2025-08-04, 15:32
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Jag bad om ett argument. Så du medger alltså att du inte har något argument att presentera?

Bedömning: Uttalande obestyrkt.

Fortsätt tramsa du.

OBS: Moderatorer, observera hennes nivå och omogna beteende.

Jag har gett dig många argument redan men jag kan inte ta ansvar för att du är för jävla korkad för att förstå.

Du är så oerhört patetisk. Först loopar du ständiga avskeds-förklaringar. Och nu ska du tydligen börja loopa att "hota" med moderatorerna. De läser inte ens de här evighets-trådarna. De får inte ens betalt för att moderera.
Citera
2025-08-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag har gett dig många argument redan men jag kan inte ta ansvar för att du är för jävla korkad för att förstå.

Du klarar alltså inte ens av att konstruera ett argument. Alltså är den korkade du. Nej, inget argument har getts som är vattentätt. Tyvärr.

Citat:
Du är så oerhört patetisk. Först loopar du ständiga avskeds-förklaringar. Och nu ska du tydligen börja loopa att "hota" med moderatorerna. De läser inte ens de här evighets-trådarna. De får inte ens betalt för att moderera.

Jag tycker inte du ska vara här i tråden för du säger saker på mäns bekostnad utan att kunna bestyrka det du säger. Det är inte vårt jobb att fullfölja din bevisbörda.

Att jag ger någon the benefit of the doubt är ett tecken på att jag är storsint. Det är ingen förolämpning, det är en komplimang.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-08-04 kl. 15:51.
Citera
2025-08-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ok, jag ska uttrycka mig så enkelt och kortfattat som möjligt.

Björn - undviker kvinna. Kvinna kan "lita" på björn.

Män - oftast snäll mot kvinna. Ibland riktigt grym mot kvinna. Kvinna kan inte riktigt lita på män.

Nej, man kan inte lita på björnar. Jättemärkligt resonemang.
Citera
2025-08-04, 15:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du klarar alltså inte ens av att konstruera ett argument. Alltså är den korkade du. Nej, inget argument har getts som är vattentätt. Tyvärr.

Jag tycker inte du ska vara här i tråden för du säger saker på mäns bekostnad utan att kunna bestyrka det du säger. Det är inte vårt jobb att fullfölja din bevisbörda.

Att ge någon the benefit of the doubt är ett tecken på att jag är storsint.

Du, storsint?

Vår diskussion är härmed avslutad. I och med att du varken vill eller kan förstå och aldrig kommer acceptera nåt argument alls som inte passar ditt narrativ så får vi helt enkelt komma överens om att inte vara överens.
Citera
2025-08-04, 16:12
Medlem
Citat:
Du, storsint?

Vår diskussion är härmed avslutad. I och med att du varken vill eller kan förstå och aldrig kommer acceptera nåt argument alls som inte passar ditt narrativ så får vi helt enkelt komma överens om att inte vara överens.

I och med att du inte har förmått att presentera ett giltigt argument trots otaliga försök så kan vi dra slutsatsen att du helt enkelt inte har den kunskapsnivå som krävs för att diskutera på ett forum.

Hur kommer det sig att du ibland tar emot rättningar ifrån mig men annars inte? Jo, det verkar vara som så att när rättningarna blir för många, då blir det jobbigt för dig har jag märkt.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-08-04 kl. 16:37.
Citera
2025-08-04, 17:20
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Självskadebeteende och olyckor har inget med detta att göra.

Fast tror du verkligen att kvinnors våld mot män kommer upp i samma mängd som mäns våld mot kvinnor. Enligt FN är det alltså 700+ miljoner kvinnor som utsätts för sexuellt våld från män minst en gång under sina liv.

Japp, troligen.

Du vet inte, jag vet inte. Hur farliga är män för kvinnor EGENTLIGEN? Ingen som vet, men väldigt många har åsikter färgade av eget tyckande som snarare avslöjar era egna ruttna insidor.
Citera
2025-08-04, 19:05
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrydVIII
Så… kvinnor skuldbeläggs fortfarande? För att de går i skogen?
...
Så nu sitter vi här, i ett samhälle där en man som plockar svamp i fleecejacka betraktas som större hot än en 300-kilos brunbjörn med ungar.

Välj björnhonan du. Gå gärna fram och prata med den. Det du kommer att utsättas för skulle jag inte vilja se.
....
Så välj björnen ni istället för en gubbe i fleece-jacka som plockar lingon. Gör det!

