sig någon mat men när deras många enorma väskor öppnas så är det enda innehållet mat, mat och åter mat! Såväl äckliga maggotkryllande djurdelar som helt vanliga frukter och annat som rimligtvis borde gå köpa i Australien men de verkar vägra att äta något som produceras utanför kina.

Mathanteringen i Kina är väl också under all kritik med massor av skandaler då skrupelfria matproducenter ertappats med allt från att dryga ut köttprodukter med avfall till att blanda cyanid i barnmat!

Men till frågan om varför kineser gillar det som är äckligt så lär det bero på att de vande sig vid att äta allt från råttor till insekter under svältåren under och efter kulturrevolutionen då så många dog av matbrist.

Hur som helst så skulle jag aldrig våga äta i Kina!
Citera
2024-05-14, 09:00
Medlem
Paponims avatar
OK, bara nästan Kina, Sydkorea som kulturellt står Kina nära:

Morgonen efter att 15-åriga Jeong Seo-ju vunnit den stora nationella sångtävlingen, bjuds hon på sin favoriträtt, hackad levande bläckfisk! När man äter så ringlar dom och suger sig fast inne i munnen. Mycket obehagligt! Vid 1:28 börjar hennes mamma förbereda bläckfisken men styckar iallafall inte familjens hund av bara farten. Väl vid matbordet avslöjar lilla Seo-ju att även kycklingfötter är en av hennes favoriträtter
https://youtu.be/wFMlogZAjBo?si=swSzES-IYh4OVm2j&t=88

Här samma tjej (hon är numera alla tanters favorit) tillsammans med de som kom 2:a och 3:a när dom jublar över att få stoppa i sig rå köttfärs vid 3:36
https://youtu.be/k89vRxE6460?si=egTEM527UxbjJoSx&t=216

Jeong Seo-ju anses vara godheten själv. Jag gjorde en svensk tolkning av en av hennes segerlåtar med text där hon likt en osynlig älva med en mild vind vill ingjuta tröst och hopp i vem som än är olycklig. Passar väl bättre i relations-trådarna kanske, men ändå... (I originalet kan det vara både vinden eller den hon vill trösta som kan komma vart som helst ifrån. Även "vind" är dubbeltydigt och kan också betyda "hopp", "tröst"):
https://dai.ly/x8ut4z0

Att en sådan oändligt vänlig, upphöjt god flicka kan stoppa i sig så obehagligt vulgär mat blir lite märkligt.. Tur att Burger King och Starbucks finns (även i Korea)...
Senast redigerad av Paponim 2024-05-14 kl. 09:22. Anledning: Glömde ju kycklingfötterna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in