2026-02-25, 12:07
Avstängd
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenIRL
Lol. Det är ju exakt det Motvikt har ägnat sig åt de senaste två åren. Suttit i videos och förlöjligat människor och hjärtat kommentatorer som håller med honom, blockat de som inte håller med. Blockat de han snackar OM. Du kan inte ha missat det sektliknande kommentarsfältet?

Njae, tyvärr inte, jag har inte samma upplevelse som du. Alls. Jag har varit med i motvikts olika lives flera gånger, har inte varit speciellt aktiv, men det är i huvudsak bara att umgås och prata med varandra och ha det trevligt. Jag är ganska passiv av mig i sociala sammanhang och brukar mest sitta och lyssna på dem som pratar. Motvikts live brukar vara som en fullt normal social gemenskap, motsvarar ungerfär att gå till en förening där man träffar andra människor med gemensamma intressen. Väldigt trevligt och något man gärna gör så ofta möjligheten till det finns. Jag föredrar fysiska möten med andra människor, framför Youtube-lives, för det blir mer personligt att man mest pratar med några enskilda personer istället för att alla pratar med allihopa samtidigt, men det är väldigt smidigt och enkelt att delta i en youtube-live och umgås med människor där över hela landet som man delar intressen med.
Senast redigerad av dr-zeke 2026-02-25 kl. 12:18.
Citera
2026-02-25, 12:12
Avslutad
Citat:
Lol. Det är ju exakt det Motvikt har ägnat sig åt de senaste två åren. Suttit i videos och förlöjligat människor och hjärtat kommentatorer som håller med honom, blockat de som inte håller med. Blockat de han snackar OM. Du kan inte ha missat det sektliknande kommentarsfältet?
Nåja
Citera
2026-02-25, 12:12
Avstängd
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsAbs
Du kan se hur få människor av Sveriges befolkning det är som uppskattar Motvikt genom att kolla antalet visningar.

Kommer knappast upp i antal för att räknas som allmänheten.

Nja, det är väl inga fantasi-siffror direkt. Men det är ju en social gemenskap som bygger på gemensamma intressen. Fysiska föreningarna när man träffas i nån lokal i orten där man bor brukar inte dra mer än 100 personer, så det är några hundra personer som träffas regelbundet och umgås och har trevligt tillsammans med Motvikt digitalt. Det är ju inte en PewDiePie-kanal där PewDiePie inte känner en enda av alla sina miljoner prenumeranter och följare. Motvikt har ju en personlig relation till dem han umgås och har live tillsammans med?
Senast redigerad av dr-zeke 2026-02-25 kl. 12:14.
Citera
2026-02-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Nja, det är väl inga fantasi-siffror direkt. Men det är ju en social gemenskap som bygger på gemensamma intressen. Fysiska föreningarna när man träffas i nån lokal i orten där man bor brukar inte dra mer än 100 personer, så det är några hundra personer som träffas regelbundet och umgås och har trevligt tillsammans med Motvikt digitalt. Det är ju inte en PewDiePie-kanal där PewDiePie inte känner en enda av alla sina miljoner prenumeranter och följare. Motvikt har ju en personlig relation till dem han umgås och har live tillsammans med?

Förväxla inte en parasocial relation med en personlig. Du riskerar att bli besviken så småningom.

Motvikt kan väl göra videor och livea utan att ljuga om människor?

Tycker du inte att det vore bättre?
Citera
2026-02-25, 12:46
Avstängd
dr-zekes avatar
Citat:
Förväxla inte en parasocial relation med en personlig. Du riskerar att bli besviken så småningom.

Nä, alltså det gör jag inte. En parasocial relation är typ vad en som är hyperaktiv i PewDiePie's kommentarer har med PewDiePie. Om PewDiePie råkar gilla någon av personens kommentarer då och då så känner personen att han har en relation med PewDiePie.