Jag väljer skogsmullen i sina gummistövlar, som är glad för att han hittade en kantarell!
https://www.de5stora.com/om-rovdjuren/artfakta/brunbjorn/ar-bjornen-farlig/

Björnhonor har oftast bra koll på sina ungar och håller sig själv och dem på behörigt avstånd från människor. Skulle man råka hamna väldigt nära kan de förstås vilja försvara sina ungar, men när forskare medvetet närmat sig björnar har honor med ungar precis som andra björnar lämnat platsen.

För att undvika att bli attackerad av en björn ska du prata, nynna, hosta eller harkla sig. Då drar den sig undan innan du hinner se en skymt av den. En björn är som den alltid är, den låtsas inte vara någon annan och undviker människor. Så i det avseendet kan man lita på björnar.

Under 1977-2019 har 61 personer varav en kvinna blivit utsatta för björnattacker. Sedan 1902 då en skidåkande jämtländska dödats av björn i Sverige dröjde det till 2004 och 2007 då två män utsattes för dödliga attacker. I september. 2014 skadades en kvinna, men hon överlevde med rivsår på både huvud och överkropp. Hon klarade livhanken med endast måttliga skador.

Hur många kvinnor har utsatts för attacker från män under nämnda tidsperiod? Helvetes många gånger fler än ynka 1 kvinna (september 2014) som attackerats av björnar. Läs gärna BRÅ:s rapport om misshandel:

https://bra.se/amnen/misshandel

Visserligen är risken för att bli angripen och dödad av en främmande man i skogen väldigt liten, kanske sker det en gång på 100 000 möten. De allra flesta män är dock fredliga och harmlösa, men har kvinnan maximal otur kan hon hamna i vägen för en mordlysten dåre. Om döda kunde prata, så fråga Elin Krantz, Lisa Holm, Ida Johansson, Pernilla Hellgren, Engla och många andra unga flickor/kvinnor som fallit offer för okända män.

De allra flesta kvinnomord begås dock av någon i offrens närhet, t ex make, pojkvän eller annan närstående. I Sverige 2024 blev 14 kvinnor mördade av en man de haft en relation med.

Den lingonplockande gubben i fleece-jacka ser måhända väldigt beskedlig ut, men ibland bedrar skenet. I själva verket kan han vara en sadistisk sexdåre. En ulv i fårakläder!
Citera
2025-08-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Under 1977-2019 har 61 personer varav en kvinna blivit utsatta för björnattacker. Sedan 1902 då en skidåkande jämtländska dödats av björn i Sverige dröjde det till 2004 och 2007 då två män utsattes för dödliga attacker. I september. 2014 skadades en kvinna, men hon överlevde med rivsår på både huvud och överkropp. Hon klarade livhanken med endast måttliga skador.

Hur många kvinnor har utsatts för attacker från män under nämnda tidsperiod? Helvetes många gånger fler än ynka 1 kvinna (september 2014) som attackerats av björnar. Läs gärna BRÅ:s rapport om misshandel:

https://bra.se/amnen/misshandel

Får jag fråga varför du tar upp ovanstående om och om igen för? Vad vill du ha sagt? Det har ingen relevans om det är samma tidsperiod.
Citera
2025-08-05, 12:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Exakt. Och då kan vi bara vända oss mot statistiken som förklarar klart och tydligt varför så många kvinnor svarar "björnen".
Då tolkar du ju frågan bokstavligt, vilket blir lite motsägelsefullt med tanke på den mängd gånger du sagt att frågan inte ska tolkas bokstavligt.
Citera
2025-08-05, 13:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Då tolkar du ju frågan bokstavligt, vilket blir lite motsägelsefullt med tanke på den mängd gånger du sagt att frågan inte ska tolkas bokstavligt.

Yep, jag erkänner, jag tolkade 'bokstavligt' fel gällande detta. Frågan kan alltså tolkas både bokstavligt och hypotetisk.
Citera
2025-08-06, 23:13
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Nej, du har inte förstått dig på vad exponeringsgrad är. Men det låter i varje fall som att du nu medger att Merapis uträkning var felaktig. Det är en bra början.

