Citat:
Vanligare är inte samma sak som farligare.
Citat:
Men nu var inte frågeställningen om de (kvinnorna) hellre vill möta en björn eller en våldsbenägen, mordlysten man.
Citat:
Det är inte antalet som är relevant här. Det är exponeringstiden. En komponent som är omöjlig att kvantifiera här. Så det är bara ren spekulation att det är säkrare att möta en man än en björn.
Citat:
Afrikanska vildhundar (en sorts hyenhundar) är liksom björnar skygga och undviker människor, men kan dock vara nyfikna. Det enda kända fall där en människa har dödats av en afrikansk vildhund var en tvåårig pojke som hade ramlat ner i en inhägnad med afrikanska vildhundar på ett zoo. Året var 2012, så det var för tretton år sedan. Det bör även tilläggas att denna djurart inte ingår i den svenska faunan.
Jag kan ta en tiger om du så vill. Poängen är enkel. Att stirra sig blind på antalet attacker är fel måtstock. Exakt, eftersom afrikanska vildhundar inte bor i den svenska faunan så är exponeringstiden 0. Alltså har exponeringstiden betydelse för antalet attacker vi förväntas se. Därför säger det sig självt att om kvinnor möter män i alla möjliga sammanhang, men knappt ser en enda björn under hela sin livstid i genomsnitt, då har det givetvis relevans för hur många attacker vi förväntas se.
Att säga att afrikanska vildhundar inte ingår i den svenska faunan förstärker bara min poäng.
Citat:
Däremot är det betydligt vanligare med hundattacker. Bara i Sverige har minst 11 människor bitits ihjäl av hundar sedan 1995. Jämför detta antal med endast en björnattack med dödlig utgång sedan 2004 (dessförinnan 1902). Så hundar kan vara farligare än björnar. De kan göra oprovocerade utfall mot människor, vilket framförallt beror på bristande uppfostran.
Du fattar väl själv att en vuxen tiger exempelvis är farligare för en kvinna än att möta en hund? Trots detta, har du fler hundattacker i Sverige mot kvinnor än vad du har tigerattacker mot kvinnor. Det blir ju löjligt hur ni håller på. Hur kan man vara så pass intellektuellt oärlig? Jag förstår det inte.
Nej, antalet attacker är ingen bra måttstock på vad som är farligare. Detta ska inte behöva förklaras mer nu. Det är ett så pass enkelt koncept.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-08-03 kl. 23:25.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-08-03 kl. 23:25.
.