Men Motvikt live's är raka motsatsen till sånt där, det är äkta social relation med människor och ganska så nära man kan känna varandra utan att träffas fysiskt. Ännu närmare relation hade varit om man ringde och pratade med varandra privat då och då, det gör Motvikt med några av dem som brukar delta i hans live, men långt ifrån med alla, så översocial är han inte. Bättre forum som mer motsvarar vanligt fysiskt socialt umgägne är Twitters gruppchatt-funktion, där det visserligen inte är total anarki, det finns utsedda moderatorer och den som skapar gruppsamtalet, men det brukar vara fritt fram att vem som helst som deltar kan prata när de vill. Digitala möten ersätter aldrig fysiska möten fullt ut, det är svårt att spegla det fysiska rummet där där man pratar med dem som befinner sig närmast sig själv, så är det fler än 20 personer som möts digitalt så blir det helt naturligt att någon måste på något sätt modera så att alla inte pratar i mun på varandra och ingen hör vad någon annan säger. Så Motvikts lives motsvarar ungefär att man 100 pers träffas för att titta på en person på scen som underhåller dem i publiken genom att interagera med dem, men med skillnaden att de i publiken samtidigt kan kommunicera med alla andra i publiken via chatten.

Sen blir det ju alltid så att folk dyker upp och börjar skriva tråkiga kommentarer i chatten, så är det alltid om det är många människor som möts digitalt, men det är ju inte Motvikts fel eller problem, Motvikt håller ju liven för att underhålla de som är där och umgås och ha kul tillsammans, han uppmuntrar ju inte sina tittare att att hålla på med tjafs i chatten, han håller ju på med frågesporter och annat.

Såna personer som deltar i sociala live's och är där och skriver massa skit i chatten, det är ju inte såna personer som frivilligt skulle köpa en biljett och sätta sig i publiken och lyssna på Motvikt på scen när han underhåller publiken? I ett sånt fysiskt publikhav är ju inte en sån person intresserad av att befinna sig i. Så alla former av digitala möten där alla kan utrycka sig så alla ser drar ju automatisk en annan sorts människor. Men såna människor som bara är där för att skriva tråkiga kommentarer i chatten kan ju motvikt enkelt bara blocka med en knapptryckning, det är ju inte den sortens människor motvikt vill ha i sina live's? Han vill ju ha tittare som antingen är helt passiva och bara tittar eller såna som är aktiva i de frågesporter och det han pratar om? Bråkstakarna vill han såklart inte ha där, eller vadå? Självklart vill han ju inte att nån gubbe som skilleras dyker upp i sin live och börjar babbla och ställa massa "kritiska frågor" till Motvikt mitt i hans live? Haha, det är ju så långt ifrån syftet med hela liven det kan vara.

Föreställ dig att skilleras skulle sätta sig i publiken när Motvikt underhåller publiken med lite trollkoster och helt plötsligt skulle skilleras ställa sig upp där i publikhavet och gapa "Varför sa du hinken till Linnea för tre månader sedan på din Youtube-kanal, Daniel?" och motvikt då skulle avbryta sin show och formulera ett svar till skilleras, som då skulle ställa en följdfråga till motvikt som då motvikt skulle svara på. Efter några minuter efter replikskiftet när skilleras varit nöjd med svaren han fått på sina kritiska frågor (Vi ponerar hypotetiskt att det skulle vara sannolikt) så skulle skilleras sätta sig ned i publiken igen och så skulle motvikt fortsätta sin show för publiken, som om inget konstigt alls hade skett. Så verkar skilleras föreställa sig att det ska gå till, och gör det inte det så gör motvikt något fel. Motvikt är skyldig att besvara skilleras frågor, enligt skilleras, oavsett vilken malplacerad situation det än är. I motvikts lives, eller på motvikts arbetsplats. Nä, har skilleras "kritiska frågor" så måste motvikt besvara dem. Annars är han "feg"

Som om inte motvikt bara skulle ignorera att nån i publiken ställde sig upp och betedde sig helt sjukt i huvudet och började ställa massa frågor helt öppet mitt under en pågående show? Som om inte ordningsvakter till slut skulle dyka upp och leda skilleras som stör ordning ut från lokalen om han inte ger sig och låter motvikt hålla sin show?

