Citat:
Ja, det var nog grundläggande att förstöra kvinnors ställning och att kvinnor var/är "ryggraden" i ett icke maskinellt-samhälle, eller åtminstone en halva av något helt.
Sant, chansen att vi skulle ha nåt positivt/utvecklande att bidra med till en civilisation som är så långt framskriden att de reser runt i universum och iakttar andra livsformer - är minimal.
Huruvida jag skulle se dig som Alien eller inte beror helt hållet på om du kom gåendes innan eller efter jag hittat den stora mängden psykadeliska svampar. Och du hade gärna fått slå dig ner vid elden och druckit en kopp med te med mig.
Håller med dig 100% förutom att "mäns våld mot kvinnor" inte är ett litet symptom. Kvinnorna var ryggraden så den attackerades först. Genom att söndra och härska kvinnorna föll hela strukturen. Se bara hur de abrahamitiska religionerna (ideologierna) utvecklades och tilläts förstöra kvinnans ställning, hälsa, frihet, integritet och tillvaro. Vilket också blev avkommans undergång. Osv. Det intressanta är ju att detta kom inifrån oss själva, det här var vårt (människans) öde helt enkelt.
Vi hade två saker att leva efter:
Älska Gud (Alltet/The Oneness, kalla det vad du vill) = älska dig själv/lär känna dig själv
Älska din granne = lev på ett sådant sätt att du orsakar andra så lite skada som möjligt
Två jävla saker. En varelse som inte klarar så enkla saker kommer troligen gå under ganska omgående och ersättas av nåt annat.
Huruvida jag skulle se dig som Alien eller inte beror helt hållet på om du kom gåendes innan eller efter jag hittat den stora mängden psykadeliska svampar. Och du hade gärna fått slå dig ner vid elden och druckit en kopp med te med mig.
Håller med dig 100% förutom att "mäns våld mot kvinnor" inte är ett litet symptom. Kvinnorna var ryggraden så den attackerades först. Genom att söndra och härska kvinnorna föll hela strukturen. Se bara hur de abrahamitiska religionerna (ideologierna) utvecklades och tilläts förstöra kvinnans ställning, hälsa, frihet, integritet och tillvaro. Vilket också blev avkommans undergång. Osv. Det intressanta är ju att detta kom inifrån oss själva, det här var vårt (människans) öde helt enkelt.
Vi hade två saker att leva efter:
Älska Gud (Alltet/The Oneness, kalla det vad du vill) = älska dig själv/lär känna dig själv
Älska din granne = lev på ett sådant sätt att du orsakar andra så lite skada som möjligt
Två jävla saker. En varelse som inte klarar så enkla saker kommer troligen gå under ganska omgående och ersättas av nåt annat.
Allt är berättelser/narrativ och det finns en massa myter som förstör det "feminina" eller vad man ska kalla det. Som ex. medicin-ormen, det var någon manlig-gud som sprang runt med en orm-käpp men han var en grekisk gud, egentligen kommer ormen från en kvinnlig minoisk gudinna eller ännu tidigare. Ormen lever i direkt kontakt med marken. Gudinnan som håller i ormen har kontroll över naturens krafter genom samarbete, inte genom våld.
Det här är viktigt. Genom att göra läkaren till en manlig auktoritetsfigur (Asklepios) och patienten till ett passivt objekt, lade man grunden för ett medicinskt system som fungerar som en fabrik. Våldet i språket: Vi pratar om att "bekämpa" sjukdomar, "utrota" virus och "krig" mot cancer. Det är ett maskinspråk som helt har tappat bort den ursprungliga idén om läkning som en naturlig balansgång.
De abrahamitiska religionerna är "slutet" för kvinnan och den organiska världen, där maskin ideologin tagit över och det började redan i Egypten med pyramidbygget som gjordes av en "mänsklig-megamaskin"
Från subjekt till objekt:
Kvinnan gick från att vara den som höll i ormen (kraften) till att vara den som blev rädd för den, eller den som behövde räddas från den.
Medicin-ormen är bara en liten del, det är maskinen som är central, den är motsatsen till det organiska.
Ett maskinsamhälle är byggt på hierarki och kontroll. Maskiner är döda.
Ett organiskt samhälle är byggt på tillit och ömsesidigt beroende. Det organiska är levande.
2. Häxa skulle vara coolt så länge det inte var den i Blair witch project.
Ja, det är nog därför jag gillar häxor för att de symboliserar starka kvinnor i naturen, deras häxbrygder av spindel-nät och örter. Har inte sett Blair witch häxor mer jag kan tänka mig att de är en förvrängd bild av den starka kvinnan som sedan görs ond och fördöms av kristendomen. Det är samma mönster, en naturlig häxa som man kan samarbeta med förvandlas till en ond häxa som ger trauman och man måste bekämpa.
Och du hade gärna fått slå dig ner vid elden och druckit en kopp med te med mig.
Ja, som en Alien med mycket stor galaktisk kunskap ser jag ju att många jordingar trots allt försöker leva ett anständigt liv med respekt för andra levande organismer, trots det system de sitter fast i. Kanske hade jag tänkt tillbaka till det första uppdraget jag hade till jorden, där människor satt runt eldar och pratade med varandra. Några var krigare – det var människor som var hela, besjälade och i kontakt med sin omgivning. Till skillnad mot dagens soldater – traumatiserade individer som tvingats ge upp sin egen vilja för att tjäna systemets kontrollbehov.
Rädsla som kontroll
I ett maskinsamhälle används rädsla (för björnen, för mannen i skogen, för ormen) för att hålla människor isolerade och traumatiserade.
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2026-03-19 kl. 18:07.
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2026-03-19 kl. 18:07.