Du förstår väl att din jämförelse haltar eftersom när en människa stöter på en björn i skogen så rör det sig om ett snabbt, tillfälligt möte med en främmande individ (björnen)?
Har kvinnor långsamma, permanenta möten med främmande män i skogen? Det har jag svårt att tänka mig. De flesta möten med okända personer i skogen är snabba och tillfälliga. Man kanske på sin höjd säger hej till varandra och sedan snabbt går vidare. Visst händer det då och då att två mötande personer morsar på varandra, stannar och sedan inleder ett samtal.

Citat:
Är det såhär mötena med män sker för kvinnor? Nej, inte direkt. Kvinnor dejtar män, ligger med män, spenderar tid med män på privata platser och de umgås intensivt. Kvinnor och män interagerar och lär känna varandra i alla möjliga miljöer. Alltså blir exponeringstiden enorm. Att jämföra dessa typer av interaktioner med hur en kvinna random stöter på en björn i skogen är ju verkligen att jämföra äpplen med apelsiner. Exponeringstiden/exponeringsgraden är ju helt olika. Det är ju inte en bra jämförelse.

Om man dessutom bor under samma tak och är i en relation. Ja, men då är man ju aktivt exponerad för potentiellt hot (mannen). Exponeringstiden blir ju enorm. Sådana här siffror ryms det inom den statistik som du pratar om.
Kvinnor dejtar inte män i skog och mark, i varje fall inte de första gångerna.

Frågeställningen är fortfarande man eller björn i skogen. Inte man eller björn innanför hemmets fyra väggar.

Citat:
Om en vild, vuxen björn släpptes in i en kvinnas lägenhet så kan du räkna på att det hade kunnat ske en hel del problem...
Om en okänd man med sadistiska tendenser och mordfantasier avlägger ett oväntat besök och blir insläppt i en kvinnas lägenhet då? Tror du att han nöjer sig med att bli bjuden på en rykande kopp kaffe av den gästvänliga kvinnan (som i Gevalia-reklamen)? Hmmm....

Citat:
Du börjar även prata om våldsbenägna, mordlystna män som vi vet är mördare - Eklund. Det du gör är att du bestämmer förutsättningarna och sedan börjar resonera utifrån det. Men frågeställningen handlar ju om okända variabler, det är ju det som gör det hela till en intressant fråga. Man vet inte vilken björn eller man som man som kvinna kommer att stöta på.

Vi kan köra med samma tramsiga taktik som du kör med och hävda: ''Nej alltså, stöter kvinnan på Nalle Puh så är det bättre att möta en björn än en man''. .

Frågeställningen handlar om att fatta ett beslut utifrån otillgänglig information. Det är vad det handlar om.
Anders Eklund var faktiskt helt okänd för allmänheten före april 2008. Ingen visste att han dödat Pernilla Hellgren några år tidigare.

Nalle Puh är en litterär figur och världskänd. Anders Eklund är en verklig figur, okänd innan han åkte fast för mordet på Engla.
Citera
2025-08-06, 23:29
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vanligare är inte samma sak som farligare.
Jo, många män i arten Homo Sapiens är faktiskt farligare än björnar. Därför att de är kapabla att planera dödliga angrepp och kan drivas av motiv som sadism, sex, hämnd, makt, rikedom, ärelystnad osv. De är ofta försedda med skjutvapen, knivar, basebollträn, handgranater, bomber, yxor och andra livsfarliga grejer. Dessutom uppfinner de massförstörelsevapen, sabbar klimatet och hotar jordens mångfald av djur- och växtarter.

Björnar lufsar bara i skogen i lugn och ro, parar sig, äter av vad naturen erbjuder (t ex bär, växter, insekter, larver, kadaver). De är nöjda med sin enkla tillvaro så länge de inte känner sig hotade av närgångna människor och har inga drömmar om att bli mäktigast, rikast, störst, starkast och smartast.

Citat:
Men nu var inte frågeställningen om de (kvinnorna) hellre vill möta en björn eller en våldsbenägen, mordlysten man.
Frågeställningen är björn vs man. I gruppen man ingår samtliga vuxna män, även de som är våldsamma och livsfarliga.

Citat:
Det är inte antalet som är relevant här. Det är exponeringstiden. En komponent som är omöjlig att kvantifiera här. Så det är bara ren spekulation att det är säkrare att möta en man än en björn.
Hur kan man veta att den man som en kvinna stöter på i skogen är helt ofarlig? Hur många män i skogen blir en kvinna exponerad för under sin livstid? Det är i så fall andra bär- och svampplockare, jägare, fiskare, ornitologer och skogsanställda som en kvinna kan tänkas möta. Knappast gängmän, kostymnissar och partylejon, för skogar är inte deras jaktmarker. Till skillnad från björnar bor män inte i skogen. Finns säkert en och annan skogstokig eremit som lever isolerat långt bort från civilisationen.