Det är motsvarigheten till att motvikt, eller någon annan person, blockar en person som bara är där i liven för att störa ordningen. Störande moment är så enkelt att få bort från "platsen" digitalt. Det är bara att klicka på en knapp. Är et fysiskt måste ordningsvakter tillkallas för att se till att det störenade momenten tas därifrån. Är det störande moment i t.ex. en fysisk affär, personer som inte är där för att handla utan bara är där för att störa ordningen, ja då brukar personlen kunna hantera det på egen hand utan att börja bråka med de störande momenten, men går det inte att avlägsna dem ja då får ordningsvakter tillkallas som får avlägsna dem från butiken om de inte är där för att handla något utan bara är där för att störa.

Jag har varit på många fysiska möten i föreningar på de orter jag bott genom livet, och ibland finns det ju alltid något rötägg där också som bara är där för att skvallra och prata skit om folk, om sina grnnar eller någon annan, och personen är inte där för att vra social och umgås och ha trevligt och kul tillsammans. Men såna personer undviker man ju bara och så pratar man istället med de trevliga personerna där, som är där för att vara sociala och prata om gemensamma intressen med? Inte går man och och klagar på någon arrangör för att de inte kastar ut den otrevlig människan som är där och skvallrar och snackar skit och beter sig allmänt dum i huvudet. Man bara ignorerar personen. Enkelt.
Senast redigerad av dr-zeke 2026-02-25 kl. 13:14.
Citera
2026-02-25, 12:57
Medlem
VerklighetenIRLs avatar
Citat:
Njae, tyvärr inte, jag har inte samma upplevelse som du. Alls. Jag har varit med i motvikts olika lives flera gånger, har inte varit speciellt aktiv, men det är i huvudsak bara att umgås och prata med varandra och ha det trevligt. Jag är ganska passiv av mig i sociala sammanhang och brukar mest sitta och lyssna på dem som pratar. Motvikts live brukar vara som en fullt normal social gemenskap, motsvarar ungerfär att gå till en förening där man träffar andra människor med gemensamma intressen. Väldigt trevligt och något man gärna gör så ofta möjligheten till det finns. Jag föredrar fysiska möten med andra människor, framför Youtube-lives, för det blir mer personligt att man mest pratar med några enskilda personer istället för att alla pratar med allihopa samtidigt, men det är väldigt smidigt och enkelt att delta i en youtube-live och umgås med människor där över hela landet som man delar intressen med.

Mja. Nu kollar jag inte Motvikts lives, eftersom jag är blockad pga haft en annan åsikt än honom + att hans beteende i videos går strikt emot mina värderingar. Men each to their own. Den här gruppen av människor som samlas i live sändningarna då, hur har de hittat varandra från början? Är det inte i ett gemensamt ogillande av samma person/personer som har dragit dem samman från start? För nåde den som kommer in och ställer en kritisk fråga i kommentarerna.
Citera
2026-02-25, 13:10
Medlem
Citat:
Nä, alltså det gör jag inte. En parasocial relation är typ vad en som är hyperaktiv i PewDiePie's kommentarer har med PewDiePie. Om PewDiePie råkar gilla någon av personens kommentarer då och då så känner personen att han har en relation med PewDiePie.

