2024-05-13, 08:28
Hej!
Har en liten fundering över ett par sneakers jag köpt. Efter bara någon användning har det blivit fula veck i lädret. Tänker att det kanske eventuellt ska vara så, men också att det kanske är uselt läder. Pungade ändå ut ca 1600 kr för dessa, men jag vet inte om det iofs innebär någon kvalitetsgaranti

Vad tänker ni, skokunniga människor, om detta? Kan man förstärka tån på något sätt så att den blir mer "fast"? Tådelen är väldigt mjuk och kanske är det därför vecken uppstår.

Se bild nedan.
https://ibb.co/RbQkZS9
Citera
2024-05-13, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Hej!
Har en liten fundering över ett par sneakers jag köpt. Efter bara någon användning har det blivit fula veck i lädret. Tänker att det kanske eventuellt ska vara så, men också att det kanske är uselt läder. Pungade ändå ut ca 1600 kr för dessa, men jag vet inte om det iofs innebär någon kvalitetsgaranti

Vad tänker ni, skokunniga människor, om detta? Kan man förstärka tån på något sätt så att den blir mer "fast"? Tådelen är väldigt mjuk och kanske är det därför vecken uppstår.

Se bild nedan.

Om du slutar böja på tårna när du går, så tror jag inte att det blir så där.
Om inte så är det nog svårt att undvika.

Med det sagt, så finns det inget sådant veck på mina skyddskor med stålhätta, om det kan vara en lösning?
Citera
2024-05-13, 09:15
Medlem
feemaxxxs avatar
Det där vecket som går rakt över skorna får man räkna med om man böjer på tårna. Hur lätt det uppkommer beror på läder och form på skon. Platta skor som denna får det lättare, dessutom är lädret mer eller mindre "målade" vita.

Vad som hjälper genrerellt är att använda skoblock.

De där små-vecken som uppkommit längre fram/på sidan av skon ser mer irriterande ut. Gå tillbaka och reklamera dem.
Citera
2024-05-13, 09:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej!

Se bild nedan.

Alla läderskor kommer att vecka sig, på olika sätt och i olika utsträckning. Det finns flera faktorer som påverkar veckningen, bland annat passform, material (dels om det är högkvalitetsläder, dels om det använts ett tjockare eller tunnare läder, vilket djur lädret är ifrån m.m) m.m. Nu vet jag inte exakt vad det är för skor du har, men min generella uppfattning är att den typen av skor normalt har läder av sämre kvalitet.

Du kan minska problemet genom att använda skoblock. Jag rekommenderar riktiga skoblock, inte tåblock, för att inte förstöra bakkappan.
Citera
2024-05-13, 18:39
Medlem
ElakBolls avatar
Det där ska väl som påpekats vara omöjligt att undvika med så gott som alla existerande skor om man böjer på tårna när man går.

Bland i synnerhet mörkhyade i USA där skobögeriet nått världsledande höjder har man väl t.o.m utvecklat en särskild gångstil där man styltar runt på hälarna som en streckgubbe med raka ben bara för att till varje pris undvika böjen för skulle man råka få ett litet veck över skorna så är ju tydligen hela jävla året förstört.
Citera
2024-05-13, 22:41
Medlem
Citat:
Hej!

Se bild nedan.
Om du betalade 1600 för det där har du blivit grundlurad. Det där är inte ens läder längre.

Men, oavsett hur bra lädret är blir det gångveck, ja. Helt ofrånkomligt.
Citera
2024-05-26, 01:12
Medlem
Alla skor av skinn kommer få veck där du böjer tårna, men inte efter bara ett par användningar och inte på sidan av skon där du också fått veck. Jag hade ett par sneakers från Bally där detta hände efter nån vecka bara. Minns inte vad jag betalade (3-4k kanske). Gick tillbaka och reklamerade dem. Va inga problem att få pengarna tillbaka i mitt fall.
Citera
2024-05-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Strike
Alla skor av skinn kommer få veck där du böjer tårna, men inte efter bara ett par användningar och inte på sidan av skon där du också fått veck. Jag hade ett par sneakers från Bally där detta hände efter nån vecka bara. Minns inte vad jag betalade (3-4k kanske). Gick tillbaka och reklamerade dem. Va inga problem att få pengarna tillbaka i mitt fall.
Detta är ett inkorrekt påstående. Hur vecken bildas beror på hur du går. Läder av sämre kvalitet kan få mer och tydligare veck, men positionen ändras inte. Läderskor veckas absolut efter ett par användningar och om det inte gör det har du inte köpt läder utan plast.
Citera
2024-05-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Detta är ett inkorrekt påstående. Hur vecken bildas beror på hur du går. Läder av sämre kvalitet kan få mer och tydligare veck, men positionen ändras inte. Läderskor veckas absolut efter ett par användningar och om det inte gör det har du inte köpt läder utan plast.

Snickesnack. Som jag skrev så veckar sig alla läderskor men jag har inte haft några som veckat sig så snabbt (bortsett skitkvalitén på Bally).
Köper inte plastskor heller. Guidi, James Kearns, Visvim. Även mina billigare skor Whites, C&J osv håller rätt bra även om engelska herrskor typ C&J lättare veckar sig pga skomodellen. Nu pratar vi ju dock sneakers.
Senast redigerad av Lucky Strike 2024-05-27 kl. 00:11.
Citera
2024-05-27, 00:09
Medlem
Uselt läder nej. Snarare din fot. Köp riktiga skoblock, om möjligt tillverkade av cederträ. Finns många sätt att få bort vecken, hårtork/strykjärn är väl vanliga hemmafix alternativ. Annars löser skomakaren detta. Blir det inte bättre eller blir det fortfarande veck så är det väl lämpligare att köpa en modell som passar din fot eller be skomakaren förstärka skon där dessa veck uppkommer.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-05-27 kl. 00:11.
Citera
2024-06-02, 16:41
Medlem
Ja,

Det finns skydd att köpa:

https://www.amazon.com/DIAGONAL-ONE-.../dp/B0CKNGLRZF

Men det verkar halvkul att gå som om ens tår var stelopererade?
Omfamna patinan istället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in