Citat:
Jag kan ta en tiger om du så vill. Poängen är enkel. Att stirra sig blind på antalet attacker är fel måtstock. Exakt, eftersom afrikanska vildhundar inte bor i den svenska faunan så är exponeringstiden 0. Alltså har exponeringstiden betydelse för antalet attacker vi förväntas se. Därför säger det sig självt att om kvinnor möter män i alla möjliga sammanhang, men knappt ser en enda björn under hela sin livstid i genomsnitt, då har det givetvis relevans för hur många attacker vi förväntas se.
Kvinnliga bär- och svampplockare får säkert många fler än ett björnmöte inom 100 meter under sin livstid, det är bara det att björnen hinner backa undan och snabbt lufsa därifrån utan att kvinnan märker det. Skogen är full av träd och annan växtlighet att gömma sig bakom, så det är därför mycket svårt att upptäcka en björn. Hade det varit på ett kalhygge är det givetvis lättare.

Kvinnor möter inte män i alla möjliga sammanhang. Inte i skogen. Dejting och kärleksmöten sker knappast bland träd, myrar och tjärn. Det är mycket större sannolikhet med intima träffar i kärlekstunneln på Gröna Lund än i en nationalpark eller ett naturreservat.

Citat:
Att säga att afrikanska vildhundar inte ingår i den svenska faunan förstärker bara min poäng.
Både brunbjörnar och män ingår till skillnad från tigrar och afrikanska vildhundar i den svenska faunan.

Citat:
Du fattar väl själv att en vuxen tiger exempelvis är farligare för en kvinna än att möta en hund? Trots detta, har du fler hundattacker i Sverige mot kvinnor än vad du har tigerattacker mot kvinnor. Det blir ju löjligt hur ni håller på. Hur kan man vara så pass intellektuellt oärlig? Jag förstår det inte.
Tigrar liksom afrikanska vildhundar ingår inte i den svenska faunan. Inte varulvar, vampyrer, gripar, träsktroll och eldsprutande drakar heller.

Det finns över en miljon tamhundar och ca 1,6 miljoner tamkatter i Sverige. Noll afrikanska vildhundar och noll tigrar.

Citat:
Nej, antalet attacker är ingen bra måttstock på vad som är farligare. Detta ska inte behöva förklaras mer nu. Det är ett så pass enkelt koncept.
Detta har förklarats så många gånger sedan trådstarten och ändå går det inte in i vissa snubbars skallar. Är det så omöjligt att inse fakta, nämligen att hanar ur arten Homo Sapiens generellt är farligare än björnar (läs första stycket i detta inlägg)? Inte bara vanligare.

Förresten är det mer befogat att vara mer rädd för fästingar än björnar. I Sverige dör ett tiotal personer (av bägge könen) av TBE varje år.

Enligt statistik från BRÅ har det i genomsnitt dödats ca 15 kvinnor per år av en nuvarande eller före detta partner (oftast en man) under perioden 2018-2021. Hur många kvinnor i Sverige har dödats av en björn under perioden 1902-idag? Svar: en (1). För 123 år sedan.

Här är en intressant, faktaspäckad YT ”Björnens rätta ansikte”. Se den riktigt noga, så förstår du varför de allra flesta kvinnor och män hellre möter en björn än en främmande man i skogen.

”The Conversation”-artikeln ”Varför kvinnor föredrar att vara ensamma i skogen med en björn än en man”:

Påståendet att kvinnor föredrar att möta en björn baseras på bevis om förekomsten av [mäns våld mot kvinnor, och på en livslång inlärning att frukta och förutse detta våld. Detta gäller särskilt sexuellt våld, något som inte skulle förknippas med att möta en björn.
...

Enligt Världshälsoorganisationen har en av tre kvinnor – cirka 736 miljoner globalt – upplevt sexuellt eller fysiskt våld av en intim partner eller sexuellt våld av en person utan partner under sin livstid. Denna siffra har i stort sett varit oförändrad under det senaste decenniet.

Att bli attackerad av en björn är mycket mindre vanligt, med endast 664 attacker världen över under 15 år, och väldigt få dödliga attacker . Och björnar tenderar att undvika människor, attackerar bara när de provoceras eller skyddar sina ungar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in