Men Motvikt live's är raka motsatsen till sånt där, det är äkta social relation med människor och ganska så nära man kan känna varandra utan att träffas fysiskt. Ännu närmare relation hade varit om man ringde och pratade med varandra privat då och då, det gör Motvikt med några av dem som brukar delta i hans live, men långt ifrån med alla, så översocial är han inte. Bättre forum som mer motsvarar vanligt fysiskt socialt umgägne är Twitters gruppchatt-funktion, där det visserligen inte är total anarki, det finns utsedda moderatorer och den som skapar gruppsamtalet, men det brukar vara fritt fram att vem som helst som deltar kan prata när de vill. Digitala möten ersätter aldrig fysiska möten fullt ut, det är svårt att spegla det fysiska rummet där där man pratar med dem som befinner sig närmast sig själv, så är det fler än 20 personer som möts digitalt så blir det helt naturligt att någon måste på något sätt modera så att alla inte pratar i mun på varandra och ingen hör vad någon annan säger. Så Motvikts lives motsvarar ungefär att man 100 pers träffas för att titta på en person på scen som underhåller dem i publiken genom att interagera med dem, men med skillnaden att de i publiken samtidigt kan kommunicera med alla andra i publiken via chatten.

Sen blir det ju alltid så att folk dyker upp och börjar skriva tråkiga kommentarer i chatten, så är det alltid om det är många människor som möts digitalt, men det är ju inte Motvikts fel eller problem, Motvikt håller ju liven för att underhålla de som är där och umgås och ha kul tillsammans, han uppmuntrar ju inte sina tittare att att hålla på med tjafs i chatten, han håller ju på med frågesporter och annat.

Jag har varit på många fysiska möten i föreningar på de orter jag bott genom livet, och ibland finns det ju alltid något rötägg där också som bara är där för att skvallra och prata skit om folk, om sina grnnar eller någon annan, och personen är inte där för att vra social och umgås och ha trevligt och kul tillsammans. Men såna personer undviker man ju bara och så pratar man istället med de trevliga personerna där, som är där för att vara sociala och prata om gemensamma intressen med? Inte går man och och klagar på någon arrangör för att de inte kastar ut den otrevlig människan som är där och skvallrar och snackar skit och beter sig allmänt dum i huvudet. Man bara ignorerar personen. Enkelt.

Du har alltså redan förväxlat din parasocial relation med Motvikt för att att vara en personlig.

Stackars dig.

Du glömde besvara det nedan.

Citat:
Motvikt kan väl göra videor och livea utan att ljuga om människor?

Tycker du inte att det vore bättre?
Senast redigerad av AbsAbs 2026-02-25 kl. 13:15.
Citera
2026-02-25, 13:12
Avstängd
ruskinarmss avatar
goda nyheter till dr-zeke

Motvikt släpper nytt : https://www.youtube.com/@MotVikten/posts

En olidlig väntan är över för hans debila följare.

Förövrigt fullständig galenskap att exposa sin dotter på en dramakanal.

Han borde hålla sin dotter långt borta från hans infekterade kanal.

Lyckligtvis kommer detta få väldigt få views då Motvikts följare som är en del av Anjos följarskara endast vill se Chrippa-videos.
Men oavsett idioti att han har med sin dotter ....
Senast redigerad av ruskinarms 2026-02-25 kl. 13:14.
Citera
2026-02-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
goda nyheter till dr-zeke

Motvikt släpper nytt : https://www.youtube.com/@MotVikten/posts

En olidlig väntan är över för hans debila följare.

Förövrigt fullständig galenskap att exposa sin dotter på en dramakanal.

Han borde hålla sin dotter långt borta från hans infekterade kanal.

Lyckligtvis kommer detta få väldigt få views då Motvikts följare som är en del av Anjos följarskara endast vill se Chrippa-videos.
Men oavsett idioti att han har med sin dotter ....

Hur i hela friden tänker karln om hans dotter exponeras på snuskkanalen.

Vill han bjuda in till att hon ska kallas för knulldocka?
Citera
2026-02-25, 13:19
Avstängd
ruskinarmss avatar
Citat:
Hur i hela friden tänker karln om hans dotter exponeras på snuskkanalen.

Vill han bjuda in till att hon ska kallas för knulldocka?

Det är helt stört och ett tecken på att Motvikt är helt oförstående till vad han ställt till med.

