Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Du menar det är "mänsklig natur" att män äger en sexualitet eller att män använder våld, tvång, hot m.m. för att tillskansa sig vad de vill ha mot andras vilja?
Jag tror att sexuella avarter har existerat i alla samhällen och bland många arter, pedofili är exempelvis vanligt bland både honor och hanar hos vår kusin, bonobon. Det har antagligen rötter i naturen både att män/kvinnor har pedofila eller homosexuella inklinationer.
Citat:
men inte "mänsklig natur" för kvinnor?
Jo, jag tror att det finns djupa darwinistiska förklaringar för varför kvinnor dödar sina småbarn, liksom varför kvinnor bedrar, varför de är attraherade till olika sorters män beroende oå hennes fertilitetskurva.
Våldtäkt råkar dock knappt vara anatomiskt möjligt eller evolutionärt framgångsrikt för kvinnor.
Citat:
Lär dig skilja på pedofili som att någon har ett sexuellt intresse för barn.
och pedofili som att någon utövar sexuellt våld, tvång mot barn.
Jag diskriminerar gärna båda grupper, vill inte ha de i närheten av mina barn, men kan tycka synd samtidigt om den första gruppen, innan han begått sitt brott.
Citat:
Du har gott om pedofiler där ute som INTE tvingar sig på barn, för att de har så pass moralisk integritet och empati att de inte accepterar det beteendet hos sig själva, alternativt de är så rädda för att dömas av sin omgivning.
Det är möjligt, men de kommer förevigt kategoriseras som män vi inte kan lita på.
Citat:
Och ja då beskyller jag definitivt det samhällssystem som ger män makt på alla möjliga plan över andra, kvinnor och barn ex. så att det möjliggör just sexuellt våld, tvång och utnyttjande.
Det var naturen som både gav männen överlägsna fysiska organ och en penetrerande könsorgan. I för sig så vore en mer pessimistisk feminism som ala Schopenhauer hatar systemet naturen mer intressant än den mjäkiga moderna feminismen med sin fattiga hegelianska utopism.
Citat:
På medeltiden så gifte man sig inte pga någon attraktion.
Men det förbjuder ju inte att det fanns gott om attraktion till både förpubertala barn eller till ungdomar i puberteten, det som nu ex grekerna sysslade med.
Det är ju inte riktigt sant då pöbeln (majoriteten) kunde gifta sig pga attraktion, medan aristokratin främst gifte sig pga allianser.
Det fanns givetvis alla attraktioner som vi har idag, men pedofili och att söka sexuell umgänge med barn under 12 var ingen samhällsnorm så som det var med specifikt pojkar i antika grekland, moderna afghanistan, några stenåldersstammar i papua nya guinea eller ottomanska imperiet.