Ska Motvikt "börja på nytt" får han i så fall ta bort varenda jävla drama -och förtalsvideo först. Nu blir det bara smutsigt.
Citera
2026-02-25, 13:20
Avstängd
dr-zekes avatar
Citat:
Du har alltså redan förväxlat din parasocial relation med Motvikt för att att vara en personlig.

Stackars dig.

Jag? Nä jag har ingen personlig relation med Motvikt. Alls. Det enda jag gjort är att att gå in på hans lives då och då får att att utmana mig själv att försöka lösa hans gåtor och rebusar. Inte att jag varit aktiv och tävlat och skrivit vad jag tror svaret är eller så, utan bara suttit och passivt lyssnat. Tycker det är intressant kuriosa om kändisar och idrottsmän och annat motvikt pratar om, ganska avkopplande att lyssna på om man städar eller gör något annat hemma samtidigt.

Däremot har jag väldigt många perrsonliga relationer med människor som jag träffat via de lokala föreningar i de orter jag bott i genom åren. Många av dem håller jag kontakt med genom att ringa och prata med då och då, trots att jag flytta från den orten de bor kvar i för många år sedan.

Men Motvikt är inte någon jag känner alls, eller har någon personlig relation till överhuvudtaget.
Citera
2026-02-25, 13:24
Avstängd
dr-zekes avatar
Citat:
Mja. Nu kollar jag inte Motvikts lives, eftersom jag är blockad pga haft en annan åsikt än honom + att hans beteende i videos går strikt emot mina värderingar. Men each to their own. Den här gruppen av människor som samlas i live sändningarna då, hur har de hittat varandra från början? Är det inte i ett gemensamt ogillande av samma person/personer som har dragit dem samman från start? För nåde den som kommer in och ställer en kritisk fråga i kommentarerna.

Då har du nog missförstått hela syftet med hans lives något så katastrofalt. Syftet med lives är ju inte att Motvikt ska sitte i "heta stolen" och svara på "kritiska frågor"? Då har du missat hela poängen. Motvikt är underhållare och han följer ett program för att underhålla sin publik som är där för att ha roligt tillsammans med honom? Det är ju inte ett forum där folk i allmänhet är inbjudna för att komma dit och ställa "kritiska frågor" till motvikt som han är skyldig att bevara?

Såna störande moment som stör ordningen blockas ju såklart. De är ju inte där för underhållningens skull och är där för att vara sociala och trevliga och ha roligt tillsammans?

Eller vadå? Inbillar du dig att alla sammanhang, arrangemang eller shower är ett forum för dig att besöka för att ställa dina "kritiska frågor" till dem som håller i det?

Har du varit på teater nån gång? Eller opera? Är du en sån som helt plötsligt ställer dig upp i publikhavet och avbryter showen och ställer "kritiska frågor" till dem på scenen och förväntar dig att dem på scenen ska avbryta sin show för publik för att besvara dina knäppa frågor? Fattar du inte att ordningsvakter då kommer dyka upp och kasta ut dig från lokalen? Det är motsvarigheten till att motvikt blockar dig när du dyker upp som gubben i lådan och är ett störande moment i publiken när han underhåller sina tittare med frågesporter och annat. Och du blir förvånad att du blir blockad när du helt har missuppfattat hela syftet och hela situationen du befinner dig i och beter dig totalt malplacerad som att du vore en journalist som trängt sig in och ska ställa "kritiska frågor" till en politiker (?) som står framme på scen och är skyldiga att försöka besvara dina frågor?

I GOT NEWS FOR YOU: Om du går in på Motvikts lives så gör du det för underhållningens skull, och för att delta i frågesporterna eller vad nu motvikts program är, du går inte dit som en journalist som ska ställa "kritiska frågor" till en politiker. Det är två vitt skilda sammanhang. Och är man normal människa så beter man ju sig som förväntat i det sammanhanget man befinner sig i eller?
Senast redigerad av dr-zeke 2026-02-25 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in